Test: Ford Focus 1,6 TDCI Titanium: Rett i teten

Nye Focus blir en knalltøff bil for konkurrentene.

Ny Focus er med på å gi Ford skikkelig vind i seilene.
Ny Focus er med på å gi Ford skikkelig vind i seilene.

Førsteinntrykket av en bil er viktig. Hvis døra smeller igjen med et "KLANG" er det sjeldent noe godt tegn. Det handler om detaljer og de som klarer å få flest mulig riktig, er gjerne også de som er best på å lage bil.

Ford har med all tydelighet jobbet med dette også, for når jeg setter meg inn første gang og lukker igjen døra på splitter nye Focus skjer det med en dump og solid lyd. Det minner om biler minst en klasse over. Med andre ord: En god start!

Tredje generasjon Focus er altså her. Den første var en skikkelig revolusjon sammenlignet med Escort som den erstattet. Generasjon to handlet om å videreføre dette - og nå er det snakk om en liten revolusjon igjen, i fall fall utenpå. Ford bryter nemlig med designretningen fra de to første Focusene. Nå har de startet helt på nytt og laget en bil som umiddelbart slår meg som ganske anonym.

Den har vokst en god del i lengden, femdørs-utgaven måler 4,36 meter - det er for eksempel 16 centimeter mer enn erkerival VW Golf. Der Golf (og forrige Focus og veldig mange av konkurrentene) går for et ganske så "rett-opp-og-ned-design", har denne Focusen mer coupe-faktor over linjene. Dermed kommer nok også de ekstra centimetrene godt med.

Den nye Focusen har en startpris på 226 800 kroner. Da får du 1,6-liters diesel på 95 hk, i Trend-utgave. Vår testbil har 1,6-liter TDCi på 115 hk og er topputgaven Titanium. Pris: 262 100. I tillegg har den ekstrautstyr for rundt 30 000 kroner.

Kjøreglede: 6/6

Focus har alltid scoret høyt på kjøreglede, og heldigvis har ikke det forsvunnet, selv om bilen ser helt ny ut. Vi i Broom har en liten avsidesliggende "løype" med svingete og kupert vei vi pleier å ta testbilene med til. Her er Focusen på hjemmebane, selv om det veksler mellom både snø og is og bar (dårlig) asfalt. Understellet imponerer stort. Det svelger unna og gir høy komfortfølelse - samtidig som det er presist og stramt. Her kan mange lære av Ford, ikke minst når det gjelder morofaktor.

Styringen har også fin tyngde og er presis. Det er morsomt å presse denne bilen litt - samtidig som den er svært komfortabel på rolig kjøring.

Pluss for veldig bra støydemping, både mot vei og motor. Titanium-setene er også store og med solid støtte alle veier. Joda, er her er det kjøreglede i fullt monn.

Interiør/plass 4/6

Moderne og ganske sporty dashbord med MYE knapper og stash. Konservativt skal i alle fall ikke noen beskylde det for å være.
Moderne og ganske sporty dashbord med MYE knapper og stash. Konservativt skal i alle fall ikke noen beskylde det for å være.

Har du sans for rene, enkle og minimalistiske interiører? Da vil du neppe føle deg helt hjemme i denne bilen Her har nemlig Ford dratt til med et dashbord som nesten renner over av detaljer. Bare stereoenheten øverst på midtkonsollen har 28 (!) knapper. Det er infodisplay både her og mellom turteller og speedometer - og noen av knappene sitter ganske klønete til.

Både på ergonomi og brukervennlighet er det mange konkurrenter som er bedre. Målet har tydeligvis vært å gjøre interiøret så "ungt" og friskt som mulig. Kanskje er det jeg som begynner å bli gammel, men jeg synes dette blir litt i overkant.

Plassen er imidlertid god til å være denne bilklassen. Coupeformen på karosseriet stjeler ikke overraskende endel plass, dermed kommer de ekstra centimetrene godt med. I baksetet sitter to voksne godt, med plass til både bein og hode. Bredden er blant de beste i klassen, men tre har det uansett ikke særlig komfortabelt bak. Minus for at den høye vinduslinja gir lite sikt ut fra baksetet, særlig for unger. De blir sittende veldig "inne" i bilen.

Dobbel koppholder i midtarmlenet både foran og bak og plass til flasker i dørene er smart.

Bagasjerommet tar 363 liter, også det greit til å være i denne klassen. Det er lett å utnytte og lengden er bedre enn hos mange konkurrenter. Men for en familie på tur blir nok dette fort i snaueste laget.

Bra bakseteplass til denne klassen å være, men store barneseter sliter du med. Da blir det ikke minst ekstremt trangt å sitte foran.
Bra bakseteplass til denne klassen å være, men store barneseter sliter du med. Da blir det ikke minst ekstremt trangt å sitte foran.

Enda mer spesielt interiør? Da skal du se på denne:

Motor: 5/6

Denne Focusen har en nyutviklet 1,6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter under panseret. Vi har allerede kjørt den i Volvo V50 hvor den gjør en meget bra jobb og også i Focus er dette veldig kurant motorisering. Vi hadde kanskje forventet enda litt mer kraftoverskudd, men det har sannsynligvis å gjøre med at testbilen har svært få kilometer på telleren.

Den har litt lite trøkk helt nede i turtallsskalaen, men lenger opp er det bra med krefter. Til typisk "norsk" kjøremønster, passer den bilen helt perfekt. Den støyer litt under aksellerasjon, men bortsett fra det går den pent og stille.

10,9 sekunder på 0-100 km/t er omtrent som normalen i denne klassen og den er kjapp der du trenger det mest - mellom 60 og 100 km/t. Ford har også presset forbruket pent ned, snittforbruket er oppgitt til 0,42 liter/mil. Ikke verst for en såpass stor bil.

Design: 4/6

En Focus i solnedgang. Det er grunn til å vente at denne bilen vil bite fra seg på salgsstatistikkene.
En Focus i solnedgang. Det er grunn til å vente at denne bilen vil bite fra seg på salgsstatistikkene.

Med første generasjon Focus leverte Ford et ganske dristig stykke bildesign. Den høyreiste bilen med de skarpe vinklene og de høyt plasserte bakslysene skilte seg fra alt annet på markedet og scoret høyt på særpreg. Oppfølgeren var en videreføring. En litt utvannet videreføring, men fortsatt en bil med særpreg.

Til tredje generasjon Focus har Ford begynt helt på nytt og laget en bil som ikke viser fram røtter. Det minner veldig om det særlig japanere og koreanere har drevet med i noen tiår, med stadig nye design - mens andre (særlig tyske) merker har bygget merkevare og gjenkjennelighet ved å følge et egnedefinert designspråk.

Hekken minner veldig mye om det Renault har levert de siste årene, mens fronten nesten kunne vært hva som helst.

Denne bilen er temmelig fargeavhengig. I knallfarger ser den den tøff og sporty ut. Testbilens "Brisbane Brown" gjør den langt mer anonym. De coupeaktige linjene spiser litt bagasjeplass, de gjør som sagt at sikten ut fra baksetet blir begrenset, særlig for unger. Og sikten bakover er mildt sagt begrenset. Denne bilen kommer mange til å kjøpe med parkeringssensor!

363 liter bagasjerom er godkjent for denne klassen. Rommet har rette kanter og er lett å utnytte.
363 liter bagasjerom er godkjent for denne klassen. Rommet har rette kanter og er lett å utnytte.

Volvo S60: Er dette egentlig bra design?

Miljø/økonomi 5/6

Den nye Focus-generasjonen har startpris på 226 800 kroner, da med 95-hesters diesel og i Trend-utgave. Vår testbil har altså 115-hesteren og er i Titanium-versjon, den starter på 262 100 kroner. Du får konkurrenter til enda lavere pris, men Focus framstår likevel som svært konkurransedyktig. Erkerival Golf koster for eksempel 259 300 kroner i Highline-utgave og med 105-hesters diesel, den er både litt tregere, litt tørstere og forurenser mer. Går du opp til Golf med 2-liters diesel på 140 hk, øker prisen til 290 160 kroner. Og det hører også med til saken at VW tar seg godt betalt for ekstrautstyr, som ofte er "nødvendig".

