Skiboks: Du kan åpne den med fjernkontrollen

Visste du at det er mulig? Her er vår guide til billige og rådyre skibokser.

En skiboks er ikke bare en skiboks   her er det veldig mye å velge mellom! (Foto: Skiguard)
En skiboks er ikke bare en skiboks her er det veldig mye å velge mellom! (Foto: Skiguard)

Har du begynt å grue deg til å pakke påskebilen - og vet at det er umulig å få med alt som "må" med? Da trenger ikke løsningen være langt unna - og den heter skiboks.

Nordmenn er uten sidestykke verdens mest kresne folkeslag på skiboks. Vi elsker de lave og smekre på taket, og noen av oss kjører også rundt med dem på bilen hele året, nettopp på grunn av utseendet.

Trenden i markedet går fortsatt mot lavtbyggende bokser som er mest mulig integrert i bilens design, slik vi har sett de siste ti årene.

Men samtidig finnes det en annen tydelig tendens: I hvert fall om vi skal tro Helge Iversen, daglig leder av Bilxtra i Laguneparken i Bergen:

Enklere montering

- Folk har også fått øynene opp for det praktiske, skjønner du!

- Takboksene blir stadig enklere å montere, sier daglig leder
  Helge Iversen hos Bilextra i Laguneparken i Bergen. Foto: Egill J. Danielsen
- Takboksene blir stadig enklere å montere, sier daglig leder Helge Iversen hos Bilextra i Laguneparken i Bergen. Foto: Egill J. Danielsen

- Blant annet blir kundene stadig mer opptatt av om skiboksen er lett å ta av og på biltaket, sier han og demonstrerer Thules power-click-patent hvor han med et håndgrep fester boksen til takbøylen.

Den som har forsøkt å montere en skiboks alene, mens mor tripper utålmodig og barna fyker hit og dit rundt bilen og maser om å komme av gårde til fjellet, vet hva han snakker om.

- Thule har i dag det mest bekymringsfrie monteringssystemet, men Packline har også lansert et lignende patent, som med en enkel klo griper fast rundt takbøylen. Det er også gjort nærmest i en håndvending, forklarer Iversen som forhandler nettopp disse to merkene.

Glassfiber eller ABS-plast?

At en likefrem, enkel og sikker montering er et pluss, er lett å skjønne for den som ofte tar takboksen av og på bilen. Men boksens vekt er også av betydning – og da igjen for de som kanskje tenker å prøve seg på dette alene.

- Da må du unngå glassfiberboksene. De er flotte å se på, men blir for tunge. To personer eller heiseanordning i garasjen må til for å få dem av og på. Hvis ikke blir risikoen stor for å skrape opp bilen. Nei, se heller da på boksene i ABS-plast, gjerne i den rimelige enden, sier Iversen og forklarer:

Thule Pacific 700 - En rimelig, høy folkeboks som til og med
  sluker enkelte barnevogner. Volum: 460 liter, Lengde: 232 cm, Vekt: 15
  kg, Materiale: ABS-plast.
Thule Pacific 700 - En rimelig, høy folkeboks som til og med sluker enkelte barnevogner. Volum: 460 liter, Lengde: 232 cm, Vekt: 15 kg, Materiale: ABS-plast.

- Glassfiberboksene er stivere, mindre raklete og laget i tykkere gods. Men de i ABS er i dag i praksis like sterke, og vi opplever omtrent ikke reklamasjoner på takbokser i det hele tatt, sier forhandleren som er blant Bergens største med mellom 300 og 400 solgte enheter hvert år.

Design eller volum?

Til de som vil ha en lekker, lavtbyggende takboks, selger Iversen modellen FX fra norske Packline. På den må man stikke takbøylene gjennom tunneler i boksen før man fester dem og monterer hele riggen til biltaket.

Det sier seg selv at dette ikke inviterer til hyppig av- og på-montering og det er nettopp denne typen bokser som blir stående på bilen året rundt.

Thule Atlantis 900: Populært kalt Hvalen. Den største boksen
  på markedet. Dyret sluker hele 650 liter. 26 kg er lite for en så stor
  boks, og skyldes bruk av ABS-plast. Lengde: 235 cm.
Thule Atlantis 900: Populært kalt Hvalen. Den største boksen på markedet. Dyret sluker hele 650 liter. 26 kg er lite for en så stor boks, og skyldes bruk av ABS-plast. Lengde: 235 cm.

