TEST: Citroën DS4: Hopp inn - og bli overrasket

Designmodell lover mye – og leverer på det meste.

Undertegnede var ikke engang påtenkt da Citroën revolusjonerte verden med sin legendariske DS.

Men jeg har da fått den med meg likevel – på utallige bilder, i blader og på film. Hjemme i Frankrike fikk den det ærverdige tilnavnet Gudinnen – her hjemme måtte den finne seg i et navn med noe mindre "schwung": Padda.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Elsker bilen andre hater

Og selv om akkurat det kallenavnet ikke nødvendigvis forbindes med noe positivt, var Padda ansett som både banebrytende og elegant i sin tid. Ikke bare fordi den hadde sitt buede, strømlinjeformede design og en rekke utradisjonelle løsninger. Men den var fantastisk komfortabel, blant annet takket være understell som hadde nivåregulering.

Mens den sto parkert lå den helt nede, og så våknet den liksom til liv og hevet seg når du startet den. Ikke verst for en bil som kjørte rundt allerede i 1955. I dag har nærmest alle premium-bilmerker med respekt for seg selv en eller flere modeller med justerbart understell.

Verdige arvtakere

Det er noen år siden sist DS-navnet ble brukt – Padda gikk ut av produksjon i 1975 – men så kom DS3 (2010), DS4 (2011) og DS5 (2012) på rekke og rad. Nå skal merkevaren bygges opp på nytt. Og til en viss grad må de ha lykkes, for på vei ut for å hente DS4-en merker jeg at forventningene er klart til stede.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Dette interiøret skal forføre deg

Endelig finnes det modeller som er verdige det tradisjonsrike navnet – og som skal være med å bygge opp Citroën-imaget som med årene er blitt noe traust og kjedelig.

Men ikke alt er fryd og gammen – og på ett punkt er den direkte frustrerende – særlig med tanke på opprinnelsen.

Se hvilken erfaringer vi gjør oss under en ukes prøvekjøring av DS4:

Kjøreglede: 4/6

Vi kan begynne med det positive. DS4 liker å bli kjørt litt aktivt. Den har overraskende, for en Citroën, stivt oppsett. Det tillater at du leker litt og har det riktig så gøy på svingete landeveier. Presis styring forteller deg hvor mye du har å gå på, og selv om DS4 er litt høy, biter den seg overraskende bra fast i veibanen.

Dessuten er vi svært glad i motoren, som kom i stand gjennom et samarbeid med BMW. 1.6-literen på 160 dieselhestekrefter passer bilen ypperlig, og gjør den spretten ut av lyskryssene og seig og god på motorveien. Dreiemomentet er 340 nm ved 2000 omdreininger – og det gjør det behagelig å kjøre bilen selv med manuelt gir. Bare når du skal være ekstra rampete må du gire ofte.

DS4 i byen. En bil som kler det urbane miljøet.
DS4 i byen. En bil som kler det urbane miljøet.

Så langt alt vel. Men så kommer bilens ankepunkt. Og på sett og vis er det kanskje mindre bilens og mer veiens ankepunkt. Norske veier er nemlig ikke alltid veldig imponerende. Særlig ikke når vi er midt i en snørik vinter. Det stivet oppsettet har nemlig sin pris, og når du kommer på veier som ikke er jevne og gode, blir du raskt sliten. Da blir det både støy og mye hard risting. Det blir ikke bedre av at testbilen har 18" vinterfelger.

Den beste løsningen for å sikre at en får i både pose og sekk er, ja, du gjettet det, nettopp justerbart understell. En billigere variant som også vil hjelpe, er å velge enten 16" eller 17" felger vinterstid.

LES OGSÅ: Citroën DS3: Fransk og forførerisk

Interiør/plass: 5/6

DS4 er i bunn og grunn en jålete C4 på stylter. Det høres ikke nødvendigvis så fancy ut, men her har Citroën funnet formelen som er nettopp dette svært vellykket. At den bygger på C4 er dessuten positivt for plassen. Du får god takhøyde, overraskende god med tanke på baksetet, og bagasjerommet er både rommelige og lett å utnytte. Eneste aberet er at kanten for innlasting kommer noe høyt.

Interiøret begynner ellers her å nærme seg premiumklassen. Flotte designstoler i tofarget skinn, lekre instrumenter, elegant belysning, skinntrukket ratt, panorama frontrute og pedaler i aluminium bidrar sterkt til dette.

Det er bare en litt halvhjertet girspake og noe hardplast her og der som hindrer at den tar steget helt opp til de beste. Med tanke på prisen, er det imidlertid ingen som leverer en like stilig pakke på dette området.

