Suzuki Kizashi: - Denne bilen er en hodepine

Det er ikke ofte en bilprodusent innrømmer noe sånt ...

Kizashi har ikke blitt noen suksess for Suzuki   nå innrømmes det også internt i selskapet.
Kizashi har ikke blitt noen suksess for Suzuki nå innrømmes det også internt i selskapet.

Suzuki har bygget seg opp gjennom å tilby enkle, men kvalitetsmessig gode biler. Her hjemme som regel med firehjulstrekk - og til svært konkurransedyktige priser.

Da de lanserte sedanen Kizashi, var den et solid brudd med det meste av dette. Dette var en kompakt sedan. Den var utstyrt med en 2,4-liters bensinmotor på178 hestekrefter, hadde 4x4 - og på prislappen sto det 439.900 kroner da bilen ble lansert i Norge.

Ble en flopp

Vi nordmenn elsker jo 4x4. Men bortsett fra det, var ikke dette akkurat noen Norgesbil. I denne bilklassen er det stasjonsvogn som gjelder, ikke en sedan med forholdsvis lite bagasjerom. Og prisen var nok egnet til å skremme bort de fleste som fortsatt kunne være interessert.

Dermed ble bilen en flopp, og det er ikke bare i Norge det har skjedd. Kizashi har vært en trist historie for Suzuki i de fleste markeder.

Alt om Suzuki på broom.no - klikk her:

- Burde ikke introdusert den

Suzukis Australia-sjef Masaaki Kato tar nå bladet fra munnen i et intervju med nettstedet Drive.

Her beskriver han Kizashi som en "hodepine" - og at den var en svært uheldig bil.

- Vi burde ikke ha introdusert den, men det var investert store beløp i utviklingen. Så etter lange og harde diskusjoner, besluttet vi å introdusere den på markedet, sier Kato til Drive.

Slik ser det ut inne i Kizashi. Bilen fikk skryt for både materialkvalitet og eksklusivt interiør - uten at det hjalp særlig på salget.
Slik ser det ut inne i Kizashi. Bilen fikk skryt for både materialkvalitet og eksklusivt interiør - uten at det hjalp særlig på salget.

SUV med sju seter til 150.000 kr. - sjekk denne

Stasjonsvognutgave

Noe av problemet var utvilsomt at bilen ble utviklet like før verden ble rammet av finanskrisen. Suzuki var inne i en svært god periode, og håper særlig på at Kizashi skulle på fart på salget i USA.

Slik gikk det imidlertid ikke og i 2012 ga Suzuki opp det amerikanske markedet helt, og trakk seg ut.

Masaaki Kato bekrefter også at Suzuki var i gang med å utvikle en stasjonsvognutgave av Kizashi, men det ble det ingen ting av.


21 biler til salgs

Her hjemme har det blitt solgt noen titalls biler, akkurat nå ligger det 21 brukte eksemplarer ute til salgs.

Den rimeligste er en 2011-modell som har rullet 35.000 kilometer, den blir din for 289.000 kroner. Her snakker vi altså et solid verditap.

For 329.000 får du det som i praksis er ny bil, men registrert i 2011. Suzuki-forhandler Bilsenteret i Stavanger selger nemlig sin utstillingsbil til denne prisen, igjen en solid rabatt i forhold til det bilen egentlig koster.

Gå ikke glipp av bilnyhetene - klikk her for å få Brooms nyhetsbrev


Bare å prute

I praksis er Kizashi særdeles tungsolgt og en glemt bil i bruktmarkedet.

Her er det derfor all grunn til å sette seg inn i markedet og gjøre seg klar til intens pruting hvis man skulle være interessert i bilen. Spesielt private selgere bør være motivert til å legge seg lavt, hvis de skal bli kvitt bilen.

LES OGSÅ: USAs mest solgte bil er ikke spesielt liten...

Kizashi er en sporty sedan med mye krefter - og firehjulstrekk. Men i Norge priset den seg helt ut sammenlignet med de fleste konkurrentene.
Kizashi er en sporty sedan med mye krefter - og firehjulstrekk. Men i Norge priset den seg helt ut sammenlignet med de fleste konkurrentene.

LES OGSÅ: Super-sjelden SUV, XL7 kom også til Norge