Tesla Model S: Denne blir billigere – men ikke i Norge
Vi er annerledes-landet nok en gang.
Nylig kunne vi fortelle at elbilen Tesla Model S som har tatt verden – og Norge spesielt – med storm, får en ganske kraftig prisøkning.
Nå viser det seg at bakgrunnen for dette er at Tesla har justert sine priser etter valutakursene.
Resultatet er at prisen de fleste steder i Europa er blitt redusert – mens den i Norge gikk opp. Både startprisen og prisen på utstyr er høyere – og resultatet er at enkelte modeller blir oppimot 100.000 kroner dyrere.
Irriterende
I en uttalelse fra Tesla står følgende forklaring på prisendringen:
Tesla tilstreber å gi tydelige og gjennomsiktig prising, og holder kontinuerlig et skarpt øye på valutakursene. Hvis det er betydelige og langvarige endringer, justerer vi prisene tilsvarende.
Som sådan har prisene for Model S endret i våre europeiske markeder. Startprisen for Model S i Norge er nå kr 461.000.
SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann
Størst forskjell på 85 kWh
I tabellen under ser du nye og gamle priser på de ulike Model S-variantene i Norge.
Model S 60 kWh: Maks rekkevidde 390 km, 302 hk, 0–100 km/t 6,2 sek Gammel pris: 446.600 kroner Ny pris: 461.000 Differanse:- 15.000 kroner |
Model S 85 kWh: Maks rekkevidde 502 km, 362 hk, 0–100 km/t 5,6 sek Gammel pris: 506.700 kroner Ny pris: 523.000 kroner Differanse: – 16.300 kroner |
Model S 85 kWh Performance: Maks rekkevidde 502 km, 416 hk, 0–100 km/t: 4,4 sek. Gammel pris: 595.700 kroner Ny pris: 607.800 kroner Differanse: – 12.100 kroner |
LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?
Mer utstyr – mer penger
Det er altså ikke her de største forskjellene har kommet. Det er på ekstrautstyret at det baller skikkelig på seg.
I tillegg til at det meste er blitt dyrere, er det også kommet nye valgalternativer.
For eksempel kan Model S nå bestilles med røde bremsekalipere, tåkelys og utvidet skinnpakke med nappaskinn på blant annet dashbordet.
Her kan du lese mer om prisendringene på ekstrautstyret
Tesla tilbyr også større fleksibilitet i ladning av bilen ved å inkludere en CHAdeMO-ladeadapter. CHAdeMO-stasjoner lader på en hastighet av 240 km rekkevidde for hver time ladetid.
Til slutt kan du velge å legge til et «yachtgulv» i midtkonsollen som matcher bilens innredning.
LES OGSÅ: Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner
Dyreste modell
For øvrig ekspanderer Tesla rundt om i flere europeiske land akkurat nå. København, Stuttgart, Amsterdam, Hamburg og ikke minst London.
Leveranser av Model S med ratt på høyre side vil begynne våren 2014.
Nye servicesteder dukker også opp i tiden framover – blant annet i Stavanger, Düsseldorf og Frankfurt.
LES OGSÅ: Tesla-sjef mener det bare er tull staten sponser kjøperne