Suzuki Swift Sport: Liten, lett og leken!

Denne er bygd på god, gammeldags GTI-oppskrift

Suzuki Swift Sport, 2012.
Suzuki Swift Sport, 2012.

Oppskriften er like gammel som den er god. Ta et tredørs karosseri, pynt opp med diverse spoilere og skjørt, stram opp understellet, sett på litt feitere hjul og heis på plass en litt frisk motor mellom forskjermene. Vips – så har du en liten, lett og leken GTI-bil.

Det er nettopp denne klassiske oppskriften Suzuki har fulgt da de skulle lage en ”Sport” av sin ellers litt trauste Swift-modell.

136 hk

Løfter vi opp panseret så finner vi en 1,6-liters bensinmotor på 136 hk / 160 Nm – og det er fortsatt ganske mye i en liten og lett bil. Den er bare 3,9 meter lang, men relativt romslig innvendig.

Bilen ble vist som konsept for første gang på bilutstillingen i Genève i mars, og bygger naturlig nok på den helt nye Swift som kom på slutten av fjoråret.

Del med Facebook-vennene dine


Suzuki-Swift-Sport-forfra
Suzuki-Swift-Sport-forfra

Både utvendig og innvendig design understreker det sporty og litt aggressive. Senket understell, integrerte spoilere, to forkrommede eksosrør og 17-tommershjul med 195/45x17 dekk – gjør at den lille kruttønna blir lever vel opp til ”sport-navnet”.

Les også: Er det en motorsykkel eller en bil?

Tre dører og forhjulstrekk

Den finnes selvfølgelig bare som tredørs og den har ikke som vi er vant til fra Suzuki – firehjulstrekk. Her er det forhjulene som står for framdriften.

0–100 gjøres unna på 8,7 sekunder og bensinforbruket er oppgitt til 0,64 l/ mil ved langkjøring. Som standard i Swift Sport har man også syv kollisjonsputer, ESP, ABS, EBD og Isofix fester i baksetet.

Suzuki-Swift-Sport-innv.
Suzuki-Swift-Sport-innv.

Innvendig finner vi sportsseter med god sidestøtte og et tre-ekers multifunksjons sportsratt gir følelsen av enda bedre kontroll og veigrep i svingene. Radio/CD-spiller med bluetooth er standard.

Les vår test av mini SUV-en Suzuki Jimny her:

Swift kommer også med automatgir.

Suzuki byr også på en annen nyhet. Nå får du nemlig også den etter hvert populære Swift-en med automatgir. Fordelen er åpenbar – du slipper å gire selv. På den annen side har vi etter diverse kampanjer fra importøren lært at Suzuki har firehjulstrekk som standard. Det stemmer ikke lengre. Velger du automatgir på Swift-en din, får du også på denne – som på Sport-en – forhjulstrekk.

Mindre forbruk, lavere vekt og billigere biler er derimot argumenter som taler for forhjulstrekk.

Prisene på Suzuki Swift Sport starter på 249 900. Har du mer lyst på en Swift automat så slipper du unna med 209 900.

De første bilene har allerede kommet til Norge.

Lyst til å mimre litt? Les om 80-tallets GTI-bonanza her: