Tesla Model S: Mener det er bare tull at Staten sponser Tesla-kjøperne

Debatten raser rundt super-elbilen Model S.

Teslas kommunikasjonsansvarlige i Europa, Esben Pedersen, påpeker at de ikke mottar støtte fra den norske staten, men i stedet betaler skatt og bidrar til å skape nye arbeidsplasser. Bildet viser Teslas forhandler på Alnabru   der det akkurat nå er hektisk aktivitet i forbindelse med at hundrevis av kunder henter bilene sine.
Teslas kommunikasjonsansvarlige i Europa, Esben Pedersen, påpeker at de ikke mottar støtte fra den norske staten, men i stedet betaler skatt og bidrar til å skape nye arbeidsplasser. Bildet viser Teslas forhandler på Alnabru der det akkurat nå er hektisk aktivitet i forbindelse med at hundrevis av kunder henter bilene sine.

- Er det riktig at en luksusbil som Tesla Model S skal selges helt uten avgifter, fordi den er en elbil?

Det spørsmålet kom for alvor på dagsorden forrige uke, da debatten rundt dette gikk høyt.

Beregninger gjort av Bilnytt viser at den norske stat "sponser" hvert Model S-kjøp med opptil over 700.000 kroner. Bilbransjeekspert og forlagsdirektør i Bilforlaget Per Morten Merg, mener denne ordningen er bekymringsfull.

«Takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som reaksjonært fulgte sine leverandører, skjer nå en elbilinvasjon som neppe kan sies å ha en sosial vinkling», skriver Merg i en kommentar i Bilnytt, sammen med Norges mest erfarne biljournalist Jon Winding-Sørensen.

Nå kommer Teslas informasjonssjef i Europa, Esben Pedersen, med sin side av saken. Han mener det blir helt feil å si at Staten sponser Tesla-kjøperne.

Tesla Model S: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil

– Nye arbeidsplasser

– For det første, Tesla mottar ikke penger fra den norske stat. Vi betaler skatt på lik linje med andre virksomheter og bidrar dessuten til samfunnet i form av store investeringer og ved å skape nye arbeidsplasser. At elbiler ikke er pålagt avgifter er ikke det samme som at de blir subsidiert, sier Pedersen.

Han påpeker at avgifter er et verktøy staten bruker til å regulere forbruket – og at man legger avgifter på ting som er skadelige, som alkohol og tobakk.

Den elegante el-bilen Tesla Model S topper nå salgstatistikken i Norge.
Den elegante el-bilen Tesla Model S topper nå salgstatistikken i Norge.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Sparer samfunnet

– Elbiler er ikke avgiftsbelagt fordi de ikke slipper ut avgasser som skader miljøet ved bruk. Dermed sparer de samfunnet for eksempelvis helse- og miljøskader, fortsetter Pedersen.

Han viser til en EU-rapport som viser at Co2-relaterte skader koster EU 160 milliarder Euro i året.

– Transport står for opptil en tredjedel av EUs samlede Co2-utslipp.

SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget

– Vil jobbe hardt

Tesla mål er å være en katalysator for verdens overgang til elektrisk mobilitet. I Norge er det ingen tvil om at de bidrar. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) viser at Model S var den mest registrerte bilen i Norge i september.

– Septembertallene er ikke representative for vår markedsandel i Norge, ettersom vi nå leverer biler som er reservert gjennom en periode på fire år. Det er godt å nå kunne levere bilene – og vi vil jobbe hardt for å gjengjelde den tillit vi er blitt tildel de siste årene. Derfor vil vi blant annet gratis lading på livstid ved våre superladestasjoner, sier Pedersen.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

De første Tesla Model S-bilene har blitt overlevert til sine norske kunder hos Tesla-forhandleren på Alanbru i Oslo. Utover høsten kommer de store leveransene.
De første Tesla Model S-bilene har blitt overlevert til sine norske kunder hos Tesla-forhandleren på Alanbru i Oslo. Utover høsten kommer de store leveransene.

Hva mener DU om dette? Si din mening i kommentarfeltet under:


LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil" – OG er gjeldfrie