SUV til under 100 000 kroner

Jeep Grand Cherokee var på besøk i Broom Live-studio. Her er flere SUV-er til under 100 000 kroner.

Honda CR V 1997 2001
Honda CR V 1997 2001

SUV-drømmen blir med en drøm for mange. Men SUV behøver slett ikke koste en formue!

Her har vi plukket ut et lite knippe kandidater. Høyst forskjellige biler som har en fellesnevner: Du får dem til under 100 000 kroner!

Jeep Cherokee/ Grand Cherokee

Cherokee
Cherokee

Dette var en skikkelig statusbil på 90-tallet med alt du kunne forlange av en SUV på denne tiden. Svær motor, firehjulstrekk og automat. Amerikanerne har alltid vært flinke til å utstyre bilene sine godt og denne var ikke noe unntak.

Konstruksjonen var strengt tatt ikke spesielt moderne da den kom og nå begynner alderen å merkes. Enkel og litt primitiv mekanikk, men fortsatt massevis av komfortabel kjøreglede, for de som setter pris på amerikanske kjøreegenskaper.

Kvaliteten er ujevn og det kan bli dyrt. Slumper du borti en dårlig bil, kan det fort bli dyr.

Land Rover Freelander

Land-Rover-Freelander-2004-
Land-Rover-Freelander-2004-

Denne engelskmannen scorer høyt på både design og image - dessverre har den også vært belemret med tildels store kvalitetsproblemer. Spesielt er 1,8-liters bensinmotoren en svakhet.

Derfor er det smart å kjøpe Freelander med TD4-motor og så ny bil som mulig. Da får du til gjengjeld en fin liten familie-SUV med snev av engelsk herregård.

Les mer om Land Rover Freelander i Brooms bruktbilguide.

Subaru Forester

Subaru Forester (1997-2003)
Subaru Forester (1997-2003)

Første generasjon Subaru Forester er en enkel bil - nesten på grensa til billig og litt kjip. Men kvaliteten er knallbra. Denne bilen er bortimot skuddsikker!

Kjøreegenskapene er nærmere stasjonsvogn enn SUV, men du sitter litt høyere enn de fleste andre i trafikken. En skikkelig hyttefavoritt for noen år tilbake. Nå får du pen bil til 100 000 kroner. Mange har gått langt, viktig med servicehistorie og god oppfølging fra tidligere eiere. Turbo-utgaven er en frisk sak!

Honda CR-V

Honda CR-V 1997-2001
Honda CR-V 1997-2001

Hondas medium-SUV kom i 1997 og ble raskt en stor suksess. Her var Honda tidlig ute med en oppskrift som senere ble kopiert av svært mange.

Her kan du velge og vrake på bruktmarkedet. CR-V er en enkel og driftssikker bil. Ikke regn med luksusfølelse eller særlige terrengegenskaper. Firehjulstrekksystemet er enkelt, men det duger til å få de aller fleste hytteiere opp den siste bakken. B-utgaven er litt mer utstyrt enn A-utgaven, vi anbfaler at du går for den første.

Toyota RAV-4

00toyotarav4
00toyotarav4

Første generasjon RAV-4 ble aldri like stor suksess som utgavene som kom senere, men det er likevel bra med biler på bruktmarkeet. Her får du vanlig Toyota-kvalitet, firehjulstrekk og høy sittestilling.

Denne RAV4-en kom i to utgaver, kort og lang. Skal du kjøre litt på landevei (og trenger plass) anbefaler vi absolutt sistnevnte.

Les mer om Toyota RAV4 i Brooms bruktbilguide.

Mercedes Geländewagen

Børstraktor het de tidligere, nå heter de SUV. Dette en MB Gelendewagen, den får du til 150 000 kroner nå.
Børstraktor het de tidligere, nå heter de SUV. Dette en MB Gelendewagen, den får du til 150 000 kroner nå.

Dette er en ekte bil-legende. Geländewagen er en av de seigeste (og eldste) nybilene på markedet og det er mye å velge mellom. Mange utgaver - og terrengegenskapene er helt rå!

Det skulle vel forresten bare mangle, dette er jo opprinnelig et militærkjøretøy. De eldste bilene er nå blitt veteraner. Sjekk nøye for du kjøper. Driftskostnadene er ofte ganske høye og en bil som er ullen i utgangspunktet, kan fort koste deg dyrt. Det beste er å kjøpe av en entusiast!

Daihatsu Terios

previous_daihatsu_terios
previous_daihatsu_terios

Dette er en skikkelig snåling. Terios ser ut som en vanlig SUV som har blitt vasket i litt for varmt vann. Smal og kort - men ganske høy.

Dette er en særdeles enkel bil og du må ikke regne med hverken spesielt gode kjøreegenskaper eller mye komfort. Men den tar seg fram og går sjelden i stykker. Prisene starter på rundt 70 000 kroner.

Suzuki Vitara

Suzuki Grand Vitara (1998-2005)
Suzuki Grand Vitara (1998-2005)

Suzuki har solide terreng-tradisjoner og med Vitara fikk de en bil som også duger sånn noenlunde på landeveien.

Femdørs-utgaven duger som familiebil og er en skikkelig hardhaus. Firehjulstrekksystemet er solid og du kommer deg fram nesten overalt. 2-liters V6 er tørst og lat, men lyden er ganske fin. Mye å velge mellom til hyggelige priser. Til oppunder 100 000 kroner får du en fin og velholdt bil.

Ford Explorer

98_ford_explorer_sport
98_ford_explorer_sport

Amerikanske SUV-er har aldri slått helt gjennom her i Norge. Det gjelder også Explorer som derimot solgte i en trillion eksemplarer hjemme i USA:

Her får du mye plass, god komfort og stor motor. Interiøret er typisk amerikansk med mye billig hardplast. De fleste har 4-liters motor på 156 hester, som regel sammen med automatgir. Explorer har hatt sine kvalitetsproblemer - det er er viktig å finne en bil som er pent behandlet.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe har aldri vært noen storselger, men sniker seg akkurat inn på 20. plass blant brukt-SUV-ene vi søker mest på.
Hyundai Santa Fe har aldri vært noen storselger, men sniker seg akkurat inn på 20. plass blant brukt-SUV-ene vi søker mest på.

Denne har akkurat tippet under 100 000 kroner i bruktmarkedet. Mange kaller den for mini-Cayenne. Ikke på grunn av kjøreegenskaper eller prestasjoner - men fordi designet har mange likhetstrekk. Hvem som hermet etter hvem er uvisst, men Santa Fe var først.

Vi anbefaler at du går for dieselutgave, da denne motoren er langt mer harmonisk enn 2,4-liters bensin som det også finnes en del av.

Opel Frontera

opel_frontera_1998_suv_3d_1
opel_frontera_1998_suv_3d_1

Opel hadde SUV lenge før de fleste konkurrentene, men Frontera ble aldri noen stor salgssuksess. Det skyldes i hovedsak frynsete kvalitet.

Designet er både røft og pent og plassforholdene duger til en families behov. Men Frontera-eierne har sjeldent noe spesielt problemfritt bilhold. 2,2-liters diesel er innenfor rekkevidde til 100 000 kroner.