Skoda S 110 R coupe. Sjarmerende sportscoupe

Og denne har bare gått 28.000 kilometer på 36 år!

Mye utstyr vitner om at dette var en dyr bil da den var ny   i hvertfall til Skoda å være. Dermed ble det heller aldri solgt så fryktelig mange av dem. Foto: Privat
Mye utstyr vitner om at dette var en dyr bil da den var ny i hvertfall til Skoda å være. Dermed ble det heller aldri solgt så fryktelig mange av dem. Foto: Privat

En gang i tiden var Skoda nærmest et skjellsord. Ikke fordi de nødvendigvis var mye dårligere enn noe annet, men de hadde design og noen tekniske løsninger som hang litt etter. Dessuten var de billige - og da var de heller ikke mye verdt i folks bevissthet.

Det er vanskelig å tro når man ser bilen på bildene. Men nå er det også en uvanlig Skoda som Terje Pettersen i Revetal ved Tønsberg har lagt ut til salgs - en 1975-modell Skoda S 110 R coupé med bare drøyt 28.000 kilometer på telleren.

Se annonsen på bilen her:

Til å være Skoda var den kostbar også da den var ny - og det gjorde vel at disse coupeene aldri ble solgt i store antall her i nord. De som valgte Skoda her gjorde det vanligvis på grunn av prisen, og da gjorde man det så billig som mulig.

28.300 kilometer på 36 år har ikke satt et eneste bruksspor på denne bilen. Foto: Privat
28.300 kilometer på 36 år har ikke satt et eneste bruksspor på denne bilen. Foto: Privat

Vi bruker begrepet "her i nord", for denne bilen er en virkelig "skandinav". Den ble nemlig solgt ny i Sverige, og importert til Norge som veteran. Også i Sverige var det en uvanlig bil, og det den har opplevd etter at den ble solgt ny som årsgammel overligger i 1976 er også temmelig uvanlig.

Nesten ikke brukt

"Hvorfor kjøre Skoda, når man kan gå, da" var en kjent regle i vår barndom. Og det er nesten så man kan lure på om den svenske herren som kjøpte den ny tenkte litt slik, han også. For i løpet av de drøyt 30 årene han eide bilen kjørte han i snitt godt under 100 mil per år.

Men han brukte likevel mye tid på sin fartspregede, tsjekkiske coupe.

En gang i tiden var denne stumpen et ikke helt uvanlig syn i trafikken. En så fin en er det garantert lenge siden du har sett. Foto: Privat
En gang i tiden var denne stumpen et ikke helt uvanlig syn i trafikken. En så fin en er det garantert lenge siden du har sett. Foto: Privat

- Ja, til tross for at den nesten ikke ble brukt så byttet han olje og filtere hvert eneste år, forteller den stolte eieren.

Han betrakter bilen som et lite klenodium - både som følge av at det er en ganske sjelden modell, og ikke minst som følge av den smått unike tilstanden. Da han fikk den til Norge og troppet opp hos Biltilsynet for å få den offisielt innlemmet i den norske kjøretøyparken, var det da også bare lovord å høre. Også EU-kontrollen i fjor gikk uten så mye som antydning til anmerkninger.

I topp stand

Til tross for bilens jomfruelige tilstand har han gjort litt jobb med den etter kjøpet. Så ekstremt lav kilometerstand er ikke udelt positivt for en gammel bil, mange deler kan presumptivt stå seg i hjel. Terje har byttet bremsebånd bak, vinduslister og eksosanlegg, og har handlet inn mye reservedeler som tennplugger, filtere, kondensatorer og fordelerlokk som en ny eier får med seg.

Det var fartsfylte linjer på Skodas coupé-modeller på 70-tallet. Foto: Privat
Det var fartsfylte linjer på Skodas coupé-modeller på 70-tallet. Foto: Privat

- Dessuten har jeg forniklet støtfangerne igjen nå i år, og lakkert opp bilen i original farge. Ikke fordi den var rusten eller bulket, men den var blitt matt i lakken etter alle disse årene, forklarer han.

Rust har den lille tsjekkeren aldri vært plaget av, og ikke blir den det nå heller - til tross for at Terje har kjørt den litt også på vinteren.

- Littegrann, men bare på fint snøføre. Aldri på saltet vei. Med helt nye piggdekk har den kjempefine kjøreegenskaper på vinterføre, og det at den har motoren bak og uavhengig fjæring i begge ender bidrar til å gi den veldig bra fremkommelighet, forteller Terje.

Les også: Veteraner på vinterføre - selvsagt går det an

Fin også på vinterføre

Han er også overrasket over at den fungerer så fint i snøen som den gjør. Å klare å holde en slik bil duggfri og med levelig temperatur innvendig er ingen selvfølge, men Skodaen overbeviser stort.

- Den er godt utstyrt med varmekanaler til baksetet, og også en defrostervifte for bakvinduet. Dessuten er den veldig lettstartet selv om det er skikkelig kaldt ute, så det er en artig veteranbil å bruke om vinteren også, sier Terje Pettersen.

De sportslige stolene i lekker skai har til og med innbygde varmeelementer. Det var ikke vanlig i 1975! Foto: Privat
De sportslige stolene i lekker skai har til og med innbygde varmeelementer. Det var ikke vanlig i 1975! Foto: Privat

Ikke minst viktig for trivselen er de oppvarmede forsetene, som nok blir enda viktigere når vi vet at de er trukket i det Terje kaller "tsjekkisk skinn" - altså "skinn" som nok aldri har vært i kontakt med noe levende dyr.

Det er blant de tidligste oppvarmede setene vi har hørt om, bortsett fra på amerikanske luksusbiler fra 60-tallet. Det følger opp inntrykket av den lille Skodaen som en meget godt utstyrt bil.

- Jeg vet ikke om det var originalt, men kan tenke meg at det var noe den svenske importøren fikk spesifisert på de bilene som skulle selges der, sier Terje, som for tiden er på ferie i utlandet og samler opp mailhenvendelser om bilen til han kommer hjem igjen.

Voksent publikum

- Hva kjennetegner kjøpergruppen?

Terje fant sin sjeldne Skoda i Sverige. Så vidt han vet er den i dag Norges eneste registrerte coupé. Foto: Privat
Terje fant sin sjeldne Skoda i Sverige. Så vidt han vet er den i dag Norges eneste registrerte coupé. Foto: Privat

- De jeg har vært i kontakt med til nå er nok godt voksne personer som husker disse bilene fra de var nye, og som har lyst på en fin veteranbil de kan kjøre med uten å gjøre noe med den først. Og det er folk som kjenner disse bilene godt nok til å vite hvor sjeldne de er. Det var mye Skoda en gang, men få coupeer, og de fleste ble nok brukt opp i rallycross på 80-tallet, sier han.

- Men du da - hva er det du skriver at du har i kikkerten, som er lekkert nok til å gi slipp på denne?

- Hehe, det er en gammel, liten Fiat 500. Og en sånn har jeg skikkelig lyst på, forteller småbil-entusiasten i Revetal.

Les også: Mitsubishi Cordia Turbo - slike ser du heller ikke hver dag