På det området har Ford en ganske hyggelig policy. Delskinn-seter med elektrisk regulering av førersetet koster for eksempel 7500 kroner. Parkeringspakke 2 med parkeringsassistent, parkeringssensor foran og bak, el-vinduer bak og tåkelys, kommer på hyggelige 4500 kroner.

Utslipp og forbruk er helt i toppklasse og det er grunn til å vente et greit verditap. Ford er på offensiven salgsmessig og denne bilen har absolutt forutsetninger for å bli en bestselger. Det lover også godt for andrehåndsverdien.

Konklusjon: 5/6

Nye Focus går rett i tet i klassen - med mange sterke egenskaper. Den kombinerer gode og morsomme kjøreegenskaper med en premiumfølelse svært få av konkurrentene klarer å matche. Et påkostet understell setter tonen og designet er både moderne og ganske sporty - om enn ikke spesielt særpreget.

Innvendig kunne effektmakeriet vært tonet litt ned etter vår smak, men seter og plass er blant de beste i klassen. Litt dårlig utsyn for unger i baksetet og veldig dårlig oversikt bakover på grunn av høy hekk og smal vinduslinje, trekker imidlertid litt ned.

Til i underkant av 300 000 kroner er dette en veldig bra bil for de som ikke trenger stasjonsvognplass. 115-hesteren kler bilen godt og prisen er absolutt gunstig. Her har Ford virkelig en bil som er egnet til å ta opp konkurransen mot salgsvinner og klasse-ener Golf. Det er to ganske forskjellige måter å lage kompaktbil på og vi håper å få testet dem i en duell så snart som mulig.

Del med Facebook-vennene dine

Ekstra info-display mellom turteller og speedometer, her er det mye (små) informasjon på en gang.
Ekstra info-display mellom turteller og speedometer, her er det mye (små) informasjon på en gang.

LES OGSÅ: Hvorfor selger den ene så mye mer enn den andre?

Hvilken bør du velge:

115-hesteren er veldig riktig motorisering. I Titanium-versjon føles Focus litt mer påkostet enn de fleste konkurrentene. Vi går derfor for denne kombinasjonen. Og parkeringssensor er smart med tanke på dårlig sikt bakover.

For deg:

Som vil ha et litt sporty og velkjørende alternativ til VW Golf

Ikke for deg:

Som lett går deg vill i knapper på dashbordet.

Prøv også:

VW Golf

Det er sannelig ikke lett å komme unna VW Golf i dette segmentet. Den har tross alt gitt navnet sitt til hele klassen og er også en suveren bestselger. Golf er bilen som velges av alle samfunnslag og som glir inn overalt. En tvers gjennom solid og velprøvet bil. Du skal mye opp i motor (og pris) før den blir særlig spennende, men samtidig scorer Golfen jevnt høyt på nesten alle områder. Litt mer "voksen" enn Focus - og heller ikke så sporty design.

Godt voksen: Les testen av Golf her:

Mazda 3

En litt glemt bil i nybilmarkedet nå, men skal du ha fornuftig og grei bil med høy kvalitet, gjør du absolutt ikke noe galt ved å se på Mazda 3. Sporty linjer og fint interiør. Den er også ganske morsom å kjøre og plassen er blant de beste i klassen.

Ny og trendy: Les testen av Mazda 3 her:

Subaru Impreza

Den vinner ingen designpriser og interiøret er dessverre preget av mye billig hardplast. Men bortsett fra det er Subaru Impreza en meget bra bil. Sterk dieselmotor og firehjulstrekk er en fin kombinasjon. Sporty kjørestilling og fin plass i coupeen, dessverre er bagasjerommet noe snaut, her tar firehjulstrekksystemet plass.

Traust og leken: Les testen av Impreza her:

Hva er dette? Vi ville umiddelbart tippet på Renault eller kanskje noe japansk/koreansk. Her bryter Ford solid med Focus-tradisjonene.
Hva er dette? Vi ville umiddelbart tippet på Renault eller kanskje noe japansk/koreansk. Her bryter Ford solid med Focus-tradisjonene.

Trenger du større Ford? Denne er etter vår mening klassens beste bil