Opel Ascona V8 cabriolet: Denne drømmebilen er 20 år forsinket

Uten tak og med V8 under panseret er dette litt av et prosjekt!

Ascona B godkjent med både V8 og cabriolet   det hadde vært drømmebil for en hel generasjon for 20 år siden. Nå er dette prosjektet til salgs, etter 15 års Tornerose søvn i garasjen. Foto: Privat
Ascona B godkjent med både V8 og cabriolet det hadde vært drømmebil for en hel generasjon for 20 år siden. Nå er dette prosjektet til salgs, etter 15 års Tornerose søvn i garasjen. Foto: Privat

Vi som opplevde slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet husker godt hvor populære Opel Ascona B-modellene var som ungdomsbiler. Hemmeligheten var trolig mange biler å ta av, med hyggelig prisnivå som følge - samt lett vekt, bakhjulstrekk, greie fartsressurser og mange trimmingsdeler tilgjengelig for den som kunne skru selv.

Ascona B var drømmen for alle som syntes Volvo 142 var for tung, og ikke hadde råd til BMW 320 eller Opel Manta. I hverftall så lenge man fikk tak i en todørs Ascona - ingen ville kjøre "julekalender" med for mange "luker" den gangen.

Alle hjemme-mekkernes drømmebil

Dermed ble disse bilene også modifisert på mange måter, mer eller mindre vellykket, og stort sett bare "mindre" lovlig. Det gikk rykter om at man kunne få godkjenningspapirer på 3-liters Senator-sekser og automatkasse fra Tyskland, men vi hørte aldri noen som faktisk fikk tak på slike papirer. 2,2-firer fra Rekord ble i realiteten utveien for de fleste.

Flunkende nye Revolution-felger følger også med på prosjektet. Det er noen år siden vi så slike også i så blank og fin forfatning... Foto: Privat
Flunkende nye Revolution-felger følger også med på prosjektet. Det er noen år siden vi så slike også i så blank og fin forfatning... Foto: Privat

Bilen på bildet er imidlertid unntaket som bekrefter regelen om at det fantes andre utveier, selv om de kanskje ikke var så kjent for alle den gangen. Denne prosjektbilen har både V8 under panseret og er ombygget til cabriolet - og ville vært selve drømmebilen for 70 prosent av vår bekjentskapskrets i 1987, hvis de bare hadde visst at det var mulig...

Se drømmeprosjektet annonsert på Finn.no her:

- Noe slikt har vi aldri sett, men hvor sjelden er egentlig dette her?

- Hehe, dette er nok den eneste i Norge, men det finnes jo flere. Tyske Hintermeier Autotechnic, som har produsert selve ombyggingskittet, laget i sin tid 20 - 30 slike som ble solgt rundt om i Europa, forteller Jan Helge Sandnes når vi slår på tråden.

Sjelden også ute i Europa

Med 30 kit produsert kan man uansett snakke om en virkelig sjeldenhet, selv om det nok var flere Tyske tuningfirmaer som hadde sine egne måter å konvertere Ascona B til cabriolet på den gangen dette var i vinden. Men med norske regler for ombygging av biler er det intet sjokk å høre at denne er den eneste på våre breddegrader.

Foruten selve cabriolet-stativet og brønnen som den skal felles ned i inngikk en hel masse avstivninger i kittet fra tyske Hintermeier Autotechnic. Det er sveiset på plass i tråd med forhåndsgodkjenningen fra Biltilsynet, og bilen er nå så stiv at det ikke merkes at taket er vekk, sier Jan Helge Sandnes. Foto: Privat
Foruten selve cabriolet-stativet og brønnen som den skal felles ned i inngikk en hel masse avstivninger i kittet fra tyske Hintermeier Autotechnic. Det er sveiset på plass i tråd med forhåndsgodkjenningen fra Biltilsynet, og bilen er nå så stiv at det ikke merkes at taket er vekk, sier Jan Helge Sandnes. Foto: Privat

"I sin tid" er for øvrig et sentralt begrep her. For det har etterhvert blitt noen år siden de gamle Asconaene sladdet og bulket seg over til de evige motorveier i rask takt, og tuning-markedet rundt dem har selvsagt også funnet nye bilmodeller å konsentrere seg om.

Derfor er det ekstra overraskende når denne bilen nå plutselig dukker opp til salgs. Kanskje 20 år for sent til å få kjøperne til å gå helt av hengslene...

- Ja, det er egentlig synd at det har blitt slik, men prosjektet har ikke vært rørt siden rundt 1997. Det er en kamerat av meg som eier bilen, men jeg var med og bygget den sammen med ham - og nå selger vi altså, ettersom ingen av oss ser ut til å få tid til å fullføre det noen gang, sier Jan Helge.

Å kjøre Ascona B under åpen himmel var så fjernt at det ikke engang var en drøm da disse bilene var på popularitetstoppen som ungdomsbiler i Norge. Men i Tyskland visste altså tuningfirmaene råd. Foto: Privat
Å kjøre Ascona B under åpen himmel var så fjernt at det ikke engang var en drøm da disse bilene var på popularitetstoppen som ungdomsbiler i Norge. Men i Tyskland visste altså tuningfirmaene råd. Foto: Privat

Les også: Han brukte 5 år på å restaurere Jaguar-drømmen

- Men fortell mer - det er jo et under at det har vært mulig å få til noe slikt som dette, uten at flere faktisk gjorde det?

