Test Ford Focus Electric: Fin bil, god å kjøre - men ...

Ford gjør noe rart på en helt ny elbil i 2013. Les hva:

Elbilene selger som varmt hvetebrød om dagen   men denne bilen er et stort unntak. Ford Focus Electric er knapt synlig på salgsstatistikkene.
Elbilene selger som varmt hvetebrød om dagen men denne bilen er et stort unntak. Ford Focus Electric er knapt synlig på salgsstatistikkene.

Elbil er i skuddet som aldri før. Aldri har det blitt solgt flere her til lands enn nå i høst.

Trenden startet for alvor for noen år siden da Mitsubishi i-MiEV ble lansert på det norske markedet. Så kom Nissan Leaf og tok over – og akkurat nå er det Tesla Model S som er det klart hotteste – ja, den er til og med Norges mest solgte bil akkurat nå.

Det hadde ikke mange spådd for bare et år siden.

Dyrere enn bestselgeren

De som er ute etter elbil har mer å glede seg til, det er en rekke nye modeller på gang. En av dem er Ford Focus Electric, som navnet tilsier en Ford Focus som går på strøm.

Der Nissan utviklet Leaf fra bunnen av som ren elbil, har Ford nøyd seg med å skifte ut bensin- eller dieselmotor med en elektromotor. Focus Electric produseres også på samme samlebånd som ”vanlig” Focus. Det gir mer fleksibilitet og muligens også mer effektivitet. Spørsmålet er naturligvis også om bilen kan bli litt mer halvhjertet av en slik løsning, det skal vi snart finne ut av.

Testbilen er velutstyrt og på prislappen står det 259.000 kroner. Det er et godt stykke over nevnte Leaf, i utgangspunktet et ganske dristig valg av Ford.


Nissan kuttet prisen tidligere i år - les mer her:

Køen stanger seg fram i venstre felt - men i kollektivfeltet er det både mer plass og mer fart. I alle fall enn så lenge ...
Køen stanger seg fram i venstre felt - men i kollektivfeltet er det både mer plass og mer fart. I alle fall enn så lenge ...


Hvordan er den å kjøre?

Focus er en av de mest kjøreglade bilene i sin klasse, der særlig presis og fin styring skiller den fra mange av konkurrentene. Dette er heldigvis bevart også i den elektriske utgaven. Konverteringen til elbil har imidlertid gjort at den har lagt på seg så mye som 300 kilo. Den ekstra tyngden merkes, kjørefølelsen blir rett og slett litt tyngre.

Førermiljøet er bra. Dashborddesignet er nok litt enten- eller. Ford har gått for en løsning med veldig mange knapper og brytere spredt ut over midtkonsollen. Førsteinntrykket er at det ser rotete ut, det er heller ikke noen premiumfølelse over materialvalget. I Leaf har Nissan gått for et mye mer futuristisk preg som virkelig skal underbygge at det er en elbil. Ford har ikke falt for fristelsen – eller tatt seg råd – til å gjøre det samme.

Rett i teten: Les testen vår av Focus med dieselmotor her

Hvordan er plassen?

Nei, det er ikke en innebygget koffert under gulvmatten i bagasjerommet. Her sitter batteripakken - midt i bagasjerommet. Den løsningen imponerer ikke veldig på en
Nei, det er ikke en innebygget koffert under gulvmatten i bagasjerommet. Her sitter batteripakken - midt i bagasjerommet. Den løsningen imponerer ikke veldig på en

Fordelen med å lage elbil fra scratch er blant annet at man kan finne en vettug plassering av batteriene. Den fordelen har ikke Ford hatt – og de klarer på ingen måte å skjule at elektrifiseringen av Focus er noe som ikke var med i planene fra starten av. Det er nok å åpne bakluka, så ser du det. Midt i bagasjerommet finner vi nemlig batteriene. Det smaker lettvint-løsning lang vei og er naturligvis også en svakhet rent praktisk sett. Bagasjerommet blir med dette redusert til 237 liter, Leaf har til sammenligning 370 liter. ”Batterikassen” gjør også at det blir vanskeligere å utnytte bagasjerommet skikkelig.

Det er mulig at dette har liten praktisk betydning ettersom biler som dette uansett ikke brukes på ferietur med hele familien. Men likevel: Å komme med denne løsningen i 2013 må føles litt flaut for Ford.

Kupeen er ellers et hyggelig sted å være for fire voksne. Plassen er tilstrekkelig alle veier og sittekomforten god.

Lade batteriet? Det smeller om dette går galt!

