Subaru Impreza: Advarsel - ikke nærm deg denne bilen skrått bakfra

Hva i alle dager er det de har tenkt her?

Er nye Subaru Impreza vakker? Dette er bilens beste side. (Foto: Subaru)
Er nye Subaru Impreza vakker? Dette er bilens beste side. (Foto: Subaru)

Dagens Subaru Impreza skal snart byttes ut – etter bare fire år på markedet. Det er et uvanlig kort liv, og kanskje har det anonyme designet noe av skylden for at det tydeligvis har gått litt trått for Subarus mellomklassebil med de barske rally-anene?

Det er i hvert fall hva jeg tenkte da jeg så Subaru Impreza Design Consept bli avduket i Los Angeles i fjor høst. For under duken der fantes et design-statement så tydelig, sprekt og linjelekkert at det var vanskelig å tro at det kom fra den japanske produsenten selv.

Subaru Outback: Slik skapte den en helt ny trend

Anonym sier du?

Jeg ble rett og slett imponert. Og full av håp for fremtiden til denne bilmodellen. Endelig skal Subaru få et design verdig de gode, indre kvalitetene som disse bilene har.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er konseptbilen fra i fjor høst. Den ga bud om nye designtider. Trodde vi. (Foto: Subaru)
Dette er konseptbilen fra i fjor høst. Den ga bud om nye designtider. Trodde vi. (Foto: Subaru)

For det er jo vitterlig noe frustrerende over at et knallbra indre – jeg tenker på den nydelige bokserdieselen, den fantastiske firehjulstrekken og den usvikelige kvaliteten – skal gjemmes fullstendig bort i et grå-mus-skall som får føreren til å rope at "jeg liker egentlig ikke bil, jeg" enten han vil eller ikke.

Med konseptbilen fra i fjor høst syntes det for meg som om Subaru hadde gått i seg selv og bestemt seg for også å ta design-kresne kunder mer på alvor.

Spør Benny om Subaru Impreza

"Too much" for meg

For det nye konseptet hadde både tilstedeværelse, tilstrekkelig renhet i uttrykket og klart definerte linjer. Fremdeles japansk designspråk, kanskje, men i det minste med mange låneord fra europeisk.

Nå er den nye Subaru Impreza endelig offisielt avduket – foreløpig kun i amerikansk versjon, riktignok. Og hva ser vi?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Virkeligheten blir dessverre slik: Amerikansk-japansk designsmak har fått bestemme hvordan denne bilen skal se ut. De fine linjene er rotet til. (Foto: Subaru)
Virkeligheten blir dessverre slik: Amerikansk-japansk designsmak har fått bestemme hvordan denne bilen skal se ut. De fine linjene er rotet til. (Foto: Subaru)

Vel, døm selv. Smaken er som baken og alt det der...

Dette følger i hvert fall ikke opp konseptbilens design så mye som mange hadde håpet på.

Bilen virker overlesset med linjer og detaljer som slår hverandre i hjel når jeg betrakter det helhetlige uttrykket. Enkelte utsnitt ser ok ut isolert sett, og fronten er ikke så aller verst. Men sjekk hvordan den tar seg ut skrått bakfra!

Dette er rotete, kleint og vekker ikke akkurat må-ha-begjæret i meg, for å si det mildt. Og det gjør meg litt trist, fordi jeg liker Subaru og verdiene bilmerket representerer.

BILEN MIN: Sjekk ut Christophers Subaru Impreza GT

Vil krype i hi

Når jeg ser bildene får jeg mest lyst til å åpne døren, stige inn og gjemme meg inni bilen. For der ser det egentlig ganske trivelig ut – særlig dersom Subaru i tillegg til det nye interiørdesignet inspirert fra storebror Legacy har rettet opp litt av plastfølelsen fra tidligere modeller.

Men finnes her gardiner å trekke for, så ingen ser meg i denne merkelige skapningen? Noe å vurdere på ekstrautstyrs-listen, Subaru?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret blir muligens bilens sterkeste design-kort, for her ser det helt greit ut. Særlig hvis plastkvaliteten er oppgradert et par hakk. (Foto: Subaru)
Interiøret blir muligens bilens sterkeste design-kort, for her ser det helt greit ut. Særlig hvis plastkvaliteten er oppgradert et par hakk. (Foto: Subaru)

Kanskje en kjøretur hadde gjort terapi. For under skallet er den nok fortsatt bra og enda bedre enn forrige generasjon. Jeg kunne finne en grusvei, nyte responsen fra hjulopphenget og sette Imprezaen opp i en deilig sladd og fryde meg over smykket av en annerledes dieselmotor under panseret.

Jan Erik tester Lexux IX-F: Power fra Japan

En daglig utfordring

Jeg kunne gire ned, kjenne dreiemomentet og alle de fire hjulene som tok tak i underlaget. Jeg kunne vite at denne opplevelsen ville bilen gi uten protester – hver dag i mange, mange år framover. Hvis bilen var min.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Om man isolerer vekk deler av bilen blir det lettere å forholde seg  til linjene. (Foto: Subaru)
Om man isolerer vekk deler av bilen blir det lettere å forholde seg til linjene. (Foto: Subaru)

Men så er det noe med at hver gang man nærmer seg bilen sin i hverdagen, så har man en visuell opplevelse. Den står der på parkeringsplassen og venter på deg. Den signaliserer noe og skaper følelser i deg. Og hvilken følelse skaper nye Impreza?

Jeg ville i hvert fall prøvd å unngå å komme inn skrått bakfra dersom dette var min bil. Rett og slett for å ikke ødelegge humøret.

Se japaneren som drømte om å være en BMW

Etterord:

Om du etter å ha lest dette fremdeles er interessert i bilen kan vi nevne at den USA-lanserte versjonen leveres med en to-liters bensin-bokser som standard. Med femtrinns manuellkasse og den obligatoriske firehjulstrekken sies dette å bli dette USAs mest sparsomme (!) firehjulstrekker med et forbruk på 0,65 liter per mil.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ti år gammel Hyundai Elantra? Nei, dette er den hypermoderne Subaru Impreza i sedanutgave. (Foto: Subaru)
Ti år gammel Hyundai Elantra? Nei, dette er den hypermoderne Subaru Impreza i sedanutgave. (Foto: Subaru)

I Norge forventer vi at den velkjente bokserdieselen på to liter i praksis blir standard motorisering – muligens i en oppgradert utgave. Forbruket blir betydelig lavere enn for USA-varianten.

Nye Impreza er i motsetning til de fleste nye bilmodeller ikke større enn forgjengeren. Med 441,4 centimeter er den faktisk noen millimeter kortere. Akselavstanden er derimot økt noe, for å skape større innvendig plass i kupeen.

En mengde vektbesparende tiltak, blant annet nytt, lettere bremsesystem, har gjort bilen 49 kilo lettere enn forgjengeren.

Del med Facebook-vennene dine

Hva er det med japanerne? Underlige biler og ufikse løsninger. Eller?

Hva synes du? Burde Subaru holdt seg nærmere konseptbilens design? Bruk kommentarfeltet under: