Subaru BRZ STI: Subaru på rett vei
Endelig en design som sitter – dette er den nye sportsbilen.
Vi var ganske mange som ble skuffet da nåværende Subaru Impreza ble introdusert. Den ble for snill og ikke barsk eller tøff slik mange hadde håpet. Det ser de ut til å ville rette på med STI-versjonen av den kommende coupeen BRZ.
Den er akkurat så hårete at den oser at testosteron – med brede hjulbuer, fire enderør, den klassiske knallblå Subaru-lakken og med en vinge som er stor nok til å settes på en Jumbo Jet.
Skal vi pirke setter vi gullfargede felger på ønskelisten. Bare for å gjøre looken-komplett.
LES OGSÅ: Gjett hvem som skal lage denne coupeen
Tåler juling
Konseptbilen gjør altså at vi trekker et lettelsens sukk på vegne av vulgært sportsbildesign. For her har vi endelig fått linjer som står til de prestasjonene vi vet at Subaru er i stand til å skremme fram i en "vanlig" bil.
Impreza har lange tradisjoner fra rallyløypa, og selv bilene som ble solgt til gatebruk tåler så mye juling at det nesten er litt skummelt. De spiser fartshumper og grusveier til frokost, og kjører samtidig sivilisert og fint på motorveien (om du ønsker det ...).
STI og WRX-utgavene er i tillegg utstyrt med noen herlige motorer, som har gjort bilen til en legende.
LES OGSÅ: Nå er det tid for å kjøpe firehjulstrekker
Over 200 hk
Her har vi kanskje nesten legendemodell – vi synes i alle fall utseendet tilsier at den fortjener det. Og med bakhjulstrekk og ytelsene Subaru normalt kan prestere, burde alt være på plass.
Coupeen BRZ har for øvrig ganske mange trekk som minner om Toyotas nye konseptbil, nemlig FT-86 – bilen som ventes å bli den nye "Celica" (sportscoupé).
Under panseret på både samarbeidsprosjektene BRZ og FT-86 finner vi en Subaru-motor som med Toyota-hjelp yter fra 200 hk.
STI-modellen bør nok ligge oppimot 300 om den skal matche forventningene til Subaru-fansen.
Til Norge i 2012?
Konseptbilen ble vist på bilutstillingen i Los Angeles denne uka, mens produksjonsmodellen etter planen skal være klar til Tokyo Motorshow 30. november. Så det er bare å glede seg.
Når vi kan regne med å se den på gaten i Norge, er litt mer usikkert.
– Vi håper denne bilen vil komme til Norge i løpet av 2012, men det er ikke endelig bestemt, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.