Svensk mesterskap i 4x4

Duell: Volvo XC70 og Saab 9-3X koster nesten det samme. Men der stopper likhetene.

DSC_0320 (Foto: Sigmund Bade)
DSC_0320 (Foto: Sigmund Bade)

De er svenske, de er stasjonsvogner som har fått firehjulstrekk ekstra bakkeklaring og offroadstyling - og de koster omtrent det samme. Og der stopper det meste disse to har til felles.

Volvo XC70 og Saab 9-3X er rett og slett to veldig forskjellige biler.

Til å teste dem: Broom-redaksjonens Volvo-elsker - og Broom-redaksjonens største Saab-fan. Benny Christensen har eid rundt 50 Volvoer. Knut Skogstad har bare eid èn Saab - men det er til gjengjeld den første, klassiske 900-cabrioleten.

To menn, to biler - en uke. Her er det de fant ut i løpet av testperioden:



Kjøreglede:

Begge er firehjulstrekkere. Saaben har hissig bensinturbo, mens Volvoen har en langt mer sedat dieselmotor. Volvo er kjent for trygge, forutsigbare men fort litt kjedelige kjøreegenskaper. Turbo-Saaber skal være morsomme å kjøre. Hvordan er det i praksis:

Benny:Volvo har klart det. Jeg føler meg trygg bak rattet i Volvoen, vet at jeg garantert kommer fram uansett vær og føre. I tillegg er motoren sterk og komforten god. Og jeg føler at jeg kjører en skikkelig fin bil. Særlig spennende er kjørefølelsen imidlertid ikke.

Bak rattet i 9-3x er det noe helt annet og jeg føler jeg kjører en sjelden bil. Litt gammelmodige kjøreegenskaper, men motoren lokker frem smilet – og det er vanskelig å la være og ”tråkke til” når anledningen byr seg – turbodraget er deilig! Må innrømme at jeg ble glad i Saaben. Den har sjel!


Knut:Saaben er morsom! Greit nok at det føles litt gammeldags også bak rattet, men her er det mye kjøreglede. Jeg får lyst til å finne en øde skogsbilvei og sladde rundt svingene og ha det moro. Det er nesten litt rart å kjøre turbo-Saab som ikke river og sliter i rattet når jeg gir på. Firehjulstrekk har sine fordeler!

XC70 er virkelig noe helt annet. Trygt og solid og skikkelig - men også temmelig kjedelig i forhold til Saaben. Volvo prioriterer komfort og det funker, det. Bare ikke forvent deg noen stor kjøreopplevelse.

Les testen av Saab 9-3 uten firehjulstrekk - klikk her

Interiør/plass:

Tidløst design, men mye svart hardplast inne i Saaben.
Tidløst design, men mye svart hardplast inne i Saaben.

XC70 er i praksis en liten klasse større enn 9-3. Saab var lenge berømt for individualistiske og spesielle interiører, med flycockpit-følelse. Volvo var kjent for trist plast og firkantede linjer. Men det var før. Hva er ståa hos svensk bilindustri i 2010?

Benny: Fy Saab! Dette er ikke en bil til 662 000 kroner verdig. Mørkt, litt trist. Kjip materialkvalitet og gammeldags design. Den mangler eleganse og praktiske løsninger. Ingen integrerte barneseter, ingen smarte festeanordninger for bagasje – slik som på XC70-en. Minner om en Saab 99 fra 1982.

Jeg er veldig glad i beige skinninteriør – så lenge det matcher lakkfargen. Det gjør det i XC70. Den er lys, trivelig, og med tydelig nordisk design. Elegant og litt minimalistisk samtidig som den opplevde kvaliteten er høy.

Knut:Nesten litt trist å tenke på at Saab en gang var langt foran Volvo på interiør. Nå er det nesten walkover andre veien. Jeg liker fortsatt designet på Saab-dashbordet, men materialkvalitet og følelser på brytere og hendler er alt annet enn premium. Volvoen er elegant og stilren innvendig. Gode seter i Saaben, men enda bedre i Volvoen. Og XC70 har adskillig bedre plass, både til passasjerer og bagasje.

Enkelt, ryddig og elegant inne i Volvoen. Bortsett fra alu-dekoren!
Enkelt, ryddig og elegant inne i Volvoen. Bortsett fra alu-dekoren!

Motor:

Dette er som å sammeligne köttbullar og surstrømming. Saaben har hissig 2-liters bensinturbo på 210 hk. Volvoen har 2,4-liters tilbakelent diesel på 163 hk. Det skiller mye både på kraftoverskudd og ikke minst aksellerasjon.

Benny:Her er Saab den store vinneren! Bensinturbo med 210 hk gir både sprek og morsom opplevelse, selv om både forbruk og utslipp (0,95 liter/mil og 242 g/km) er hinsides dårlig. Automatkassa passer motoren fint og gjør den komfortabel, samtidig som den er sporty nok.

Dieselmaskinen i Volvoen på 163 hk durer som i en lastebil, men er sterk og seig. Men mot Saab blir XC70-en traust og gammelmodig og på grensen til litt kjedelig i forhold.

Knut: Du snakker om to verdener! Dette er tankskip mot rib. Volvoen er sedat og rolig, Saaben kvikk og sinna. Du trenger strengt tatt ikke mer motor i XC70 (og motoren kler resten av bilen). Men du verden så mye mer moro det er med råsterk bensinmotor.