Finest utenpå inni?

Ford brøt med designtradisjonene fra de to første Focus-generasjonene da denne kom. Dette er et design med mange elementer og effekter. Det kan være på kanten til å være litt rotete, men Ford har i alle fall lyktes med å lage en bil som er hakket mer sporty enn de fleste konkurrentene.

Innvendig er det som nevnt også mye som skjer. Vi holder en knapp på det utvendige designet som nå ikke er veldig langt unna en midtlivsoppdatering.

Noen målere er nye og tilpasset drivkilden - resten av Focus-dashbordet er som før.
Noen målere er nye og tilpasset drivkilden - resten av Focus-dashbordet er som før.

Går den bra?

Elmotoren gir 142 hestekrefter og er på vanlig elbil-maner kjapt ute med kreftene. De er der med en gang og innbyr til morsom og inspirerende kjøring, særlig i bytrafikk. 0–100 km/t tar 11,4 sekunder, den oppleves som kjappere enn det. Som elbiler flest er ikke dette noe å ta med seg på autobahn, toppfarten er nemlig ikke på mer enn 136 km/t.

Langt mer interessant enn det, er rekkevidden: Focus Electric stiller her med 162 kilometer. Det er ikke spesielt imponerende. For å trekke fram Leaf igjen – den byr på maks 199 kilometer. Men dette er uansett temmelig teoretisk. I praksis er du nok tom for strøm i god tid før du når 16 mil. Kjørestil og evnen til å kjøre mest mulig økonomisk har veldig mye å si.

Her har du full oversikt på ståa både når det gjelder forbruk, batterikapasitet og rekkevidde. Å kjøre elbil inspirerer fort til å også kjøre mest mulig nøysomt.
Her har du full oversikt på ståa både når det gjelder forbruk, batterikapasitet og rekkevidde. Å kjøre elbil inspirerer fort til å også kjøre mest mulig nøysomt.


Neida - Tesla Model S er ikke perfekt


... og hva er konklusjonen?

Etter en uke med Focus Electric har jeg absolutt mye positivt å si om den. Den fungerer akkurat som en ”vanlig” Focus, bortsett fra at den lever av strøm i stedet for bensin eller diesel. På kjøreegenskaper må du opp til Tesla for å finne en elbil som matcher.

Jeg klarer likevel ikke å la være å irritere meg litt over at dette så åpenbart er en innersving fra Fords side. Det er nesten litt pinlig å åpne bakluka og se batteriene som ligger der midt i bagasjerommet. Prisen er også litt i overkant. Når de kommer med et produkt som ikke er mer gjennomført enn dette, hadde nok Ford gjort klokt i å legge seg nærmere, ja egentlig under, Leaf som er og blir den klare referansen her.

Dette kommer nok også til å gjøre at Focus Electric neppe får i nærheten av de samme salgstallene som Leaf. Litt synd – for både kjøreegenskaper og design er klar seier til Ford. Dumt de ikke har gjort resten av jobben mer gjennomført.

Pluss: Kjøreegenskaper, komfort.

Minus: Plasseringen av batteriene, rekkevidde og pris.


Bort med tanklokken og inn med dette i stedet - Ford Focus har blitt elbil.
Bort med tanklokken og inn med dette i stedet - Ford Focus har blitt elbil.


LES OGSÅ: - Tull at Staten sponser elbil-kjøperne

Prøv også:

Det er ikke mulig å komme unna Nissan Leaf som har en svært solid standing i klassen. På ingen måte like morsom å kjøre, men mer gjennomført. Sannsynligvis også et smartere valg økonomisk sett, i forhold til verditap.

Mitsubishi i-MiEV blir liten og primitiv sammenlignet med Focus Electric. Kan være et smart bruktkjøp hvis du ”bare” skal ha en enkel og billig elbil. Som nybil er den nå frakjørt.

Ok, det er kanskje feil å ta med Tesla Model S som koster mye mer og tilhører en helt annen bilklasse enn Focus Electric, men samtidig viser den jo veldig godt hva som nå egentlig skjer i elbil-verdenen. Her er det svært få kompromisser og ingen halvveis-løsninger. Så blir da også resultatet veldig bra.


Ford melder seg på i elbil-selskapet med Focus Electric - men de har ikke gjort jobben like grundig som enkelte av konkurrentene.
Ford melder seg på i elbil-selskapet med Focus Electric - men de har ikke gjort jobben like grundig som enkelte av konkurrentene.


LES OGSÅ: Vi kan få et prisras på elbil