Skal bruke 28 milliarder på å redde Opel
GM åpner pengeboka – etter mye uvisshet rundt merket.
Helt siden finanskrisen skyllet inn over oss, har det vært mye usikkerhet rundt Opel, og merkets fremtid.
Eierselskapet General Motors (GM) ville først kvitte seg med sin tyske underavdeling og kom så langt som å ha en konkret kjøper på hånden.
Negativ utvikling
Men blant annet stort politisk press i Tyskland, stoppet salg den gangen.
Dette stanset imidlertid ikke spekulasjonene. Det har vært svært uklart hva GM egentlig vil med Opel – og om amerikanerne er villige til å investere det som skal til for å snu en svært negativ utvikling.
LES OGSÅ: Mener GM tok livet av Saab med fullt overlegg
Tøff konkurranse
Siden 1999 skal Opel ha tapt over 100 milliarder kroner. Også i fjor endte regnskapet med blodrøde tall, mer enn ti milliarder kroner i minus.
Samtidig sliter Opel med å hevde seg i den stadig tøffere konkurransen om bilkjøperne – og merker særlig presset fra offensive merker som Skoda, Hyundai og Kia.
LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa
Skal satses
Nå forsøker imidlertid GM-ledelsen å roe ned situasjonen. De avholder akkurat nå styremøte i Tyskland og gikk i forkant av det ut og forsikret at det skal satses på Opel.
– Som en global bilprodusent er det viktig for GM å ha en sterk posisjon i Europa, både når det gjelder design, utvikling, produksjon og salg. Opel er grunnleggende for vår suksess og har full backing av sitt morselskap, sa GM-sjef Dan Akerson i en uttalelse.
Tiårs-plan
Og her er det ikke bare snakk om ord. GM skal investere 28 milliarder kroner i Opel de kommende årene.
På planen de neste årene står 23 nye eller oppdaterte modeller. Opels tiårs-plan kalt DRIVE 2022, skal både sikre at selskapet henger med på produktsiden – og at det skal bli plusstall i regnskapet rundt 2015.
Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk i streik!
Legger ned fabrikk
Samtidig som det investeres, skal Opel også kutte kostnader. De legger ned sin fabrikk i Bochum, Tyskland, og i fjor forsvant til sammen 2000 stillinger.
Målet er å spare tre milliarder årlig, samtidig som man også strammer inn på utviklingsbudsjettene.
LES OGSÅ: – Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?
LES OGSÅ: Bestselgerne blir flyttet til Spania