Stasjonsvogn: Her er plassvinnerne

Visste du at noen biler svelger unna mye mer enn større - og dyrere - konkurrenter?

Aller størst bagasjerom? Da er det stasjonsvogn som gjelder   se bare hvor rommelig det er i stasjonsvognutgaven av Mercedes E klasse.
Aller størst bagasjerom? Da er det stasjonsvogn som gjelder se bare hvor rommelig det er i stasjonsvognutgaven av Mercedes E klasse.

En beskjeden Skoda Octavia rommer mer enn en diger Audi A6.

580 liter i Octavia og 565 liter i A6, men sistnevnte vinner med 40 liter når baksetet smelles ned.

Og en knøttliten Skoda Fabia stasjonsvogn rommer 480 liter, 20 mer enn en BMW 3-serie Touring. Sjekk tallene før du handler, hvis det bare er bagasjeplass du jakter etter.

LES OGSÅ: Denne Skodaen lurer du alle med

Her er de største, uten og med nedfelt sete:

Mercedes E-Klasse 695-1950

Skoda Superb 630-1865

VW Passat 603-1731

Skoda Octavia 580-1620

Volvo V70 575-1600

Audi A6 565-1660

BMW 5 Touring 560-1670

Ford Mondeo 554-1745

Utseendet viktigst

Sportwagon er alfask for stasjonsvogn - og mindre bagasjerom enn i sedanen!
Sportwagon er alfask for stasjonsvogn - og mindre bagasjerom enn i sedanen!

Ikke bestandig har stasjonsvogn mest bagasjeplass.

Alfa Romeo 156 Sportwagon slukte 20 liter mindre enn sedanen. Utseendet var viktigst. Kombiutgaven av Octavia er mindre enn stasjonsvogn, men svelger 528 liter, har fleksibelt baksete og stor bakluke, og er større enn svært mange stasjonsvogner.

Les mer om Alfa 156 i Brooms bruktbilguide - klikk her

Plass vil vi ha

Vi nordmenn simpelthen elsker stasjonsvogner, slås det stadig fast. Det er ikke kjempekofferter til stasjonen vi kjører. Vi lesser inn alt vi har av folk og bikkjer og bagasje, og drar av sted til friluftsliv ved snø og vann. Stasjonsvogn burde heller hete “hyttebil” hos oss.

I 2010 selges 29 prosent av de nye bilene som stasjonsvogn, men tro ikke at det er rekord. I 2000 var prosenten 37. Det betyr ikke at vi tenker mindre praktisk. Siden 2000 har minst like romslige SUVer og flerbruksbiler kommet for fullt, og sammen med stasjonsvognene utgjør“romskipene” nå 55 prosent av nybilsalget, mot 45 prosent i 2000.

Verst har det gått ut over den tradisjonelle sedanen, som har rygget fra 37 til fattige 4 prosent i samme tidsrom. Fem- og tredørs kombi tar 31 prosent, de fleste ganske små biler, mens caber og coupeer bare tar halvannen prosent til sammen.

Her kan du lese testen av Norges mest solgte cabriolet:

Mest store

I mellomklassen og blant storbilene dominerer stasjonsvogn totalt, på mange modeller ofte med over 90 prosent av salget. Og husk at dagens mellomklassebiler ofte har vokst seg større enn dem vi regnet som storbiler før. Mondeo er større enn gamle Granada, Insignia er større enn Omega, Audi A4 er større enn gamle A6 og så videre.

I kompaktklassen ser det mer variert ut. Den overlegne bestselgeren Golf har ganske lav andel stasjonsvogner, mens Ford Focus, Opel Astra og Peugeot 308 klatrer høyere.

Blant småbilene finnes få vanlige stasjonsvogner. Skoda Fabia og Peugeot 207 SW er populære. Men det kommer stadig korte, hendige, høybygde crossover-biler med smart plassutnyttelse og gunstig pris, som disse:

Citroën C3 Picasso

Citroën Berlingo

Honda Jazz

Mercedes A-Klasse

Nissan Note

Opel Meriva

Peugeot Partner

Skoda Roomster

Penger spart?

Stasjonsvogner er dyrere enn sedan og kombi, ofte 10-25 tusenlapper mer. Men når bilen skal byttes inn, får du ofte mer enn tillegget tilbake.

Stasjonsvogn veier mer og har ofte høyere luftmotstand, så forbruket øker så vidt, men helt ubetydelig. I sum er stasjonsvogn ren butikk.

Så hvis du bare tenker snusfornuftig, gjør du som naboen i øst og vest og nord og sør, kjøper stasjonsvogn – og glemmer den lekre sedanen du egentlig elsker mest.

Her kan du lese mer om Norges største stasjonsvogn:

Illustrasjonsfoto (Foto: Benny Christensen)
Illustrasjonsfoto (Foto: Benny Christensen)