Slik var vogntoget skodd - i snøværet

- Sjokkerende hva de legger ut på veien med, sier Statens Vegvesen.

Slik så ett av dekkene på vogntoget ut da det ble stoppet. (Foto: Statens Vegvesen/oa.no/ANB)
Slik så ett av dekkene på vogntoget ut da det ble stoppet. (Foto: Statens Vegvesen/oa.no/ANB)

I hele distriktet skled vogntog og personbiler av vegen på glatta i går. Vegvesenets folk sperret derfor øynene opp da de møtte på dette vogntoget på Dokka i går formiddag. Sjåføren hadde kjørt fra Hamar over Vardalsåsen i snøværet.

Da vegvesenet møtte vogntoget, hadde sjåføren stoppet - og vurderte om han skulle legge på kjettinger. Det skriver Oppland Arbeiderblad.

Vegvesenets bilder av dekkene: Se skrekk-dekkene her:

Blankslitte sommerdekk

- Seks av dekkene var ulovlige. Fem av dem var blankslitte sommerdekk med en spordybde på under 1 millimeter. Det er ulovlig, selv om sommeren, sier Karl Ingvald Fuhr, seksjonsleder for utekontrollen ved Statens Vegvesen i Gjøvik.

Ytterligere ett dekk, et vinterdekk, var ulovlig på grunn av for dårlig spordybde.

- Det er sjokkerende hva de legger ut på vegen med. Vi kan ikke understreke godt nok hvor viktig det er med gode nok dekk, særlig når været skifter så voldsomt som det gjør nå, sier Fuhr.

Avskiltet på stedet

Vogntoget ble avskiltet på stedet - på grunn av manglende EU-kontroll. Føreren ble anmeldt for kjøring med utslitte dekk, og fikk vogntoget fikk bruksforbud.

- Det betyr at han kunne legge på kjettinger og kjøre til nærmeste dekksenter, etter at han hadde hentet nye prøveskilter, sier Fuhr.

Føreren av bilen fra J.E.K. Transport, et selskap hjemmehørende i Hamar, prøver å avdramatisere det hele.

Hadde ikke last

- Fire av dekkene var på en løfteaksel på hengeren, og var ikke nedi bakken. Det femte dekket var et reservehjul som var lagt på fordi det andre hadde punktert. Hengeren hadde ikke last, så de mest slitte dekkene var som sagt ikke på vegen i det hele tatt. Da hadde jeg ikke kjørt ut med dem, jeg er jo ikke akkurat tilhenger av å kjøre med sånne dekk.

- Jeg skulle bare til Dokka for å hente en lem til hengeren, som ikke har vært i bruk på en stund, sier Jørn Erik Kristiansen i J.E.K. Transport til OA.

- Hørt før...

Karl Ingvald Fuhr i Vegvesenet lar seg ikke imponere av forklaringen.

- Vekten på hengeren er ikke viktig, og det har ingen betydning i forhold til regelverket. Reglene er helt klare, dette kjøretøyet skulle ikke ha vært på vegen. Det sier noe om denne førerens holdning til trafikksikkerhet. Disse unnskyldningene hører vi hele tiden, sier han.

Du kan lese mer om bil og trafikk på oa.no - her:

LES OGSÅ: Dette får UP til å se rødt