annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Ikke at man nødvendigvis skal forsøke å gjøre kupp når man skal oppfylle drømmer - og heller ikke at man skal forsøke å sko seg på enkelte selgeres vanskelige utgangspunkt. Men påsken er snart over - og enda verre, det er straks mai måned. Og har du ikke handlet deg sommerbil ennå, begynner det faktisk å haste!

Grunnen til at det ikke allerede står noe morsomt i garasjen og venter, kan jo meget vel være at du ikke helt vet hva du vil ha. Det er enda en grunn til å la seg overraske over mangfoldet i kategorien "andre" - for det er mye fint å finne her som du ellers kanskje aldri ville vurdert.

I skrivende stund er det 74 "andre" på Finn og 77 "andre" på Autodb. Alt fra biler vi aldri har hørt om, til en og annen feilplassert bil som skulle vært under en annen kategori.

Vi tror neppe de får mange telefoner som har annonsert Corvetten sin i denne kategorien på Finn, eller Mustang cabrioleten på Autodb. Ergo kan du gjøre kupp også på mer vanlige, men feilannonserte biler.

Del med Facebook-vennene dine!

Her er våre forslag til ting som kan være verdt å se nærmere på. Hva synes du? Bruk kommentarfeltet under!

Minx - 50-åring med "Aidensfield-sjarm"

Faksimile: Finn.no

Før engelsk bilindustri tilintetgjorde seg selv med lav moral og håpløs kvalitet på 70-tallet, hadde de et godt grep på det øvrige Europa - og ikke minst oss nordmenn. Det til tross for at bilene var temmelig gammeldagse (eventuelt "oste av tradisjon"), i hvertfall sammenlignet med det tyskere og amerikanere sendte ut på markedet.

En Hillman Minx, den korte og trubbete kompaktbilen fra Rootes-konsernet, var et vanlig syn i trafikken på 60-tallet. Siden bilene var en smule umoderne allerede da de var nye, og dessuten rustet friskt, er de langt sjeldnere i dag. Her er en som - hvis kilometerstanden er reell - har hatt usedvanlig pene dager, og kun fire eiere som tydeligvis har stelt godt med den.

Se annonsen her:

Det er et godt tegn når man kan lese at et hjullager-skift er den mest dramatiske service-begivenheten som en 50 år gammel bil har opplevd nylig. Da blir det også lettere å tro på at forekomstene av rust faktisk skal være små, slik selgeren lover. En slik bil må selvsagt sjekkes nøye, men vi mistenker at det kan være mye gammel engelsk "Aidensfield-sjarm" for ganske lite penger her.

"GT-40" til Folkevogn-pris

Faksimile: Autodb.no

Denne skal vi innrømme at vi aldri har hørt om før, men siden proporsjonene ikke er helt feil i forhold til originalen er det umulig å ikke legge merke til den på bildet. Den vil sikkert bli like godt lagt merke til ved bensinpumpa, vil vi tro.

Se annonsen her:

Bilen som selgeren betegner som en "Jambran" heter ifølge Statens Vegvesen egentlig Jabram. Da kan vi google oss frem til at det er en klassisk, gammel kit car med morsom historie. Den omtrentlige Ford GT-40-etterligningen ble produsert av den lille racerbil- og kitcar-produsenten "Racing Plast Burträsk" i Sverige fra 1969 til 1971, da fabrikken brant ned.

Ca. 13 kits skal ha blitt eksportert til Norge. De "norske" bilene fikk til og med en mer oppreist sittestilling enn de øvrige, etter sigende fordi det norske Vegdirektoratet mente det var fare for at føreren kunne sovne bak rattet i den svenske prototypen!

Selgeren i Haugesund har lagt ut bilen til 89.000, men pruter ganske heftig med seg selv i annonseteksten. Nok for en gammel Folkevogn i drag-kostyme, kanskje, men hvis bilen er så velbygget som den ser ut kan det være mye moro for pengene.

