Slik kaprer VW morgendagens kunder i dag

Skaper relasjoner til generasjoner helt nede i barnehagealder.

Volkswagen fabrikken i Wolfsburg er en av de best besøkte bilfabrikkene i verden. (Foto: Terje Alstad / ANB)
Volkswagen fabrikken i Wolfsburg er en av de best besøkte bilfabrikkene i verden. (Foto: Terje Alstad / ANB)

Volkswagen har skjønt noe som andre bilfabrikker ikke har. Merkevarebygging står i sentrum hos den tyske bilprodusenten, som nå er verdens tredje største målt etter bilsalg. Bare USA-giganten General Motors og japanske Toyota selger mer.

Volkswagens Autostadt står som en bauta i Tyskland – og er på størrelse med en by som Stavanger målt etter innbyggertall.

del med dine Facebook-venner

Åpnet i 2000

Det første man legger merke til når man ankommer Wolfsburg-sentrum er de fire pipene til Volkswagen-fabrikken på andre siden av elva Aller.

Autostadt åpnet i 2000 av Volkswagen for å dokumentere stegene i produksjonen av VW-biler, og hvordan selskapet opererer. De inviterer på mange måter kjøpere og potensielle kunder hjem til seg, der de tilbyr omvisningsrunder både i bilens historie gjennom over 100 år, samt en omvisningstur inne i selve VW-fabrikken, som ligger et kort spydkast unna Autostadt.

Visjonen bak det hele er å danne et sterkere bånd til kunden. Det er enkelt, men det er genialt. Om man kjøper en Volkswagen i for eksempel München, får kunden tilbud om å hente bilen selv på fabrikken. Dette er, ifølge Volkswagen, en vinn-vinn-stiuasjon. De slipper kostnader med å frakte bilene i store konteinere rundt om i Tyskland, mot at de betaler et opphold for kjøperen på Autostadt.


Fornøyelsespark

Autostadt har blitt som en fornøyelsespark å regne. Dette er hva kunden får oppleve i parken:

* Kjøperen kommer til fabrikken og får gratis omvisning og matbonger for hele familien.

* Kjøperen tas gjennom bilens historie gjennom over 100 år, med spesiell vinkling på VWs biler og historie.

* Kjøperen får se bilen bli fraktet ut av fabrikken, opp til et av biltårnene, og ned til utleveringsplassen. Altså en følelse av å være med på deler av prosessen.

* De har en egen barnepark med VW-merkede lekebiler og videospill for barn der de får utfolde seg i trafikken.

* De har egen stand og utstilling av egne bilmerker og deres samarbeidspartnere. I Autostadt er det egen stand for Audi, Skoda, Seat, Bugatti og Lamborghini i tillegg til de tradisjonelle VW-merkene.

* Det er også mulig å prøvekjøre de ulike bilene i sin egen terrengbilløype.

* I tillegg er det en avdeling for framtidig produksjon og teknologi.

På denne måten skaper man relasjoner til generasjoner helt nede i barnehagealder – kun ved å være sjenerøs med sine kunder.

Del med Facebook-vennene dine

Se alle bildene fra Volkswagen Autostadt her:

Denne Bugatti-en i ren sølv er en av hovedattraksjonene i parken er denne Bugatti Veyron i ren sølv. Fartsvidunderet er priset til 2 millioner euro - drøyt åtte millioner kroner.
Denne Bugatti-en i ren sølv er en av hovedattraksjonene i parken er denne Bugatti Veyron i ren sølv. Fartsvidunderet er priset til 2 millioner euro - drøyt åtte millioner kroner.

Les også: Topp 5: Verdens mest solgte biler