Her finner du test av Volvo V70 uten firehjulstrekk

Design:

DSC_0324 (Foto: Sigmund Bade)
DSC_0324 (Foto: Sigmund Bade)

Saaben er strengt tatt pensjonist, men har fått en liten foryngelseskur i form av temmelig standard offroadpakke. XC70 er umiskjennelig Volvo, men med litt mer pynt og staffasje enn vi er vant til fra denne kanten. Begge gir tydelige signaler om at dette er biler som skal tåle en brøytekant eller to:

Benny: Jeg har alltid likt XC70. Tøff og barsk samtidig som den er fornuftig og stilig. Den gir meg rett og slett litt gammeldags ”Herregårdsvogn”-følelse.

Saaben i sort blir litt kjedelig i mine øyne. Jeg så samme bil i hvit, og det var MYE tøffere. Detaljene synes mye bedre og den blir langt mer visuell.

Knut: 9-3X er en vellykket oppdatering av 9-3-designet. Virkemidlene (skliplater, skjermbuelister osv) er helt etter boka. Men det funker overraskende bra. Bare bakfra ser 9-3 litt høy og rar ut. Men det begynner å bli gammelt dette designet.

XC70 er typisk Volvo, både solid og gjennomført. Men jeg synes det blir for mye dilldall på denne bilen. Volvo er flinke på rent og enkelt design. Her er det for mye lister og sølvfarget metall og det trekker ned.



Miljø/økonomi:

Denne XC70-utgaven starter på 569 900 kroner. Med mye ekstrautstyr ender den på 680 800,-. Saaben er litt rimeligere, men ikke mye. 552 900 kroner starter den på i X-utgave. Testbilen er ikke overdådig utstyrt, men ender likevel på 662 000 kroner.

Littt gammel motorteknologi gjør at Volvoen forurenser mer enn de beste. Enda eldre motorteknologi gjør at Saaben forurenser mye mer enn de beste:

Benny:Tenk deg annenhandsverdien på en Saab til godt over 600 000 i disse - fortsatt litt usikre - Saab-tider. Neppe noen god investering.

Dyr bil er lik stort verditap, selv om XC70 er populær som brukt, så finnes det mange til salgs.

Knut: Saaben er mildt sagt overpriset. Akkurat nå får du en ganske fullspekket Passat stasjonsvogn med firehjulstrekk og DSG-kasse til 470 000 kroner. Hvilken av dem tror du vil holde seg best i pris? C02-utslippet er også temmelig hinsides, godt at naboen neppe vil ha peiling på hvor mye 9-3-en din egentlig forurenser.

XC70 blir også fort en dyr bil, men du får mer bil for penga enn om du velger Saaben. Og ikke for å snakke om annenhåndsverdien - der kommer Volvoen til å knuse Saaben.

Les duellen mellom Volvo XC60 og Mazda CX-7 - klikk her

Konklusjon:

DSC_0356 (Foto: Sigmund Bade)
DSC_0356 (Foto: Sigmund Bade)

Selv om de har mye til felles, er dette altså to vidt forskjellige biler. Nå har vi vært gjennom alle kategoriene. Hva er konklusjonen til de to testerne?

Benny:Saaben er på mange måter annerledesbilen for deg som tør å tenke litt utradisjonelt og skille deg ut. Dette er bilen for deg som våger å gi blaffen i praktiske løsninger, som ikke nødvendigvis er ute etter mest bil for pengene, for deg som er lidenskapelig, kreativ. En bil som velges med hjertet, noe som mange av oss nordboere sliter litt med å gjøre.

Volvo XC70 er innertier. Dette er bilen som passer det nordiske lynnet og bruksmåter. For oss som er glade i å gå på ski, for oss som har hytte, for oss med skjærgårdsjeep på tilhenger, går på jakt, og for oss som pakker med altfor mye når vi skal på tur. Dette er bilen for den trygghetssøkende. XC70 velges med hodet - og den blir mitt valg av disse to.

Knut: Det er nesten litt trist å måtte si det, men dette gikk akkurat som jeg hadde regnet med/fryktet. Det er knockout til Volvoen. 9-3X er morsommere å kjøre og har en herlig motor, men resten av bilen har ikke sjans til å henge med i denne prisklassen. Den kommer for sent og den er altfor dyr. Med 1,9-liters diesel og pris rundt 400 000 kroner, kanskje. Men da ville jo også mye av moroa ha forsvunnet.

XC70 er ikke en bil du får lyst til å stikke avgårde på lange spontane kjøreturer med, bare for moro skyld. Men du verden så ordentlig denne bilen er - på alle måter. Trygg og solid, stor og komfortabel. Ikke rart dette er drømmebilen til mange norske familier.

Tallenes tale:

Volvo XC70: 5/6

Saab 9-3X 3/6

Prøv også:

Audi Allroad

Audi har tjente store penger på den forhøyete utgaven av A6 stasjonsvogn med litt ekstra styling. Nydelig kjøremaskin med høy statusfaktor. Men det koster - så mye at mange nok nå heller vurderer nye A4 Allroad. Størrelsesmessig er det en bil som matcher 9-3X bedre enn A6 gjør.

Les mer om Audi A6 i Brooms nybilguide

Subaru Outback

Også en liten klassiker i denne nisjen. Subaru var tidlig ute og har hatt bra suksess med Outback. Sliter mot både XC70 og Allroad i status og opplevd kvalitet, men en bunnsolid bil. Fikk dieselmotor sent - men godt.

Les mer om Outback i Brooms nybilguide - klikk her

Skoda Octavia Scout

VW-konsernet har tatt med seg Allroad-grepet over til Skoda Octavia og laget en veldig fin og passelig røff offroad-stasjonsvogn. Den klart mest påkostete Skodaen, i alle fall til Superb kom. Men det koster - mange velger "vanlig" Octavia med firehjulstrekk i stedet.

Testen av Octavia Scout finner du her