Skrenset 280 meter før det smalt - fire ungdommer slapp med skrekken

18-åringen som kjørte BMWen hadde hatt førerkort i mindre enn tre måneder.

Ferden til de fire unge mennene fra Odda endte her. Bilen ble tilfeldigvis oppdaget av en politipatrulje som kjørte forbi. Statens vegvesen har målt skrensesporene til 280 meter, ifølge politiet. (Foto: Politiet)
Ferden til de fire unge mennene fra Odda endte her. Bilen ble tilfeldigvis oppdaget av en politipatrulje som kjørte forbi. Statens vegvesen har målt skrensesporene til 280 meter, ifølge politiet. (Foto: Politiet)

Ulykken skjedde på Rv 13 mellom Odda og Tyssedal.

Tre unge menn var passasjerer, en mann på 18 år kjørte BMWen. Førerkortet hadde han fått for mindre enn tre måneder siden, skriver Ba.no.

I en venstresving, akkurat der veien blir for smal til å ha midtstripe, mistet 18-åringen kontrollen:

Del med Facebook-vennene dine!

– Bilen skrenset, og skjenet fra side til side i veibanen. Det ligger svart gummi igjen over en strekning på 280 meter, sier Per Helge Sekse, politioverbetjent i Hardanger lensmannsdistrikt.

– Er det sammenhengende spor?

– Mer eller mindre, ja.

Først i grøften, så i autovernet

Bilen raste fra side til side på den smale veien.

– Bilen havnet i grøften, så opp på veien igjen før den kjørte i autovernet på andre siden. Den stoppet midt i veien, sier Sekse til BA.no.

Verken føreren eller de tre passasjerene kom til skade. Og til alt hell kom det ingen biler imot.

– Det kunne endt mye verre. Bilen kunne like gjerne havnet i fjorden på ene siden, eller i grøften på den andre, sier Sekse.

BMWen var ikke kjørbar etter smellen. Politiet mistenker høy fart, og har beslaglagt førerkortet til 18-åringen.

Ulykken skjedde i 20-tiden tirsdag denne uken.

– En typisk ulykke

Fridulf Sagberg , psykolog og seniorforsker i Transportøkonomisk institutt, sier ulykken i Hardanger er typisk for bilførere som nettopp har fått førerkort:

– 18-19-åringene har seks-syv ganger større sjanse for å havne i ulykker enn gruppen mellom 35 og 55 år, sier Sagberg.

– De er kraftig overrepresentert, og vi ser at risikoen faller veldig raskt den første tiden etter at man begynner å kjøre.

Å ha passasjerer i bilen øker risikoen, ifølge forskeren.

– Risikoen er mye større om man har jevnaldrende i bilen. Det er statistisk bevist.

– Hvorfor?

– Kanskje fordi passasjerene påvirker føreren til å kjøre fortere – i tillegg til at alt som skjer i bilen kan være distraherende, sier Sagberg.

Innrømmer høy fart

At unge mennesker topper ulykkesstatistikken, er ingen nyhet. Sagberg peker på to årsaker til dette:

– For det første er det slik at ungdom tar sjanser og over søker spenning. Det har nok å gjøre med både biologi, altså hjernens utvikling, og miljø. Det er viktig å legge til at de fleste kjører pent. For det andre har unge sjåfører mindre erfaring, sier han.

18-åringen i Hardanger må trolig vente en stund før han kan plusse på erfaringen sin.

Del med Facebook-vennene dine!

– Han er avhørt, og så blir det opp til påtalemyndigheten å vurdere hva som skjer videre. Antakelig blir det snakk om et forelegg og inndraging av førerkortet, sier politioverbetjent Sekse.

– Hva har han forklart?

– Han har sagt at han nok kjørte for fort etter forholdene.

Politiet venter fortsatt på en fartsberegning fra Biltilsynet, opplyser Sekse.

Les flere bil- og motorsaker fra Ba.no her:

Les også: Breisladd på is under trygge forhold - gjett om dette er gøy!