Golf GTI: Her er GTI-en ingen andre har

En Golf GTI skiller seg vanligvis ikke veldig ut – møt ett av unntakene.

Golf GTI kan bli ganske så unik den også   det kreves bare litt jobbing. Her er et eksempel på hvordan du kan gjøre det...
Golf GTI kan bli ganske så unik den også det kreves bare litt jobbing. Her er et eksempel på hvordan du kan gjøre det...

Flere tiår med GTI-er har satt sitt preg på bilverden – men unike er de fleste ikke. Snarere tvert imot.

Golf er tross alt Norges mest solgte bil – og selv om du bestiller GTI og får noen tøffe detaljer her og der, så skal du være en kjenner for å se at det er en sportsbil.

Del med dine Facebook-venner

Men det finnes de som tar steget litt lengre enn VW-konsernet har gjort – i et forsøk på å gjøre bilen litt mer spennende.

Her har to stylingfirma virkelig gått bananas – og som resultatet er en bil du nok ikke finner maken til.

LES OGSÅ: Vi har testet den miljøbevisste Golfen

Jada, det stemmer det. Rosa felger.
Jada, det stemmer det. Rosa felger.

Klar for lakkering?

Karbon er jo ofte med på menyen når biler skal pyntes på – så er også tilfelle her. CFC Styling og MK-Sound Style har imidlertid latt være å bruke det på store karosserideler. De nøyer seg med speilhusene, diffusor, motordeksel og en diskret leppe nederst på frontspoileren.

Det kan se ut som taket også er karbon, men her er det bare snakk om foliering.

Hele bilen er for øvrig foliert i matt grå, med litt psykedelisk mønsterfolie på høyre forskjerm og i spoileren foran.

Det ser nesten ut som den er klargjort for lakkering!

Hvis du synes rosa felger blir litt sært, hvorfor ikke velge knallrøde?
Hvis du synes rosa felger blir litt sært, hvorfor ikke velge knallrøde?

Heftig motor

Og når bilen ser slik ut, så må det selvsagt gjøres noe med motoren også. GTI-en er en sprek sak den, men den har ikke vondt av litt mer krefter.

Skjønt litt, er vel en forsiktig underdrivelse. Litt modifiseringer her og der, og vips så går den fra å ha 210 til 270 hk.

Da står ytelsene også mer i stil med de to R-enderørene som er samlet midt på diffusoren.

LES OGSÅ: 34 år med GTI-moro – slik har utviklingen vært

Rosa

Heldigvis er ikke tanken bare at det skal gå fælt, men også at det skal kunne stoppes effektivt. Så bremsene er også oppgradert.

Men bremsene blir liksom litt borte, når de ligger bak enten rosa (!) eller knallrøde felger.

Prisen på herligheten er 12.900 Euro – eller du kan legge på til 22.900 Euro for å få med et hårete stereoanlegg i tillegg.

Her er det bare å sette i gang – så kan i alle fall ingen si at GTI-en din er kjedelig ...

Golf GTI.
Golf GTI.

LES OGSÅ: Vi har testet Golf GTI – se hva vi syntes!