TEST BMW X3 3.0 D: Denne er best - men kjøp en annen

Den har alt - men vi ville valgt en annen versjon. Les hvorfor.

Hva er dette?

Denne X3-en er andre generasjon av BMWs mellomstore SUV. Første generasjon traff aldri helt blink rent designmessig - og det har nå blitt gjort noen viktige grep for å gjøre dagens modell mer attraktiv. De fleste er enige om at disse grepene fungerer - og selv om vi ikke synes den er like grom som storebror X5 å se på, så er den betraktelig tøffere enn forgjengeren.

Testbilen vår er utstyrt med en 3-liters dieselmotor på 211 hk - som starter på 731.200 kroner. Det er 136.500 mer enn 2-literen på 184 hk med automatgir, og 163.800 mer enn den "norske" varianten av 2-literen, tunet ned til 163 hk, med automatgir.

Startprisen på X3 er forøvrig 547.400 - da får du 163 hesters diesel med manuell girkasse. Men X3 er nok en bil som bør ha automat.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Mer interessert i første generasjon X3? Da bør du lese dette

Hvordan er den å kjøre?

BMW X3.
BMW X3.

Som i alle nye BMWer kan du velge mellom ulike kjøreprogram - og kreftene går først til bakhjulene og fordeles deretter dit det er mest praktisk for fremkommeligheten.

Dette er SUV av typen som trives helt klart best på vanlig vei - og hverken vil eller kan kjøre i de røffeste off road-løypene. Men den ekstra høyden og xDrive gjør den likevel ypperlig opp snødekte bakker og ikke alt for utfordrende kjerreveier. I glatte nedoverbakker kommer imidlertid hill descent control godt med - et system som hindrer at farten øker og at du sklir nedover veien ukontrollert.

På normal vei kjennes den sprek og livlig. Vi liker at den lar deg leke litt med bakenden, før den sier at nok er nok, og kobler inn forhjulene også. Det er sånn BMW skal være. Og tro ikke at moroa går på bekostning av forbruk og utslipp - med start/stopp-teknologi er forbruket nede i 0,6 l/m - mens Co2-ustslippet er 159 g/km. Det er svært bra i denne klassen.

Setene til BMW er blitt blant de aller beste i klassen. Sportssetene vi hadde, kunne like gjerne vært omtalt som komfortseter. De er nydelige. Kort og godt.

LES OGSÅ: BMW X3 M: Trippel turbo er fremtiden

Hvordan er plassen?

En kan si mye om første generasjon X3 - men plassen var ganske bra. Faktisk større enn i datidens X5. Direkte trangt var det heller ikke i baksetet eller foran.

Den nye har naturlignok tatt steget enda et hakk videre - legden er økt med åtte centimeter og bredden med tre. Den byr på rommelige 550 liters bagasjerom. Det er nok til å trone øverst på bagasjeromspallen i denne klassen. Q5 er hakk i hæl med sine 540 liter.

X3 har godt med plass for de som sitter bak også. Om du skal på langtur er det fremdeles slik at det er fire personer som er "grensen" - den som skal sitte i midten bak vil nok ikke være like fornøyd etter noen timers reise.

LES OGSÅ: Her er vår test av den første X3-en

Finest utenpå eller inni?

BMW X3.
BMW X3.

Vi har sansen for den nye looken på X3. Men det er ikke så spennende at den gjør seg veldig bemerket på parkeringsplassen. Mer safe enn utfordrende.

Likevel er den et langt steg videre fra den utgående modellen.

Det er innvendig at vi liker den best. Her har du noen fantastiske stoler, ryddig og stilig dashbord og instrumenter og svært høy opplevd kvalitet. Panoramatakluke gir lyst og trivelig miljø - og kombinasjonen av sort skinn og aludekor er en sikker vinner.

Dessuten er ryggesensoren som BMW har fått på plass - som gir deg hele bilen i fugleperspektiv - ganske enkelt overlegent noe annet system.

Prikken over i-en er et herlig ratt som også er oppvarmet - med perfekt tykkelse og lett tilgjengelige knapper og brytere.

LES OGSÅ: BMW X3 eller Audi Allroad: Hvilken er det beste kjøpet?

Går den bra?

3-literen er altså en nedtunet versjon av den opprinnelige på 258 hk. 211 hk og det samme voldsomme dreiemoment på 560 nm sikrer imidlertid masse bunndrag. Det gir en 0-100 km/t-tid på meget anstendige 7,2 sekunder.

I tillegg er det fullt mulig å kjøre litt aktivt med den i svingene, men høyt tyngdepunkt gjør at den har sine begrensninger.

Vi liker også at det er såpass stor forskjell på de ulike kjøreinnstillingene, comfort byr virkelig på nettopp det, mens du har en helt annen bil om du velger Sport eller Sport pluss. Slik det skal være!

Når det er sagt, er vi ikke i tvil om at inngagsmodellen med 2-liter gjør jobben så godt at du neppe har behov for de ekstra kreftene som er tilgjengelig i testbilen. Men for all del, har du anledning til å skeie ut, så hvorfor ikke - og siden penger da tydeligvis ikke er så viktig, er det like greit å gå for verstingversjonen som ikke er nedtunet for å tilpasses det norske markedet. Da får du plutselig 258 hk - og en 0-100 km/t-tid på 6,2 sekunder!

... Og hva er konklusjonen?

X3 er en bil som fungerer ypperlig på kalde, norske vinterveier - faktisk bedre enn noen annen av de mellomstore SUV-ene på markedet akkurat nå. 3-literen er best - men vi synes 2-literen gir mest for pengene.
X3 er en bil som fungerer ypperlig på kalde, norske vinterveier - faktisk bedre enn noen annen av de mellomstore SUV-ene på markedet akkurat nå. 3-literen er best - men vi synes 2-literen gir mest for pengene.

X3 er klasseledende på kjøreegenskaper, ytelser og plass. Den leverer en pakke som rett og slett er perfekt. Nesten for perfekt - den grenser mot kjedelig. Det er ingenting som utfordrer eller provoserer noe sted - slik BMW ofte gjør.

Vi tror dessuten at de aller fleste vil klare seg fint med en av de variantene av 2-literen (163 eller 184 hk). Bilen har likevel krefter nok - og prisen blir noe ganske annet. Vår anbefaling er derfor å få for 2-literen.

Da sparer du inntil 163.800 kroner. Det skal holde hardt å forsvare den prisforskjellen!

LES OGSÅ: Gjør et importkupp på BMW X3

Hovekonkurrenten er forøvrig Audi Q5. En bil som er tilgjengelig med en motor på 143 hk som dessuten kan kombineres med forhjulstrekk - og dermed får en helt annen startpris (448.500) enn X3-en. Denne modellen med FWD er imidlertid lite etterspurt - da 99 prosent av kundene velger quattro.

Vi tror BMW fint kunne brukt en dieselmotor på rundt 140-150 hk i denne bilen, uten at det hadde gjort den doven og uengasjerende å kjøre. Da hadde de også kunnet tilby en inngangspris som gjorde den mer tilgjengelig.

Testbilen med den nedtunede 3-literen har ingen direkte konkurrent i Audi-familien. Det nærmeste blir 3-literen til Q5, som ikke fåes med annen effekt enn 240. Den koster imidlertid 789.000 kroner.

Da hadde vi nok heller lagt 10.000 kroner til på bordet, og fått den råeste 3-literen fra BMW - på 258 hk.

Bil: BMW X3 Modell: 3.0 D Motor: 3-liters diesel Effekt: 211 hk/ 560 nm 0-100 km/t: 7,2 sek. Forbruk: 0,60 blandet kjøring Pris: 731.200 kroner.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: BMW X3: Mye dyrere å eie enn en Passat?

BMW X3 hovedbilde
BMW X3 hovedbilde
BMW X3 skrått forfra II
BMW X3 skrått forfra II
BMW X3 Skrått forfra
BMW X3 Skrått forfra
BMW X3 rett fra siden
BMW X3 rett fra siden
BMW X3 rett bakfra
BMW X3 rett bakfra
BMW X3 skrått bakfra
BMW X3 skrått bakfra
SUV betyr høy bakkeklaring og som regel god fremkommelighet   men denne biltypen er likevel mer usatt for ulykker enn "gjennomsnittsbilen".
SUV betyr høy bakkeklaring og som regel god fremkommelighet men denne biltypen er likevel mer usatt for ulykker enn "gjennomsnittsbilen".
BMW X3 rett forfra
BMW X3 rett forfra
BMW X3 interiør førermiljø
BMW X3 interiør førermiljø
BMW X3 bakseter
BMW X3 bakseter
BMW X3 parkert i snøen
BMW X3 parkert i snøen