Slik skal Saab være!

Med røtter i historien -og samtidig moderne. 9-5 er en rålekker bil. Men kommer den for sent?

En baklykt er ikke lenger bare et stykke plast over noen lyspærer!
En baklykt er ikke lenger bare et stykke plast over noen lyspærer!

Brooms designekspert Ole-Martin Lundefaret er blant dem som har studert bildene av nye Saab 9-5 med stor interesse. Og han liker det han ser:

- Jeg er ikke overrasket, men faktisk litt imponert, sier Lundefaret.

Brooms designekspert, Ole-Martin Lundefaret.
Brooms designekspert, Ole-Martin Lundefaret.

- For det første, virker det som om Saab har gjenfunnet mye av sin designarv, etter at GM har brukt mange år på å frarøve dem nettopp dette. Denne bilen er jo designet under GM-ledelse, men det virker også som den amerikanske giganten til slutt har fått øynene opp for at Saab må få gå sine egne veier.

Historiebøkene

- I tillegg ser vi på detaljene at det er brukt masse ressurser i designet. Her har man tydeligvis skjønt at man er på vei utfor stupet. I stedet for å spare overalt, har man klint til skikkelig.

- Hva mener du om selve designet?

- At dette er Saab tvers gjennom. De har bladd i historiebøkene, og funnet linjene de skal ta vare på. Samtidig som de har tatt bilen et stykke inn i framtiden.

- Nærmere forklart?

- Ser vi på profilen, så er det den mest spesielle, men samtidig mest Saab-ske linja, linja fra taket og ned på bagasjeluka. På de fleste biler krummer denne oppover, men her krummer den nedover.

Smilende munn

Smilende munn i front.
Smilende munn i front.

Dette har vært en Saab-linje siden 99, og jeg liker at de har tatt den med. Spesielt siden den er så uvanlig.

- Er det mer de har brukt fra gamle modeller?

- Fronten er også veldig 99, og derfor klassisk Saab. Vi har jo sett den på flere konseptmodeller, spesielt på Aero X. Den smilende ”munnen” i midten, det er senteret i den gamle 99-grillen.

Lyktene var også da samlet i et avgrenset område, men her er det gjort mye tydeligere ved at de har blitt to selvstendige avgrensninger med karosseri i mellom dem og grillen.

- Og hvis vi fortsetter?

- Linja fra panseret og bakover går til C-stolpen, her bøyer den kraftig på seg, og fortsetter forover opp mot taklinja.

Dette er også en klassisk Saab-linje. På 9-3 forsvant denne linja, eller ble i hvert fall duset ut, og det samme ble linja fra taket ned til bagasjeluka. Dette fordi man i GM glemte å rendyrke merkevaren, og heller ville satse på det brede. Nå har man større frihet.

Klassikeren Saab 99.
Klassikeren Saab 99.

Skandinavisk design

- Hvis du ser på bilen i sin helhet, hva mener du da?

- Den har en veldig ren og enkel utforming, med få grafiske linjer. Og der platene har fått en knekk på seg, så er det diskret. Som ved linja fra luftutslippet bak forhjulet og bakover.

Sånn sett fremstår den som veldig skandinavisk, et enkelt design. Bilen har et lett uttrykk, og er mer feminin enn maskulin, selv med sine noe morske frontlykter.

Smykker

- Denne bilen har også den detaljrikdommen som gamlefar 9-5 mangler. Da snakker jeg om å ta seg tid til utforming av frontlys, baklys, dørhåndtak også videre. Dette er på en måte bilens accessoirer, eller smykker. De skiller de dårlige fra de gode, og de billige fra de dyre.

- Forklar nærmere.

Elegant og rent lykte-design
Elegant og rent lykte-design

- Frontlysene er et eksempel. Her er det selvfølgelig moderne teknologi som xenon-lys. Men i stedet for å reklamere for alle at det er tilfelle, så har man innkapslet teknologien i klassisk, men moderne design.

Liker ikke...

Ved å minske antall linjer og brudd i overflater, får man en renere form som står seg lengre i tid. Og det trenger den kanskje, med tanke på hvor lenge Saab-modellene produseres. Hvis det ordner seg med penger, sånn at den blir produsert, da.

- Hva liker du minst ved designet?

- En Saab skal ha frontrute som krummer i vertikalplanet, blir dratt ut på siden, og går over i siderutene. På nye 9-5 prøver de å oppnå dette ved å blende ut A- og B-stolpene, ved å lakkere dem svarte.

Om konstruksjonen på konseptet Aero X er urealistisk, så kunne dette allikevel vært gjort på en mer elegant måte. For eksempel montere sotete pleksiglassflater over det lakkerte metallet, som hadde gjort illusjonen av glass mye bedre.

Den nye 9-5 hekken.
Den nye 9-5 hekken.

- Fronten er meget bra og moderne. Men hekken, og spesielt støtfangeren bak, er altfor avrundet. Denne blir en stor kladdeis, som drar ned helhetsinntrykket. Her hadde det vært kulere om de hadde gjort et klarere grep, som på for eksempel Aero X, der hekken er matt svart og klart avgrenset.

Genial løsning

- Sett i profil, er også hekken veldig lang, og bagasjeluka framstår nesten lengre enn fronten. En litt uvanlig proporsjonert detalj fra Saab-historien og noe de burde ha ryddet opp i.

- Hva er din favorittdetalj?

- Det må bli baklysene. Her har man igjen innkapslet moderne teknologi, LED-lys, i klassiske former. Måten bremselyset er trukket over skiltplaten på, den er ganske genial. Gleder meg til å se denne hekken i mørket!

Sparekverna

- Er det noe du savner?

- Ja! Jeg savner et klassisk Saab-grep der panseret fortsetter ut på forskjermene, som på dagens 9-5. En skikkelig kul detalj som har kommet bort i sparekverna, er jeg redd.

For sent?

- Men alt i alt er du ganske fornøyd?

- Ja, dette er en Saab 9-5 sånn som den bør være. Men det er ett problem, og det er ganske stort.

- Hva er det?

- At dette er bilen Saab hadde trengt for fem år siden. Nye 9-5 kommer fryktelig sent. Jeg håper bare det ikke er for sent.

Nye Saab 9-5 har hentet mye fra konseptbilen Saab Aero-X.
Nye Saab 9-5 har hentet mye fra konseptbilen Saab Aero-X.