Skifte bremser: Spar tusenlapper – gjør jobben selv

Her får du oppskriften. Det er ikke veldig vanskelig.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo akkurat hatt bilen på EU kontroll og det var den ”julegaven” jeg trengte minst nå før jul. Har fått beskjed om at jeg må skifte bremseskiver og klosser både foran og bak. Visste at bremsene var litt slitt men ikke at det var så ille.

Har ringt til merkeverkstedet som vil ha 12.000 kroner for den jobben, det er penger jeg ikke har sjans til å bla opp. En kamerat mener at dette er noe jeg kan klare selv og at delene også blir mye billigere hvis man ikke kjøper merkedeler.

Jeg har aldri gjort noe sånt før, vil du anbefale meg å prøve og hvordan gjør jeg det? Hvor lurt er det å kjøpe deler fra en bilrekvisita i stedet for en forhandler?

Benny svarer:

Hei du!

Desember kan være en ganske tøff måned økonomisk sett – så jeg skjønner godt at denne ”julegaven” ikke var helt velkommen.

Men hvis du er litt fingernem og har skrudd litt bil tidligere, så er det faktisk ikke veldig vanskelig å skifte disse tingene selv. Er du usikker, så få med deg noen som kan hjelpe deg litt.

Du begynner med å jekke opp bilen og å ta av et hjul. På de fleste biler må du ta av kalipteren (enheten som bremseklossene er festet i) for å få av skiven. Denne sitter som regel i to litt kraftige bolter. Løsne disse og heng opp kalipteren f.eks. i fjæra (ikke løsne bremserør / slanger – da må lufte bremsene i etterkant).

På de fleste bilene er det da enkelt å ta skiven av (men uttak finnes – så det kommer litt an på hva slags bil du har). Ofte sitter skiven festet med et par sett-skruer (de med rød ring rundt på bildet over) eller med en stor sentermutter.

Gjør nøye rent alle anleggsflater og monter nye deler i motsatt rekkefølge. På biler med senter mutter/låsing, er det viktig å skru til med riktig moment. Boltene til kalipteren bør få et par dråper med ”gjengelås” før de skrus skikkelig til. Pass på at bremseslanger ligger riktig. Rengjør/puss og smør anlegget til bremseklossene slik at de ikke ”setter seg”. Dytt stemplet i kalipteren forsiktig tilbake og monter de nye klossene. Sett på hjulet, jekk ned og – finito! Bare tre hjul igjen ...

NB: Før du kjører er det svært viktig å forsiktig pumpe noen ganger på bremsen FØR du begynner å kjøre slik at du får skjøvet de nye klossene på plass. Du kjenner når pedalen blir ”hard”.

Jeg klarte faktisk kunststykket å bulke en kunde-Porsche en gang da jeg litt stresset glemte dette ...

Når det gjelder delene, så finnes det ”piratdeler” til de aller, aller fleste biler til en langt hyggeligere pris enn det merkeforhandleren skal ha. Fikser du dette selv, tipper jeg at du havner langt under halv pris av hva et verksted skal ha.

Lykke til!

LES OGSÅ: Må jeg virkelig på verksted for å skifte lyspære?

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: