Skoda Octavia: – Reinspikka familiefornuft på fire hjul

Dette er bilen som gravla de gamle, loslitte Skoda-vitsene for godt.

Dette er en av de mest fornuftige familiebilene du kan kjøpe! Illustrasjonsbilde: Skoda Octavia, 2005.
Dette er en av de mest fornuftige familiebilene du kan kjøpe! Illustrasjonsbilde: Skoda Octavia, 2005.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Akkurat nå er vi – to voksne, ei tulle på 3 måneder og en liten hund – på jakt etter ny bruktbil. Livssituasjonen er slik at vi må se på de praktiske egenskapene, og ikke minst pris, framfor status og moro (har nettopp kjøpt leilighet også). Vi har derfor landet på Skoda Octavia. Hva er din mening om den?

Håper på svar. Mvh. Tonje og Tore

Benny svarer:

Heisann T & T!

Ja, en Skoda Octavia stasjonsvogn er noe av det mest fornuftige dere kan kjøpe og kanskje den bruktbilen som gir mest for pengene. Dette er absolutt et valg jeg støtter for folk i deres situasjon.

Octavia kom i 1997 og stasjonsvogna kom året etter, om jeg ikke husker feil. Det var først med denne på plass og med dieselmotor fra VW/Audi mellom forskjermene at det virkelig ble fart på salget.

Modellen ble raskt kjent for å være minst like driftsikker – om ikke enda bedre – enn sine dyrere og mer eksklusive konsernbrødre.

Bilen traff tydeligvis en eller annen nerve i den norske folkesjela, litt slik som Mitsubishi ASX har gjort nå i det siste. Begge er enkle, likeframme og ujålete biler – og har solgt som hakka møkk.

Octavia er også modellen som gravla de loslitte Skoda-vitsene en gang for alle. Ingen normalt oppegående mennesker ler av Skoda-eierne lenger.

Bilen baseres i utgangspunktet på VW Golf V. De første modellene var (i kjent VW-stil) kjent for ganske mye hjulstøy. Interiøret er også ganske enkelt, men funksjonelt. På eldre biler med DSG dobbeltclutch girkasse bør denne sjekkes litt nøye. Fersk registerreim, god servicehistorikk og en ikke altfor gammel EU-kontroll trekker også opp. Lekkasje fra vannpumpa forekommer. Slitedeler som forstilling, bremser og clutch bør også så klart sjekkes litt nøye.

Ellers er dette reinspikka familiefornuft på fire hjul!

Nøktern og fornuftig også innvendig. Illustrasjonsbilde: Skoda Octavia, 2005.
Nøktern og fornuftig også innvendig. Illustrasjonsbilde: Skoda Octavia, 2005.

Les vår test av Skoda Octavia her:

Du sier ikke hvor mye penger dere skal legge i bilen, men om dere har muligheten til det ville jeg valgt en bil etter faceliften som var 2004/05. De ser en del bedre ut i mine øyne, samtidig som støydemping og materialkvalitet er hakket bedre enn på de eldre bilene. Regn med ifra ca. 100 000 kroner for en pen stasjonsvogn – som da riktignok har gått et stykke.

2002/03-modeller får du for ca. 65 000 kroner og oppover, mens de billigste bilene koster fra ca. 15 000 kroner og oppover. Disse trenger da ofte litt ekstra omsorg og kjærlighet.

Leter dere opp et pent og velholdt eksemplar, anbefaler jeg altså følgende: Løp og kjøp!

Lykke til!

Les også: Denne Skodaen er noe helt utenom det vanlige:


Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: