Tesla: De skal øke fra 20.000 til 500.000 biler

– Vi har mye jobb å gjøre, sier toppsjefen selv.

Tesla er naturligvis til stede på den pågående bilutstillingen i Detroit   her viser de både Model S og Model X.
Tesla er naturligvis til stede på den pågående bilutstillingen i Detroit her viser de både Model S og Model X.

Resten av bilbransjen står egentlig bare og ser på mens amerikanske Tesla Motors nå er i ferd med å revolusjonere elbil-markedet.

2013 ble et fantastisk år for den bittelille produsenten. Model S begynte for alvor å rulle ut av fabrikken og fikk overstrømmende mottakelse i de aller fleste tester.

Aksjekursen steg til himmels – basert på lyse framtidsutsikter.

Den store testen

Men samtidig skal vi ikke glemme at Tesla i internasjonal målestokk er som en liten pølsebod, sammenlignet med de store bilprodusentene.

I 2013 produserte de i overkant av 20.000 biler – et merke som Volvo solgte til sammenligning over 400.000 biler.

Men Tesla har naturligvis store ambisjoner om å øke antallet, og i bransjen blir det sett på som den store testen på om de virkelig kan lykkes.

Her er tre smarte nybilkjøp

Hårete mål

I Teslas forretningsplan ligger det en opptrapping til 250.000 biler de nærmeste årene – mens produksjonsmålet ved utgangen av dette tiåret skal være på 500.000 eksemplarer.

Da begynner det å ligne på noe. Men samtidig vil det kreve enormt mye av dem.

Tesla-eier Elon Musk er kjent for å ha hårete mål, men han skal også ha et realistisk forhold til hva det kreves å gå fra å være liten nisjeprodusent – til fullskala bilprodusent med flere modeller.

– Vi har mye jobb å gjøre, er hans kommentar til bransje-nettstedet Autonews.com.

– Vi kan få et prisras på elbiler i Norge

Volummodell

I dag produserer Tesla Model S for alt rem og tøyler tåler. Sent i år starter så produksjonen av SUV-en Model X, som har rundt 60 prosent av delene til felles med Model S.

Den store volummodellen skal så følge etter denne. Den karakteriserer Tesla selv som sitt svar på BMW 3-serie.


Store investeringer

Teslas største utfordringer i årene som kommer blir å få "vanlige" bilkjøpere til å kjøpe en elektrisk bil. De må utvide salgs- og serviceapparatet sitt til å kunne takle langt høyere nivåer enn i dag.

De må også klare å øke produksjonskapasiteten kraftig.

Sist, men ikke minst må de foreta store investeringer. De må utvikle minst én ny plattform, som kan danne utgangspunkt for flere modeller. Og de må investere tungt i produksjonsutstyr og opplæring av ansatte.

Bruktimport-hit: Les mer om Nissan Leaf her


Nummer 20 i Norge

– Det er noe helt annet enn de nisje-volumene de har i dag, sier en bilbransjeveteran med sjefsfortid hos flere amerikanske og japanske bilmerker – til Autonews.com.

Her i Norge kom Tesla som en kule i nybilmarkedet høsten 2013. Model S toppet registreringsstatistikkene i oktober, og ble den 20. mest solgte bilen året under ett - med 1983 registrerte eksemplarer.

Dette ga også Tesla 20-plassen på merketoppen, foran langt mer etablerte konkurrenter som Renault, Fiat og Land Rover.

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Tesla Model S ble et stadig mer vanlig syn på norske veier utover
  høsten 2013.
Tesla Model S ble et stadig mer vanlig syn på norske veier utover høsten 2013.

Elektrisk BMW: Over 700 har bestilt den usett