Les også: Her selges godbiter fra Løten-samlingen

GT Hawk - en amerikansk Mercedes

Faksimile: Finn.no

Studebaker var på full fart mot graven på begynnelsen av 60-tallet, men de klarte likevel å få til noen minneverdige ting mot slutten. En av dem er selvfølgelig legendariske Avanti, en annen er den enkle men svært effektfulle faceliften av Hawk-modellen i 1962.

Mercedes-Benz ble solgt gjennom Studebakers forhandlernett i USA på 60-tallet, og det tyske prestisjemerket inspirerte også den effektfulle faceliften av den gamle 50-tallscoupeen. Stilen ble mer oppreist, takfasongen kantete og moderne, og den lette bilen fikk fine kjøreegenskaper - ikke minst dersom den ble bestilt med option-motoren fra toppmodellen Avanti.

Her kan du få kjøpt 1964-modellen, som ble den siste. Kun 1.766 ble bygget før modellen ble droppet allerede i desember 1963, da fabrikken i South Bend, Indiana, ble lagt ned. Og denne har også den minste av de tre Avanti-motorene under panseret.

Se annonsen her:

Bilen er på vei fra California, der den skal ha blitt restaurert i 2003. Dermed kan du gå over den hos selger i Skien før du bestemmer deg - det er alltid smart, og nesten en betingelse for noe så sjeldent som en Studebaker.

Nøkkelferdig gammelbil til tilbudspris

Faksimile: Autodb.no

Generelt er interessen for førkrigsbiler så begrenset i Norge at slike i ferdig restaurert stand omsettes for latterlig lave priser, i hvertfall i forhold til 50- og 60-tallerne. Når det er snakk om et merke som havner i kategorien "andre" blir dette ekstra tydelig.

Selgeren av denne 1929 Nash´en har ikke akkurat gjort noe helhjertet forsøk på å argumentere for bilen i annonseteksten, men avslører i det minste at den er i "meget god stand". Slik ser det ut på bildet også, og i forhold til hva det koster å restaurere noe så enkelt som en tråsykkel antar vi at 120.000 kroner for denne kan være et kupp.

Se annonsen her:

Nash var kjent som en produsent av både pene og gode biler på 20-tallet. I den grad det er viktig i dag, på drøyt 80 år er nok eventuelle barnesykdommer utryddet på denne bilen.

Charles W. Nash sitt motto var å gi kunden mer enn han betalte for. Kanskje var det derfor Nash forsvant fra markedet sammen med resten av American Motors Corporation. Uansett, dagens selger ser i hvertfall ut til å leve etter samme motto...

Japansk klassiker med norsk historie

Faksimile: Finn.no

Selv etter at de er blitt veteraner kryr det ikke akkurat av japanske sportscoupeer fra 70-tallet i Norge. Datsuns Z-modell er en av de mest klassiske innenfor kategorien.

Denne 260´en fra 1976 er kanskje ikke like populær som den opprinnelige toseters 240-modellen som ble bygget mellom 1969 og 1974, men 2+2-versjonen er til gjengjeld svært mye mer praktisk. Og det skader jo ikke på en hobbybil, når den likevel har utseendet så til de grader med seg.

Se annonsen her:

Z-bilene skal være svært fine å kjøre når alt er i orden. Det er det ikke på denne, og det skumle ordet "rustsveising" er da også nevnt i annonsen. Det kan sikkert forklare at bilen er et år på overtid i forhold til EU-kontroll, men siden selger er åpen for bud kan det likevel være aktuelt for den hendige.

At bilen bortsett fra injection-system ser både komplett og original ut trekker opp - og det gjør det også at bilen i forhold til registreringsnummeret ser ut til å være solgt ny eller nesten ny i Norge. Slikt er alltid gøy for oss som liker å forske i eierhistorikken på bilene våre.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Disse sjeldenhetene kan være et godt kjøp