SUV-ene som stopper mest

En dyr bil er ikke nødvendigvis en driftssikker bil.

Illustrasjonsfoto (Foto: ADAC)
Illustrasjonsfoto (Foto: ADAC)

Tyske ADAC – som tilsvarer NAF her hjemme – har siden 1978 kommet med en statistikk over de bilmerkene og modellene som oftest trenger deres assistanse.

Nå er 2010 utgaven av ”havaristatistikken” nettopp offentliggjort. Og det er de dårligste bilene i kategorien ”store biler” vi har sett litt nærmere på, der de tre bilene som kommer dårligst ut er kostbare drømme- SUV-er som mang en norsk familie gjerne skulle hatt i garasjen.

Elektriske problemer

Vi finner VW Touareg helt på jumboplass, på nest sisteplass finner vi populære BMW X5 - og rett bak Mercedes M-klasse

Bilene som er med på statistikken er opptil 6 år gamle. Den vanligste gjenganger-feilen er trøbbel med det elektriske anlegget inklusive batteriet. Ca. 25 % av assistansene gjaldt feil på innsprøytings og tenningsanlegg. Også feil med eksosanlegg, katalysatorer, partikkelfilter samt feil på klimaanlegg er godt representert i statistikken.

Les også: Beste SUV-kjøp til en million


Bilene:

BMW X5

Ved å studere statistikken litt, ser vi at alle disse bilene har blitt bedre. Et godt eksempel er BMW X5 som vi ser begynte på minus, gikk via null til pluss og nå har blitt en god bil med dobbel-pluss som er høyeste score.

Mercedes M-klasse

Mercedes M-klasse har vært jevnere enn X5 opp gjennom årene, men siste årsmodell er tydeligvis den beste. Ikke så rart kanskje – de har jo sikkert ikke gått så veldig langt.

VW Touareg

Akkurat hva som har skjedd med de to siste årsmodellene av VW Touareg gir ikke ADAC noe svar på, men vi gjetter på at det kanskje ikke har vært nok biler til å danne et grunnlag for statistikken.

Del med Facebook-venne dine

ADAC
ADAC

Les også: Er dette verdens beste SUV?