Men at det er lekrere med en diskret profil som smyger seg over biltaket, enn en høy, klossete klump på taket er det ingen tvil om. Det hele er et spørsmål om man prioriterer plass og lastevennlighet - eller design.

Lavere Thule

- Packline har også en litt høyere boks, men Thule er soleklart valget til familier som reelt trenger mer plass enn bilens bagasjerom gir dem. I de fleste Thuleboksene kan du pakke bager og større ting som aldri går ned i en designboks som egentlig bare egner seg for ski, forklarer Iversen.

- Men da må man kanskje ofre designet – eller?

- Ikke nødvendigvis. Særlig på den nyeste modellen, Thule Dynamic, har Thule prioritert å skape en boks som ligger lavere mot taket enn tidligere modeller. Og den er absolutt praktisk, reklamerer selgeren Iversen.

Thule Dynamic 900: Thules nyeste boks som erstatter Thule Spirit.
  Dynamic er lavere og vil sitte noe tettere mot biltaket. Praktiske Thule
  tar altså skritt i design-retning. Volum: 520 liter, Lengde: 235 cm,
  Vekt: 22 kg, Materiale: ABS-plast.
Thule Dynamic 900: Thules nyeste boks som erstatter Thule Spirit. Dynamic er lavere og vil sitte noe tettere mot biltaket. Praktiske Thule tar altså skritt i design-retning. Volum: 520 liter, Lengde: 235 cm, Vekt: 22 kg, Materiale: ABS-plast.

Design – til fingerspissene

Den norske produsenten Skiguard har satset sterkt på design, og leverer kun glassfiber og ingen høye bokser. De fleste modellene er lette å kjenne igjen på den lave, flate profilen og håndtaket bakerst, som konkurrenten Packline bevisst har droppet.

Skiguard 825: Lavtliggende boks som er lekker på stasjonsvogner.
  Volum: 485 liter, Lengde: 228 cm, Bredde 88: cm, Vekt: 30 kg, Materiale:
  glassfiber.
Skiguard 825: Lavtliggende boks som er lekker på stasjonsvogner. Volum: 485 liter, Lengde: 228 cm, Bredde 88: cm, Vekt: 30 kg, Materiale: glassfiber.

Deres mest populære modeller, 850 og 825, er smått luksuriøse produkter med pakning mot vanninntrengning og stiv konstruksjon som lukker tight. Dessuten er de designet slik at bilens lastestativ skjules i tunnel i bunnen av boksen. Resultatet er minimal glipe mellom biltaket og boksen, noe mange gjerne blar opp ekstra tusenlapper for.

Skiguard 825: Lavtliggende, kortere boks tilpasset folkeSUVer
  med begrenset taklengde. Krummere bunn enn 850. Volum: 460 liter, Lengde:
  208 cm, Bredde: 85 cm, Vekt: 29 kg, Materiale: glassfiber.
Skiguard 825: Lavtliggende, kortere boks tilpasset folkeSUVer med begrenset taklengde. Krummere bunn enn 850. Volum: 460 liter, Lengde: 208 cm, Bredde: 85 cm, Vekt: 29 kg, Materiale: glassfiber.

Enda flere sånne litt store lapper må til for å få lakkert boksen i bilens farge. Det er også noe mange prioriterer, opplyser daglig leder i Skiguard, Lasse Westlund:

- Nordmenn er designbevisste. Og kunder som blar opp mange hundretusener for en ny bil, synes gjerne at skiboksen bør stå i stil til bilen. I forhold til annet ekstrautstyr er ikke en flott boks den helt store kostnaden, forklarer han.

Småpæng

Siste skudd fra Skiguard er flaggskipet 960. Det er en lang modell som krummer seg bedre mot taket – og er beregnet for store suver som Volvo XC90 og BMW X5. Denne modellen er også å få med elektrisk hevbart lokk. Ja, du leste riktig!

Tenk så tøft etter en dag i skibakken: Et trykk på fjernkontrollen og boksen på Porsche Cayennen din åpner seg for deg!

At boksen koster over 20.000 kroner før lakkering regner vi med er lommerusk. Det ladbare batteriet i boksen skal holde til 200-300 åpninger og lukkinger.

Skiguard 960: Lenger boks med noe krumming av undersiden beregnet
  for store SUVer. Her montert på Mercedes GLK. Volum: 525 liter, Lengde:
  230 cm, Vekt: 34 kg, Materiale: glassfiber. Finnes også med elektrisk
  åpning og fjernkontroll. Foto: Skiguard
Skiguard 960: Lenger boks med noe krumming av undersiden beregnet for store SUVer. Her montert på Mercedes GLK. Volum: 525 liter, Lengde: 230 cm, Vekt: 34 kg, Materiale: glassfiber. Finnes også med elektrisk åpning og fjernkontroll. Foto: Skiguard

Enda lavere bokser

Konkurrenten Packline – som også er norsk – lager glassfiberbokser i lignende, men kanskje enda mer minimalistisk stil enn Skiguard. I tillegg produserer de rimeligere bokser i ABS-plast.

I følge daglig leder Lars Johnsrud, er trenden at de rimeligste modellene selger stadig mindre og at mellomklassen øker. Men de dyreste modellene øker enda mer:

Packline FX - Smekker og minimalistisk boks til ikke alt for
  høy bagasje. Volum: 450 liter, Lengde: 225 cm, Vekt: 31 kg, Materiale:
  Glassfiber.
Packline FX - Smekker og minimalistisk boks til ikke alt for høy bagasje. Volum: 450 liter, Lengde: 225 cm, Vekt: 31 kg, Materiale: Glassfiber.

- Vi selger både i Norge og Sverige, og merker at nordmenn har mye lettere for å bruke penger på ting som har det lille ekstra.

- Svenskene kjører rundt med stålfelger på den nye XC60-en og gjerne en gammel skiboks på taket, mens norske forbrukere vil ha det beste og ofte det dyreste.

Packline FXsuv - en lav boks for biler med kort tak. Volum:
  400 liter, Lengde: 212 cm, Vekt: 25 kg, Materiale: Glassfiber.
Packline FXsuv - en lav boks for biler med kort tak. Volum: 400 liter, Lengde: 212 cm, Vekt: 25 kg, Materiale: Glassfiber.

Johnsrud karakteriserer det norske markedet som verdens mest kresne og at det er design og ikke lastevolum som står i fokus.

- Fokuset blir enda sterkere på lave bokser fremover. I Norge er det mote å kjøre med en fin boks året rundt. Slik er det ingen andre steder i Europa, konstaterer han.

Packline Elegance - Lett boks i acrylbelagt ABS-plast som gir
  en ørliten touch av glassfiberboksenes eleganse. Volum: 420 liter, Lengde:
  225 cm, Vekt: 23 kilo.
Packline Elegance - Lett boks i acrylbelagt ABS-plast som gir en ørliten touch av glassfiberboksenes eleganse. Volum: 420 liter, Lengde: 225 cm, Vekt: 23 kilo.

Billigboks som skal tåle krasj?

De virkelig rimelige boksene har hatt vanskelig for å få fotfeste i det norske markedet. Thule selger et velprøvd konsept med sin ganske rommelige Pacific 700 – og den er i praksis å få til under 3 000 kroner mange steder. Det spørs om det da er verd å risikere ukjent kvalitet for å spare noen ytterligere hundrelapper.

Mange mer eller mindre kjente merker har prøvd seg med billigmodeller, og ingen har blitt værende på markedet. Det sier kanskje noe om hvordan kvaliteten gjerne blir når en så stor ting skal være veldig billig.

Skiboks fra Biltema: Billigboks som nå forhåpentligvis tåler
  en kollisjon. Volum: 450 liter, Lengde: 220cm, Bredde: 80 cm, Vekt: 16
  kg, Materiale HIPS-plast. Foto: Biltema
Skiboks fra Biltema: Billigboks som nå forhåpentligvis tåler en kollisjon. Volum: 450 liter, Lengde: 220cm, Bredde: 80 cm, Vekt: 16 kg, Materiale HIPS-plast. Foto: Biltema

Biltema prøver imidlertid friskt med sin modell som nå er TÜV-godkjent. Den koster like over 2 000 kroner.

Mange husker nok krasjtesten for et par år siden hvor Biltemas takboks kom katastrofalt dårlig ut. Den modellen ble trukket fra markedet og Biltema selger et annet produkt i dag.

Juvél eller pakkbag?

Om ditt behov er mye ekstra bagasjeplass, eller du helst ønsker et smykke på biltaket, vet du antakelig selv. Men uansett hva du begjærer: Utvalget har aldri vært større, og produktene har aldri vært så utviklet og gjennomprøvd som nå.

Lykke til med valget!

...og si gjerne noe om hvordan du synes en god skiboks bør være. I kommentarfeltet under:

Outlander m skiguard 850 mot høyre (Foto: Skiguard)
Outlander m skiguard 850 mot høyre (Foto: Skiguard)

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil