Tesla Model S: Nå blir super-elbilen dyrere

Gode nyheter for de som har kjøpt – dårlige for deg som har ventet.

Elbilen Tesla Model S har tatt Norge med storm   og sannsynligvis vil rundt 2.000 nordmenn få sin bil i løpet av året. Mange flere har bestilt, med levering neste år. Men for de som har sittet på gjerdet og IKKE bestilt, kommer høstens prisøkning som dårlige nyheter.
Elbilen Tesla Model S har tatt Norge med storm og sannsynligvis vil rundt 2.000 nordmenn få sin bil i løpet av året. Mange flere har bestilt, med levering neste år. Men for de som har sittet på gjerdet og IKKE bestilt, kommer høstens prisøkning som dårlige nyheter.
Elbilen Tesla Model S har tatt Norge med storm   og sannsynligvis vil rundt 2.000 nordmenn få sin bil i løpet av året. Mange flere har bestilt, med levering neste år. Men for de som har sittet på gjerdet og IKKE bestilt, kommer høstens prisøkning som dårlige nyheter.
Elbilen Tesla Model S har tatt Norge med storm og sannsynligvis vil rundt 2.000 nordmenn få sin bil i løpet av året. Mange flere har bestilt, med levering neste år. Men for de som har sittet på gjerdet og IKKE bestilt, kommer høstens prisøkning som dårlige nyheter.

Elbilen Tesla Model S har tatt verden, og især Norge, med storm. Salget har overgått de målsettingene gründer Elon Musk og hans medarbeidere hadde satt opp.

Kanskje er det det ekstreme salget som gjør at bilene nå får en ganske bratt prisstigning.

Faktisk kan de som allerede har kjøpt seg den kraftigste og mest velutstyrte utgaven av Model S, juble over at prisen på denne bilen akkurat nå øker med rundt 100.000 kroner.

Irriterende

Det er gode nyheter for annenhåndsverdien på bilene som alt er solgt.

Men om du har sittet på gjerdet og ventet med å bestille – er det naturligvis irriterende å konstatere at drømmebilen plutselig ble langt dyrere.

SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Størst forskjell på 85 kWh

La oss kjapt forklare hva som har skjedd. I tabellen under ser du nye og gamle priser på de ulike Model S-variantene.

Model S 60 kWh: Maks rekkevidde 390 km, 302 hk, 0–100 km/t 6,2 sek Gammel pris: 446.600 kroner Ny pris: 461.000 Differanse:- 15.000 kroner

Gammel pris: 446.600 kroner Ny pris: 461.000

Differanse:- 15.000 kroner

Model S 85 kWh: Maks rekkevidde 502 km, 362 hk, 0–100 km/t 5,6 sek Gammel pris: 506.700 kroner Ny pris: 523.000 kroner Differanse: – 16.300 kroner

Gammel pris: 506.700 kroner Ny pris: 523.000 kroner

Differanse: – 16.300 kroner

Model S 85 kWh Performance: Maks rekkevidde 502 km, 416 hk, 0–100 km/t: 4,4 sek. Gammel pris: 595.700 kroner Ny pris: 607.800 kroner Differanse: – 12.100 kroner

Gammel pris: 595.700 kroner Ny pris: 607.800 kroner

Differanse: – 12.100 kroner

Dette er prisen på bilen til redaksjonssjef i Broom.no, Vegard Møller Johnsen, sin bil: 85 kWt batteriet uten Performance - med totalpris på 579.600. Skulle vi bestilt akkurat samme bil i dag, ville prisen vært 42.200 kroner høyere..
Dette er prisen på bilen til redaksjonssjef i Broom.no, Vegard Møller Johnsen, sin bil: 85 kWt batteriet uten Performance - med totalpris på 579.600. Skulle vi bestilt akkurat samme bil i dag, ville prisen vært 42.200 kroner høyere..

LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Ekstrautstyret dyrere

Det er altså ikke her de største forskjellene har kommet. Det er på ekstrautstyret at det baller skikkelig på seg.

I tillegg til at det mest er blitt dyrere, er det også kommet nye valgalternativer.

For eksempel kan Model S nå bestilles med røde bremsekalipere, tåkelys og utvidet skinnpakke med nappaskinn på blant annet dashbordet.

Lydstudiopakken, som gir et anlegg på 580 watt, 12 høyttalere i Dolby ProLogic 7.1 og DAB og DAB+ digital radio, kostet tidligere 6.050 kroner. Ny pris er 15.800 kroner.

LES OGSÅ: Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner

Dyreste modell

Den dyreste modellen, Model S 85P, med Performance Plus-pakken og ellers alt utstyr, kommer nå på 823.600 kroner. Tidligere var maksprisen 743.900 kroner.

Tusenvis av nordmenn har allerede bestilt bilen – og de som har bestilt, får bilen til den prisen som ble avtalt.

Mens de som ikke har fått ut fingeren, nå må punge ut alt fra 12.100 kroner til 100.000 kroner mer for bilen sin.

Tesla Model S: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil

På de oppdaterte sidene til Tesla kan en nå bestille mer utstyr - men prisene på både bilen og utstyret har også blitt betydelig høyere. Skal du ha alt utstyr og mest mulig effekt er maksprisen nå 832.000 kroner.
På de oppdaterte sidene til Tesla kan en nå bestille mer utstyr - men prisene på både bilen og utstyret har også blitt betydelig høyere. Skal du ha alt utstyr og mest mulig effekt er maksprisen nå 832.000 kroner.

Ville tilstander på bruktmarkedet

På bruktmarkedet har på sett og vis de nye prisene faktisk regjert allerede. Der har nemlig kjøpere vært villige til å punge ut opptil 100.000 kroner over prisen Tesla forlanger, mot at en får bilen uten ventetiden.

De som bestiller fra Tesla Norge nå må vente rundt fem måneder på sin bil.

Vi har så langt ikke fått noen tilbakemelding på vår henvendelse til Tesla rundt prisøkningen.

LES OGSÅ: Tesla-sjef mener det bare er tull staten sponser kjøperne