Taxi som bruktbil – det kan være kjempesmart

Det gjelder bare å vite hva du skal se etter.

Kan en brukt taxi være et smart bruktbilkjøp? Illustrasjonsbilde.  (Foto: Scanpix)
Kan en brukt taxi være et smart bruktbilkjøp? Illustrasjonsbilde. (Foto: Scanpix)

I ukens Broom-sending er det bilekspert Bennys tur til å ta med seg en bruktbil i studio.

Han har valgt noe som mange kanskje er litt redde for – men som samtidig kan bety veldig mye bruktbil for pengene: Nemlig en brukt taxi.

"Høy kilometerstand" og "utslitt bil" – det er kanskje noe av det du tenker når du hører brukt taxi?

Vel, slik trenger det ikke å være. Dette sier Benny selv:


Hatt to stykker selv

– Nei da, gammel taxi kan være gode bruktbilkjøp. Jeg har kjøpt to slike biler selv tidligere, og har vært godt fornøyd begge gangene.

– Jeg fikk MYE bil for lite penger og de oppførte seg pent uten mye påkost begge to. Den ene var en 7–8 år gammel Subaru, den hadde gått 615.000 km da jeg kjøpte den, den andre var en Hyundai Sonata som hadde gått 150.000 km på bare to år – altså en ganske ny bil, men med kilometerstand som en ti år gammel bruktbil, forteller Benny og legger til:

– Har du bruk for en romslig bil og ikke kommer til å kjøre på den titusenvis av kilometer i året, kan dette absolutt være noe å tenke på.

Tidligere skader?

– Hva er viktig å sjekke her?

– Som vanlig er service og vedlikehold viktig og de fleste drosjeeiere er flinke til å følge dette opp, i alle fall de første årene. De aller fleste drosjer har automatgir og det er absolutt verdt å "grave" litt i historikken her, da denne før eller siden med stor sannsynlighet kommer til å havarere, men ofte er den også skiftet allerede på biler som har gått noen hundre tusen.

- Sjekk også bilen for tidligere skader. Det er ikke uvanlig at disse er borti noe i løpet av livsløpet. Småskader er som regel ikke mye å bry seg om, men større skader bør sjekkes litt nøye.

Illustrasjonsbilde: Alireza Shakernia
Illustrasjonsbilde: Alireza Shakernia

Les også: Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis!


Velge merke med omhu

– En del drosjeseiere kan være litt kjipe på dette med skadereparasjoner og har ofte en "kompis" eller "fetter" som fikser dette litt billig – for å slippe å bruke steindyr forsikring. Ofte er disse utbedringene ikke helt i toppklasse når det gjelder finish og utførelse.

Det kan være lurt å velge merke med omhu også. Japanske biler er ofte veldig driftssikre, men min erfaring er at de blir generelt fortere "slaskete" (gjelder alt fra seteunderstell til dørhengsler og karosseri) enn for eksempel Mercedes og Volvo etter noen hundre tusen kilometer, selv om sistnevnte biler også har sine utfordringer.


Bytaxi?

– Det har vel også en del å si hvor den har gått?

– Så absolutt! Får du tak i en fin taxi som har gått på bygda, med bare en sjåfør – som regel eieren selv så er denne ofte et bedre kjøp enn en bykjørt taxi som har gått 24 timer i døgnet med en drøss av sjåfører.

– Oslo-kjørte biler kan nok være de skumleste, det er også mye dårlig veistandard i hovedstaden. Huller i asfalten, trikkeskinner, slike ting som etter veldig mange kilometer sliter på bilen.

Gambler litt

– Det viktigste generelt sett er at pris må stå i forhold til kilometerstand og teknisk stand. Sjekk nøye i historikken og ta eventuelt kontakt med verkstedet som har servet bilen. En skikkelig gjennomgang / sjekk enten hos NAF eller en forhandler er heller ikke dumt.

Du må også være klar over at du gambler litt her og at ting kan gå galt og bli dyrt, men med en litt skikkelig sjekk i forkant mener jeg altså at dette kan være et smart bilkjøp!

LES OGSÅ:–Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?