Foran er det gode seter, med skikkelig sidestøtte. Vi savner justerbar lårstøtte, men ikke mer enn at vi fint klarte oss uten. Testbilen hadde dessuten massasje i setene. Men å kalle den opplevelsen en massasje må være i ordet videste forstand. Ikke noe vi ville prioritert å bruke penger på om vi kjøpte bilen i alle fall.

Navigasjon og stor stereo derimot er nok viktig i en slik bil. De som tror at det dyreste anlegget fra Denon, vil nok imidlertid bli litt skuffet. Lyden er helt grei, men vi hadde forventet med trøkk fra high end-stereo.

Det blir garantert noen blåmerker på baksetepassasjerer som skal sitte på i DS4. Denne døra kan være skummelt!
Det blir garantert noen blåmerker på baksetepassasjerer som skal sitte på i DS4. Denne døra kan være skummelt!

Motor: 5/6

Testbilen er utstyrt med dieselmotoren på 160 hk – en potent kraftkilde.

Den passer bilen mer eller mindre perfekt. Den har kraft nok til å la deg ha det litt moro – men er liten nok til at det ikke går ut over driftsbudsjettet.

Pådraget er jevnt og fint. Eneste problem er at du ved rask akselerasjon kunne ønsket bedre veigrep. Vi noterer oss at firehjulsdrift står på ønskelista. Det harmonerer også godt med SUV/crossover-looken på bilen.

Motoren er satt i kombinasjon med seks trinns manuell girkasse – og de står svært godt til hverandre. 6.-giret fungerer også i lavere hastigheter, så du blir ikke sittende og gire hele tiden.

0–100 km/t tar respektable 8,6 sekunder, uten at lommeboka må blø for effektiviteten. Du slipper nemlig unna med 0,51 l/m. Det lar seg høre. Vi slet litt med å oppnå langkjøringstallet på 0,43 l/m, men kom godt under 0,5 i alle fall.

LES OGSÅ: Citroën C4: Prisgunstig alternativ i Golf-klassen

Både farge og lysstyrke i instrumentene kan justeres.
Både farge og lysstyrke i instrumentene kan justeres.

Design: 5/6

Det er ikke så lett å finne noen kritiske punkter på dette punktet. Bilen er rett og slett rålekker. Det er kanskje ikke de helt store grepene som skiller den fra en C4 – men mange små endringer gir et helt annet totalinntrykk.

Utgangspunktet, C4, er også en pen bil – med DS4 har en tatt det enda noen steg videre – både innvendig og utvendig. De coupeaktige linjene oser sportslighet. Skjulte dørhåndtak er litt upraktisk, og bakdørene er litt skumle å åpne da du plutselig risikerer å få den spisse enden i brystkassa. Men noen offer må en jo leve med.

For øvrig liker vi de mange små detaljene som ivaretar hovedinntrykk både innvendig og utvendig. Her virker ikke noe å være overlatt til tilfeldighetene.

Legg for eksempel merke til DS4-logoene som er dandert rundt om, krom i hekken som skal gi en illusjon av en heftig eksosanlegg, tøffe LEF-markeringslys i spoileren foran, hekkspoiler over bagasjeluke og skjulte dørhåndtak til bakdørene.

Innvendig er det et skinntrukket sportsratt med flat bunn og detaljer i matt alu-dekor, dype instrumenter som du kan endre farge på, krom rundt luftdysene, kontrastsøm i gulvmattene og alupedaler.

Miljø/økonomi: 4/6

Prisen blir fort høy når en snakker om DS4 med såpass mye krefter under panseret. Men så godt utstyrt som testbilen er, kan ikke 365.900 kroner sies å være en upris.

Vit også at du kan få den mye rimeligere, da med en 112 hk dieselmotor eller 120 hk bensinmotor. Her starter prisene på henholdsvis 263.900 og 283.900 kroner. Da blir naturligvis kjøreopplevelsen en annen. 0–100 km/t tar for eksempel plutselig 11,3 sekunder om du velger dieselen. Vi synes den tøffe bilen fortjener litt tøffere ytelser enn som så.

200 hk bensinmotor er også et fristende alternativ, men denne har vi ikke fått prøve selv enda. Den er naturligvis enda kjappere enn den største dieselmotoren.

Forbruket er absolutt på et nivå vi kan leve med sammenlignet med konkurrenter, og CO2-utslippet på 134 g/km tåler også sammenligning med konkurrentene (VW Golf, Audi A3, Alfa Romeo Giulietta).

