Skal lage nybil til bare 20.000 kroner

Slik skal Renault utfordre verdens billigste bil.

Renault Twingo   her i Renaultsport utgave   ligger an til å få en svært prisgunstig konsernbror.
Renault Twingo her i Renaultsport utgave ligger an til å få en svært prisgunstig konsernbror.

Tata Nano er i en særstilling blant dagens nybiler: Med en prislapp på rundt 18.000 kroner er dette den billigste serieproduserte nybilen du kan kjøpe i verden i dag.

Men nå tyder mye på at Tata ikke får være alene med å tilby bil i denne prisklassen veldig lenge. Renault/Nissan skal være i gang med å forberede en konkurrent – med en målsetting om å klare pris på rundt 20.000 kroner.

Del med Facebook-vennene dine

Halvere prisen

De har allerede stor suksess med billigmerket Dacia som virkelig har tatt av de siste årene og som på kort tid har blitt en hel liten bilfamilie.

Den Romania-baserte produsenten introduserte modellen Logan i 2007, da var startprisen på hjemmemarkedet rundt 40.000 kroner. Nå er det altså snakk om å halvere dette – noe som garantert ikke blir enkelt.

Norges billigste SUV – les testen av Dacia Duster her:

Ikke nyeste nytt

Men det er grunn til å tro at man langt på vei følger samme oppskrift. Det vil si at alt av mekanikk og teknikk "under skallet" er hyllevare fra konsernets øvrige modeller. Dermed kan man gjenbruke deler hvor utviklingskostnadene allerede er tatt.

På en bil som dette sier det seg også selv at det ikke er snakk om å bruke nyeste nytt. Da er det viktigere at det er robust og slitesterkt. Målgruppa vil til en stor grad være mennesker som tidligere ikke har hatt råd til ny bil – og hvor det er svært viktig at bilen ikke går fort i stykker og skaffer dem nye utgifter.

Tata Nano kommer i ny utgave – les mer om den her:

Bygges i India

Planen skal være å produsere i India, og på den måten få ned lønnskostnadene mest mulig. India er også et enormt hjemmemarkedet for en bil som dette, det samme er Kina.

Størrelsesmessig snakker vi bil i A-segmentet, det vil si på størrelse med blant andre Renault Twingo og Nissan Pixo. Dermed blir også plassutnyttelsen viktig, hvis den skal kunne dekke en families bilbehov.

LES OGSÅ: Stor familiebil behøver ikke å koste mye