Test: Citroën C4 Picasso: Denne bilen er ikke som alle andre

– En litt småjålete familiebil som matcher naboens BMW ...

Mange av stasjonsvognene på markedet kan oppleves som litt kjedelige, forutsigbare og like. Det gjør ofte ikke den helt store forskjellen om du velger den ene eller den andre.

Om du ikke velger en Citroën C4 Picasso da. Da får du en helt annerledes bil.

C4 Picasso er bilen som ikke ligner på noe andre. Vi snakker ikke bare om det utvendige. Også innvendig har Citroën-ingeniørene gått sine egne veier.

Vi forventer – ut fra lange tradisjoner - at Citroën skal være en annerledes bil. De prøvde i noen å lange lit mer alminnelige biler. Da ble det ramaskrik. Vil bare VIL at de skal være annerledes.

Men vi kjøper de allikevel ikke. Hvorfor ikke det? Fordi de er annerledes ... Forstå det den som kan.

Les vår test av Citroën DS4 her


Hva er dette?

Citroen-C4-Picasso-ovenfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-ovenfra (Foto: Benny Christensen)

Dette er den helt nye Picasso en som kom nå i høst. Den finnes i to utgaver. Lang og kort, hvorav den lange heter: Grand og har sju sitteplasser.

Bilen vi nå kjører er den korte og byr på fem sitteplasser. Den er utstyrt med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk, som vi kjenner fra blant andre Volvo, Ford, Peugeot og Mini.

C4 Picasso koster fra 266.800 kroner, men testbilen som er i en svært velutstyrt Exclusive-utgave kommer på 339.200 kroner + utstyr som skinn, panorama glasstak, xenon lys, park assist og metalliclakk osv. Dette gjør at prislappen havner på tett oppunder 390.000 kroner.

Da har man til gjengjeld en svært hyggelig bil med "rubb og stubb". som rett og slett er litt småjålete og som matcher naboens BMW når det gjelder duppeditter ...


Hvordan er den å kjøre?

Citroen-C4-Picasso-bakfra2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-bakfra2 (Foto: Benny Christensen)

Med en frontrute på hele to kvadratmeter og glasstak, oppleves bilen som svært luftig. Plassen er raus, setene – som er utstyrt med massasje – er svært gode og bilen går svært stille.

Motor og girkasse spiller godt sammen og utgjør både en god og fornuftig kombinasjon. Innvendig oppleves bilen som svært moderne. Så moderne at man må bruke litt tid på å sette seg inn i alle funksjoner. Det krever faktisk litt tilvenning og erfaring inntil det sitter, men man venner seg fort til det.

Det som overrasker litt er kjøreegenskapene. Bilen krenger en del selv om farten ikke er veldig høy gjennom svingene. Det hadde vært helt greit det, om den hadde hentet det inn igjen på komfortsiden. Det gjør den dessverre ikke helt. Her hadde vi ventet det litt bedre.

Det virker nesten som Citroën har forsøkt å gi den litt sporty kjøreegenskaper uten helt å ha klart det – og de har dermed tuklet det til på komforten i samme slengen.

Styringen oppleves som presis og det er lenge siden vi har kjørt en bil med så gode lys.

Brukt Citroën C4: – Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

Hvordan er plassen?

Citroen-C4-Picasso-baksete2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-baksete2 (Foto: Benny Christensen)

Som allerede nevnt er forsetene er veldig godt sted å være.

Bilen er bare 4,4 meter lang, men Citroën har vært flinke med møbleringen om bord. Baksetene kan felles ned (etter litt plunder ...) og du få et helt flatt bagasjeromsgulv. Bra!

Bra er det også at baksetene kan skyves i lengderetningen. Det gir god fleksibilitet i forhold til bagasjeplassen. Dette gjør at bagasjerommet svelger unna mellom 537 og 630-liter. Det er det ikke mange som matcher.

Det som er litt synd et at de tre separate baksetene er små og smale. Voksne sitter ikke godt her over tid. Man får en litt rar knevinkel og dårlig med lårstøtte.

Barn derimot, har god plass. Det er jo tross alt de som sitter der mest. De vil nok også like panoramataket og justeringsmulighetene man har her. Slikt er alltid litt spennende.

Åpningsvinkelen på bakdørene er god og to barneseter her vil ikke være noe problem. Atkomsten er lett og plassen raus.

Citroën C4 Grand Picasso: Eierne skryter den opp i skyene


Går den bra?

