Slik var skrekk-sjåføren skodd

Les om alt som var galt hos ham - og med vogntoget.

GLATT: Her var det litt å utsette på mønsterdybden ... (Foto: Statens Vegvesen / nordlys.noANB)
GLATT: Her var det litt å utsette på mønsterdybden ... (Foto: Statens Vegvesen / nordlys.noANB)

Utekontrollseksjonen i Statens Vegvesen hadde onsdag kveld kontrollert vogntog i Målselv og Salangsdalen i Troms. Totalt ble 10-15 sjåfører stoppet.

- Det var litt smårusk, manglende dokumenter og to med manglende kjetting, forteller inspektør Jon-Rune Vaeng.

Men en kar stakk seg kraftig ut. Den norske sjåføren hadde lite på stell.

Lang liste

- Her manglet det meste, konstaterer Vaeng, og ramser opp:

- Han manglet to kjettinger. Det ble gebyr på 3000 kroner.

- Han manglet løyvedokumenter og fikk bruksforbud på stedet.

- Han hadde utgått YSK-bevis. Det betyr at han ikke hadde lov å føre vogntoget. Det medfører anmeldelse.

- Han hadde seks utslitte dekk, fire på bilen og to på hengeren. Det ga gebyr på 4500 kroner. En annen sak er at han hadde luftlekkasje i dekkene.

- Han blir anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, både ukehvile og døgnhvile.

- På toppen av det hele viste det seg at kjøretøyet var begjært avskiltet på grunn av mangler som ikke var rettet. Dermed ble det avskiltet på stedet.

Passer på døgnet rundt

Vaeng er oppgitt over episoden. Det var vanskelig føre onsdag kveld.

- Han hadde ingenting på veien å gjøre. Dette var direkte trafikkfarlig, og det er skikkelig vinterføre på Fossbakken og over Gratangsfjellet.

Utekontrollørene i Statens vegvesen jobber i turnus. Vaeng forsikrer at de passer på døgnet rundt.

- Vi er på veien hele tida. På denne tiden har vi spesielt fokus på dekk og kjetting.


LES OGSÅ: Georgi og Vadim kjørte med null millimeter mønsterdybde


Kjenner du kravene til mønsterdybde? Her er fasiten