Super-eksklusiv Alfa-cabriolet

Her er Brooms nyhetsrunde mandag

Alfa Romeo 8C Spider.
Alfa Romeo 8C Spider.

Alfa Romeo har fristet med den på flere bilutstillinger og nå har cabrioleten 8C Spider endelig gått i produksjon. Men - her snakker vi ikke akkurat masseproduksjon. Bare 500 eksemplarer skal byges! Engelske Car Magazine er blant de aller første som har kjørt den. De er ikke udelt positive, selv om bilen er høyst eksklusiv.

- Utsseendet, lyden og prisen lover mer enn chassiet kan holde, konkluderer Cars tester - og er særlig opptatt av dette med pris. I England koster Alfa 8C Spider 1,7 millioner kroner og er derfor godt oppe i Ferrari-klassen. Vi tør ikke engang tenke på hva prisen vil ende på med norske avgifter.

Lyst på Alfa-cab til hyggeligere pris? Klikk her:

Uansett: Dette er en av verdens råeste cabrioleter. 4,5-liters V8 gjør at den takler 0-100 km/t på godt under 5 sekunder. Utstrakt bruk av karbonfiber - og stofftak - gjør sitt for å holde vekten under 1600 kilo. Og utseendet er tvers gjennom lekkert. Tro mot Alfas designrøtter - men samtidig moderne.

Kommer noen av de 500 eksemplarene til Norge? Nei, neppe via offisielle kanaler. Men vi utelukker slett ikke at det er entusiaster som kommer til å ta den inn, prisen til tross. Du kan lese mer om bilen hos carmagazine.co.uk - klikk her:


C6 blir miljøbil

Citroën C6
Citroën C6

Citroën-flaggskipet C6 er en av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe. Men dessverre er det svært få som kjøper den. Det håper Citroën å gjøre noe med når de nå er i gang med å utvikle en super-sparsom versjon av storbilen sin.

Mye tyder nemlig på at C6 blir første bil med PSA-gruppens nye dieselhybrid-system. Dette har vi sett på flere konseptbiler de siste årene.

Her skal forhjulene drives av en dieselmotor mens bakhjulene får hjelp av elmotoren. Citroën skal også finpusse på karosseriet for å presse luftmotstanden maksimalt ned. Kanskje blir bakhjulene delvis dekket av skjermene - det så vi sist på CX.

Co2-utslipp på under 100 gram/km er målsetningen og snittforbruket skal helt ned mot 0.3 liter/mil.

Noe for Jens? Les testen vår av C6 her:


Mini First

Mini
Mini

First heter den nye innstegsmodellen til Mini. 1,4-literen på 75 hk er med fra Mini One og standardutstyret er ikke overdådig, men tilstrekkelig.

Start-stop-system er på plass, det samme er girskift-indikator for å hjelpe til med mest mulig økonomisk kjørestil. C02 på 128 gram/km er godkjent, men strengt tatt ikke spesielt imponerende for bilstørrelsen.

Les mer om Mini i Brooms nybilguide - klikk her:


Opel-framtiden fortsatt uviss

Det jobbes intenst i kulissene, men ingen ting er avklart rundt hvem som til slutt ender opp som ny eier av Opel. Tysklands finansminister har nå gått ut og avvist ethvert forsøk fra GM om å sikre seg en klausul om å få kjøpe merket tilbake etter en viss tid. Forhandlingene mellom GM og den tyske regjeringen skal ha vært svært tøffe og er med på å vanskeliggjøre situasjonen.

I praksis står det nå mellom to grupper: Den ene er gigantkonsernet Magna backet opp av russisk kapital (som blant annet vil utnytte Opel-teknologi til å sparke nytt liv i Lada). Den andre er belgiske RHJ International. Men bak disse lurer både kinesere og Fiat - som visstnok ikke helt har gitt opp håpet om å ende opp som ny Opel-eier.


Focus og Fiesta til USA

Ford Focus 2004-
Ford Focus 2004-

Ford lever litt i skyggen av all turbulensen rundt GM om dagen, men også de har store planer om å endre modellutvalget sitt hjemme i USA. Store bensinslukere er ut - og småbiler kommer inn.

Ford har en stor fordel i og med at konsernet allerede produserer konkurransedyktige småbiler og det skal utnyttes for alt det er verdt. Fiesta og Focus er nå klare for det amerikanske markedet. Focus skal tas inn fra Tyskland og i 2010 starter Fiesta-produksjon i Mexico.



Tidenes fallskjerm

Ryktene vil ha det til at Porsche-sjef Wendelin Wiedeking får sparken i løpet av denne uka. I så fall er det klart for tidenes sluttpakke. Wiedeking ligger nemlig an til å få med seg mer enn 900 millioner kroner som plaster på såret!

Hvordan har han fått til noe sånt? Jo, avtalen hans med Porsche er enkel og grei: Årslønn på en million euro pluss en prosent av overskuddet. Wiedeking tok jobben i 1993 da Porsche lå nede med brukket rygg. Så har pilene pekt til de grader oppover - helt til det siste året som heller ikke hos Porsche har vært hyggelig.

Les testen på en av bilene Porsche har tjent aller best på - klikk her:


Lotus lager elbil

Lotus lager elbil.
Lotus lager elbil.

Slik blir resultatet når Lotus setter i gang og lager elbil-konsept. Deres City Car er enda mindre enn Toyota iQ, men har samme sete-layout: 3+1.

Bilen er bygget på en aluminiumsramme - og batteri og motor er plassert i gulvet. Det er bra for sikkerheten og frigjør mest mulig interiørplass - men det begrenser også batterimengden.

City Car har derfor ikke rekkevidde på mer enn maks 5 mil. Til gjengjeld tar det bare 3,5 timer å fullade den. Tanken er at svært få bruker biler som dette til annet en korte turer i bytrafikk. Da er ikke stor rekkevidde så avgjørende.


Suzuki stuper

Hvilket bilmerke tror du har størst nedgang i USA? Ford? Chrysler - eller et av GM-merkene? Feil. Den store taperen er Suzuki som første halvdel av 2009 har minus på 60.2 prosent i forhold til samme periode i fjor. Og juni endte verre enn verst: Minus 78 prosent.

Ifølge bransjenettstedet autonews.com er hovedårsaken et altfor tynt modellutvalg, svak markedsføring og et ineffektivt finansieringstilbud. De aller fleste Suzuki-modellene begynner å bli gamle og det er langt mellom de spennende nyhetene. Mellomklasse-sedanen Kizashi 3 har blitt vist på en rekke bilutstillinger og kommer endelig mot slutten av dette året. Det er absolutt ikke noe for tidlig for hverken Suzuki eller forhandlerne deres.