Kostet flesk

- Det kan nok ha hatt med pris å gjøre. Bare for selve ombyggingssettet betalte vi rundt 50.000 kroner. Det var mye penger den gangen, og siden Asconaen allerede var i ferd med å bli gammel og mer uvanlig som ungdomsbil var det nok få som var klar for å legge så mye penger i en slik bil da, tror han.

Både han og kameraten var imidlertid seriøse nok Opel-fans til at de gikk løs på oppgaven. Og hemmeligheten er ikke større enn at man måtte gjøre leksa skikkelig, og starte i riktig ende - altså hos Biltilsynet, avslører han.

Nye sidevinduer som tetter mot hverandre og mot cabriolet-toppen er ikke med i kittet. Og de som bygger slike biler pleier å lage sine egne løsninger etter personlig smak, forklarer selgeren. Foto: Privat
Nye sidevinduer som tetter mot hverandre og mot cabriolet-toppen er ikke med i kittet. Og de som bygger slike biler pleier å lage sine egne løsninger etter personlig smak, forklarer selgeren. Foto: Privat

- Både kameraten og jeg jobbet hos en Nissanforhandler den gang, og vi hadde en god tone med Biltilsynet. Dermed søkte vi med tegninger og detaljert beskrivelse om det vi hadde tenkt å gjøre, og fikk forhåndsgodkjent prosjektet. Og folk fra Biltilsynet var underveis innom for å sjekke at ting ble gjort i henhold til avtalen, og dokumenterte det hele med bilder, forteller han.

Så langt cabriolet-ombyggingen, som i utgangspunktet virker som det vanskeligste inngrepet å få velsignelse for. Men her er det jo faktisk også en V8 under panseret...

Liten og lett V8

- Ja, det var heller ikke noe problem, og det gjorde vi unna først slik at bilen allerede var godkjent med V8 da vi startet cabriolet-ombyggingen. Det er jo snakk om en liten 3,5 liter V8 fra en Rover, så det var ingen problemer. Det holdt å bygge om med bremser fra en Rekord med 2,2-liter, forteller bilbyggeren fra Klepp på Jæren.

Les også: Denne Transiten har V8-motor fra BMW M5!

Bilen ble ombygget og godkjent med V8-motor før neste trinn tok til, med cabriolet-konverteringen. Den lille Rover-åtteren på 3,5 liter er i helaluminium, og dermed skapte hverken vekt eller effekt store problemer i forhold til godkjenning, forteller selgeren. Foto: Privat
Bilen ble ombygget og godkjent med V8-motor før neste trinn tok til, med cabriolet-konverteringen. Den lille Rover-åtteren på 3,5 liter er i helaluminium, og dermed skapte hverken vekt eller effekt store problemer i forhold til godkjenning, forteller selgeren. Foto: Privat

Rovers lille aluminiums-åtter kom opprinnelig fra en 60-talls Buick, og er populær i europeiske bilbygg på grunn av lav vekt, liten størrelse og at den dermed er forholdsvis enkel å få godkjent.

- Amerikanerne tar jo nesten ikke ut effekt i det hele tatt av motorene sine, dermed er den også langt mindre kvass enn mange langt mindre motorer som man også kan få godkjent i Ascona. Men det er i grunnen helt greit, for som cabriolet blir dette en typisk cruising-bil uansett, påpeker Jan Helge.

- Men motorlyden må jo bli vanvittig fin, og noe helt annet enn man venter seg fra en Ascona?

- Helt klart. Den broommer fint, ler han.

Bildene avslører også at kameratene på Jæren har hatt store planer også for interiøret i bilen. Tar vi ikke mye feil stammer dashboard og ratt fra BMW 3-serie, og vi vil tro det også krever litt justeringer for å få det til å se ut som det hører hjemme i Asconaen. Foto: Privat
Bildene avslører også at kameratene på Jæren har hatt store planer også for interiøret i bilen. Tar vi ikke mye feil stammer dashboard og ratt fra BMW 3-serie, og vi vil tro det også krever litt justeringer for å få det til å se ut som det hører hjemme i Asconaen. Foto: Privat

Noen utfordringer gjenstår

- Hva gjenstår med cabriolet-konverteringen før bilen er ferdig?

- Selve stofftaket er løst og må tilpasses og festes til cabriolet-stativet. Ellers er karosseriet omtrent ferdig til lakkering, så hvis man går litt inn for det burde mye være gjort på et par uker her, tror han.

Karosserijobben er stort sett gjort. Nå gjenstår det å få justert inn alle andre biter slik at bilen blir en anvendelig cabriolet - og å få gjennomført sluttkontrollen hos Biltilsynet, slik at skiltene kan utleveres. Foto: Privat
Karosserijobben er stort sett gjort. Nå gjenstår det å få justert inn alle andre biter slik at bilen blir en anvendelig cabriolet - og å få gjennomført sluttkontrollen hos Biltilsynet, slik at skiltene kan utleveres. Foto: Privat

- Nye sidevinduer og slikt som er tilpasset, følger det også med i kittet?

Del med Facebook-vennene dine!

- Nei, på slike biler pleier byggerne å ha sine egne ideer om hvordan det skal bygges, i pleksiglass eller på andre måter. Man ser aldri to som er like. Så det blir opp til den som gjør ferdig bilen å lage en løsning som er slik han eller hun vil ha den, forklarer Ascona-selgeren fra Jæren.

Les også: Knut Erik bygget om sin Mini til cabriolet