Det er svært vanskelig å spå bruktbilprisen på DS4. Vanligvis vil prisfallet på Citroën være stygt, men kanskje blir det mindre med de nye DS-modellene. Dette er uansett ikke bilen for hvermannsen – du må tørre å skille deg litt ut og bytte bort noen praktiske løsninger for å se bedre ut. Nordmenn flest er ikke kjent for å være veldig dristige når det gjelder akkurat dette ...

LES OGSÅ: Citroën DS5: Årets vakreste?

Et av flere bevis på at det praktiske må vike. I bagasjerommet er det viet god plass til suben på stereoanlegget. Likevel er ikke lyden så imponerende som en kanskje skulle tro.
Et av flere bevis på at det praktiske må vike. I bagasjerommet er det viet god plass til suben på stereoanlegget. Likevel er ikke lyden så imponerende som en kanskje skulle tro.

Konklusjon: 4/6

Den er mer trendy enn kaffe latte – og en urban bil som også liker å lange ut på svingete landeveier. Men vi stiller et par spørsmålstegn til komforten – ikke minst på litt ujevnt underlag, som det jo finnes ganske mye av i Norge.

Men når det er sagt, har vi sansen for fokuset på detaljer som er lagt ned i design både innvendig og utvendig. Og testmotoren er både sprek og gjerrig. Dette er også en bil som "kler" mye utstyr, den skal liksom ha xenon, navi og helst skinn.

Helt klart et godt alternativ for deg som liker å bli sett – og akkurat nå det vi vil stemple som Citroëns tøffeste modell. Vi anbefaler en skikkelig testtur før du bestemmer deg, og finn noen veier som ikke er nyasfaltert. Det er da du finner ut om du og en DS4 passer godt sammen eller ikke ...

Del med dine Facebook-venner

Bilen for deg hvis:

Du er glad i tøft design og sporty kjøreegenskaper.

Ikke bilen for deg hvis:

Helst ikke vil skille deg ut og kjører mye på dårlig underlag.

Prøv også:

Audi A3:

Den utgående modellen er ikke så veldig spennende, men den nye er like rundt hjørnet. Der kan det komme en formidabel storselger. Bildene vi har sett tyder imidlertid ikke på like sprekt design som på DS4.

Her kan du lese mer om Audis kommende storselger

VW Golf:

Norgesbil nummer 1. Solid, traust, sikker, komfortabel – ja, det meste den jevne nordmann ser etter når han/hun skal handle bil. Men ikke den mest spennende bilen i verden ...

Test: VW Golf BlueMotion

Alfa Romeo Giulietta:

Som Citroën sliter Alfa Romeo med stygt prisfall. Men Guilietta er i likhet med DS4 en bil som skiller seg ut og appellerer til følelsene.

Vi har testet Alfa Romeo Giulietta også

Bil: Citroën DS4 Modell: HDi 160 Motor: 1.6-liter diesel Effekt: 163 hk/340 NM 0–100 km/t: 8,6 sek. Forbruk: 0,51 l/m (EU-miks) Pris: Fra 344.900, testbil 365.900 kroner

Citroën DS4 detalj baklys
Citroën DS4 detalj baklys

SE VIDEO: Hør Jan Erik og Benny diskutere Citroën i Broom-rommet

Denne "signaturdøra" avslører at vi snakker om Citroën DS4. Den avslører også at praktiske hensyn er ofret, for å gi et tøffere coupeaktiv design på bilen. Døra kan være litt skummel å åpne fordi du risikerer å få spissen i brystkassa, og designet gjør også at du ikke kan heve vinduene i bakdøra. Men tøft at det er tøft? Ja, i høyeste grad.
Denne "signaturdøra" avslører at vi snakker om Citroën DS4. Den avslører også at praktiske hensyn er ofret, for å gi et tøffere coupeaktiv design på bilen. Døra kan være litt skummel å åpne fordi du risikerer å få spissen i brystkassa, og designet gjør også at du ikke kan heve vinduene i bakdøra. Men tøft at det er tøft? Ja, i høyeste grad.
Citroën DS4 i byen
Citroën DS4 i byen
Citroën DS4 skrått forfra
Citroën DS4 skrått forfra
Citroën DS4 skrått bakfra
Citroën DS4 skrått bakfra
Citroën DS4 rett forfra
Citroën DS4 rett forfra
Citroën DS4 rett bakfra
Citroën DS4 rett bakfra
Citroën DS4 i byen I
Citroën DS4 i byen I
Citroën DS4 interiør bakseter
Citroën DS4 interiør bakseter
Citroën DS4 interiør forseter
Citroën DS4 interiør forseter
Citroën DS4 interiør førermiljø
Citroën DS4 interiør førermiljø
Citroën DS4 interiør bagasjerom
Citroën DS4 interiør bagasjerom