Citroen-C4-Picasso-motor (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-motor (Foto: Benny Christensen)

Det er vel grunn til å kanskje anta at de som er i markedet for å kjøpe en slik bil har fokus på helt andre egenskaper – slik som design, det praktiske, utstyret, imaget – enn antall sekunder bilen bruker fra 0- 100 km/t?

Om du allikevel skulle lure, tar det 11,8 sekunder - mens toppfarten er minst like lite interessante 189 km/t. Med 1,6-liter dieselen med 114 hk / 270 Nm under panseret.

Bilen oppleves som både harmonisk, rask nok og sterk nok med denne drivlinja. 6-trinns girkassa er også lettsjaltet og fin.

Den kan – om dette ikke faller i smak – leveres med både større og mindre alternativer i både bensin og diesel.

Vurderer du automat, fikser Citroën det også, men prøvekjør nøye før du bestemmer deg. De har nemlig fått en del "pepper" for automatkassa si.

Men med tanke på kombinasjonen ytelser, pris og forbruk / utslipp så seiler drivlinja i testbilen opp som en svært god og fornuftig kandidat.

Forbruket er oppgitt til bare 0,40 l/mil ved blandet kjøring, så grådig ved dieselpumpa kan ingen beskylde den for å være.

Dette er en av de tøffeste konkurrentene


Finest utenpå eller inni?

Citroen-C4-Picasso-dashbord (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-dashbord (Foto: Benny Christensen)

Nye C4 Picasso er en bil som tolker stasjonsvognsegmentet på en ny og frisk måte, det liker vi. Det trengs definitive noen friske pust innimellom alle de konservative.

Den har et utseende som ikke ligner noen annen bil. Bred grill som integrerer Citroën-logoen og et lampearrangement som kanskje er mer spesielt enn direkte pent.

Den gedigne frontruta som glir over i et glasstak, gir også bilen særpreg, både fra utsiden og innsiden.

Heller ikke inni er den noen annen bil lik. Det hel-digitale instrumenthuset er senterplassert, mens alle betjeningselementene er samlet rundt en touchskjerm midt på dashbordet og på rattet.

Moderne og sikkert litt kult, men ikke direkte intuitivt. Men man venner seg fort til det – så la ikke det være noen brems for et eventuelt kjøp.

Vi opplevde under testperioden at bryteren til den innvendige gardinen til panoramataket kilte seg fast og at vi ikke fikk kjørt gardinen fram og tilbake. Ikke noen stor sak. Vi opplevde også at styringen til valg av layouten på deler av det digitale instrumentpanelet var ustabilt. Ingen krise det heller – men ikke direkte betryggende ...

Alt i alt har Citroën gjort en god jobb med innpakkingen her både utenpå og innvendig. Og det er fristende å gi hjemmeseier til både det utvendige og innvendige her.

Citroën DS3: Fransk og forførerisk


... og hva er konklusjonen?

Citroen-C4-Picasso-emblem (Foto: Benny Christensen)
Citroen-C4-Picasso-emblem (Foto: Benny Christensen)

Les vår test av Citroëns største bil

Citroën C4 Picasso er nok først og fremst et valg for de som vil skille seg litt ut. Ikke i form av en BMW eller Audi – men med et mer personlig bilvalg.

Men også du som vurderer en VW Golf, Ford Focus eller Toyota Auris som stasjonsvogn, vil garantert finne mange verdifulle og fornuftige egenskaper under det litt kontroversielle skallet.

Den krever som nevnt innledningsvis litt tilvenning, men det er en spennende og litt annerledes bil med mange gode iboende egenskaper – og noen få ikke fullt så gode.


Pluss: En praktisk, morsom og litt annerledes bil. Prisgunstig.

Minus: Kanskje FOR annerledes for enkelte, samt litt tvilsom annenhåndsverdi.

Bil: Citroën Modell: C4 Picasso Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 115 hk / 270 0–100 km/t: 11,8 sek. Toppfart: 189 km/t Pris fra: 266.800,- Pris testbil: 388.000,-

Les også: Dette er en skikkelig Citroën-klassiker




Citroen C4 Picasso forfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso forfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bakfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bakfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso ovenfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso ovenfra (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso forfra2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso forfra2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bakfra2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bakfra2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso dashbord (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso dashbord (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso baksete0 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso baksete0 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso baksete2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso baksete2 (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso frontdet (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso frontdet (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bag.tom (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso bag.tom (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso motor (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso motor (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso emblem (Foto: Benny Christensen)
Citroen C4 Picasso emblem (Foto: Benny Christensen)