SUV-ene er oftere innblandet i ulykker

Har du også lagt merke til SUV-er som står godt "parkert" i grøfta? Det er ikke tilfeldig.

SUV betyr høy bakkeklaring og som regel god fremkommelighet   men denne biltypen er likevel mer usatt for ulykker enn 'gjennomsnittsbilen'.
SUV betyr høy bakkeklaring og som regel god fremkommelighet men denne biltypen er likevel mer usatt for ulykker enn "gjennomsnittsbilen".

SUV-salget har tatt skikkelig av i Norge. Denne biltypen er som skapt for våre forhold – og er elsket av alle som trenger stor og robust bil som tar deg helt fram til hytteveggen (eller over brøyteskavlene i byen).

Men det er ingen hemmelighet at SUV-ene også har sine svakheter. Til tross for god framkommelighet, er de nemlig sterkt overrepresentert på ulykkesstatistikkene.

Mange singelulykker

Det får vi igjen bekreftet i tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). I første kvartal i fjor ble det meldt inn 70 prosent flere ulykker og uhell med bil til norske forsikringsselskaper enn i et gjennomsnittskvartal. I disse tallene er det en sterk overrepresentasjon av SUV-er.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), bekrefter tendensen. Han forteller at SUV-er er innblandet i særlig mange uhell på

vinteren.

– Det er spesielt mange SUV-er i singelulykker. Det er opptil 20 ganger høyere velterisiko for denne typen biler enn for personbiler, sier han i en pressemelding.

Les duellen mellom Skoda Yeti og Nissan Qashqai – klikk her

Sparer på dekkene

Amerikanske Insurance Institute for Highway Safety slår fast at risikoen for dødelig utfall av et trafikkuhell er større jo mindre bil. Tryggest sitter du i en SUV. Samtidig har tidligere forskning vist at SUV-er har mye lettere for å tippe rundt i en kollisjon, og da har barna i bilen tre ganger så stor risiko for å bli alvorlig skadet.

Produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann mener at mange SUV-eiere sparer når de kjøper dekk til bilene sine. Billig- og mellomklassedekk har en stor del av markedet til SUV-er, mens Continental og andre kjente kvalitetsdekk selger best til personbiler.

Del med Facebook-vennene dine

– Det er spesielt mange småbarnsforeldre som er opptatt av sikkerhet og derfor bytter ut den vanlige familiebilen. Mange blir overrasket over prisen når de skal handle dekk til den trygge SUV-en de har kjøpt, men valget av dekk er enda viktigere på en bil som er tung, sier Haukenes

LES OGSÅ: Er billigdekk like gode som de dyre?

Hold dekkene rene

Jan Ivar Engebretsen i NAF takker større utbredelse av ESP (antiskrens) for at antall singelulykker er blitt noe redusert, men minner om at all verdens

elektroniske hjelpemidler ikke kan overstyre de fysiske lover.

– Får du skrens i en høyresving er faren stor for en møteulykke. Skjer det i en venstresving får man håpe terrenget sørger for minimale personskader, sier

Engebretsen. Han råder alle til å holde dekkene rene for veistøv og annen forurensning som saltet binder til dekkbanen. Forurensning gir dekkene dårligere

egenskaper.

LES OGSÅ: – Hvorfor vil de tvinge oss til å kjøpe nye dekk?

Gode råd

Tilpass kjørestilen

– Husk at det er din oppgave som sjåfør å tilpasse kjørestilen etter forholdene. Brooms bilekspert Benny Christensen har følgende råd til de som føler seg usikre på vinterføre:

– Ta det med ro i nedoverbakker. Bruk lavt gir og vær spesielt obs på svinger.

– Sjekk forholdene hyppig ved å ta bremsetester. Pass på at du ikke har noen rett bak deg og gjør det på en rett strekning.

– Svinger kan være bråere enn du tror. Du må senke farten nok før svingen, slik at du kan holde deg unna bremsepedalen. Det er fort gjort å bremse seg ut i grøfta.

– Det kan være lurt å velge piggdekk på en SUV, da disse gir bedre bremseeffekt ved glatt underlag.

LES OGSÅ: Pass på – nå bulker vi!