Porsche Cayenne Coupe: Dette har du neppe sett før

Ser du hva som er "feil" her?

Her er en heller spesiell Porsche Cayenne. Ser du hvorfor?
Her er en heller spesiell Porsche Cayenne. Ser du hvorfor?

Det var mange Porsche-entusiaster som fikk et mildt hjerteinfarkt da Porsche gikk ut og bekreftet at de skulle lage SUV. Men sånn ble det – og Cayenne har vært en eneste lang suksesshistorie. Kjøperne stilte seg i kø fra dag én.

Cayenne er også et yndet objekt for styling og tuningfirmaer. Og det er et slikt, nærmere bestemt britiske Merdad, som nå har gått løs på den kontroversielle SUV-en – og mer eller mindre fullstendig radbrukket den!

Om det ble bedre enn utgangspunktet er vi vel sterkt i tvil om, men du kan jo bedømme selv.

LES OGSÅ: Porsche Cayenne: Dette kaller vi heftig taxi

Først når du kommer på innsiden er det mulig å se at dette egentlig bygger på en bil med bakdører.
Først når du kommer på innsiden er det mulig å se at dette egentlig bygger på en bil med bakdører.

Golf?

Dette er nemlig ikke bare snakk om en liten spoiler her og karbonleppe der – men snarere en fullstendig ommøblering. Utover avstanden mellom for- og bakaksel, er omtrent ingenting som det en gang var.

Den største forandringen ligger i at bakdørene er fjernet – her er en Cayenne coupe. I alle fall er det navnet den har fått av Merdad.

Vi synes egentlig den minner ganske mye om en VW Golf!

Les vår test av Porsche Cayenne med dieselmotor her:

Flyttet B-stolpen

For å få plass til de bredere, håndlagde frontdørene, som skal passe det nye utseendet bedre, er B-stolpen flyttet 20 mm bakover.

Bilen er også senket hele 40 mm – og ser enda lavere ut takket være et wide body-kit som bygger ut 99 mm i bredden.

Cayenne rett fra siden
Cayenne rett fra siden

670 hk

Innvendig fortsetter det. Her har Reinhald Mattes Interieurtechnik stått for blant annet fire separate sportsseter – og en masse annet utstyr som kan individuelt tilpasses.

Motoren på 4,8-liter og 500 hk har selvsagt ikke fått være i fred den heller.

Med litt ekstra pustehjelp takket være en større turbo og nytt eksosanlegg, optimalisering av ECU og nytt luftinntak er effekten på 670 hk.

Cayenne foran
Cayenne foran

LES OGSÅ: Test: Porsche Panamera: Sportsbil – eller sidrumpa dieselpurke?

Koster

Den fikser 0–100 km/t på samme tid som en BMW M5, altså 4,4 sekunder, og har en toppfart på over 300 km/t.

Hele den ekstreme make over-pakken koster fra 493.950 Euro. Ja, ja, hver sin smak, sier nå vi ...

Cayenne skrått bakfra
Cayenne skrått bakfra

LES OGSÅ: Porsche Cayenne: Nå har drømme-SUV-en blitt rimelig