Shelby Cobra GT 350: Funnet lenket fast til et hus
Carroll Shelby er død - men glemte biter av livsverket hans dukker stadig opp.
For en ukes tid siden kom nyheten om at Carroll Shelby, den legendariske racerbilføreren og -designeren som er mest kjent for Shelby-Mustangene og AC Cobra, var gått bort. Et begivenhetsrikt, 89 år langt liv var slutt, og med det også mulighetene for enda flere geniale scratch-bygg og modifiseringer av eksisterende modeller.
For det var for det meste det siste Shelby var kjent for, etter å ha samarbeidet i tur og orden med både Ford og Chrysler. Originale, gamle Shelby-Mustanger er i dag samlerobjekter med høy verdi, og takket være god dokumentasjon fra fabrikken og et velutviklet klubb-arkiv fra lang tid tilbake, er det forholdsvis greit å holde de ekte fra de falske.
Les også: Legenden Carroll Shelby måtte gi tapt for lungesykdom
Samtidig med skaperens død
Det gjør at det blir mer og mer sjeldent at det dukker opp biler som har vært "ute av sirkulasjon" i lang tid, og ikke minst; som ikke allerede er pusset opp til den fabrikknye finishen som man faktisk kan koste på en slik bil - og likevel være innenfor rammene for det et utstillingsobjekt omsettes for.
Men sist uke skjedde det - også.
Omtrent samtidig som bilens skaper gikk ut av tiden, ble nemlig også bilen på bildene solgt på auksjonsnettstedet eBay. Den var tilsynelatende i relativt slitt kondisjon utvendig, selv om tørt klima så ut til å ha holdt stålmarken på avstand. Videre var den strekt opp teknisk - men sikkert ikke mer enn at det var prosjekter nok igjen til den som ville.
Og prisen? Den endte på 53.000 dollar - eller rundt 320.000kroner - tilsvarende omtrent to og en halv ganger basisprisen på en flunkende ny Mustang i USA!
Se eBay-auksjonen her:
De tidligste Shelby-Mustangene av 1965- og 1966-årgang ble langt på vei håndforedlet av Shelby selv og hans stab i fabrikken like ved LAX-flyplassen i Los Angeles, California.
I 1967 var hele produksjonen tilbake i Ford-regi, og selv om det var big block-versjonen med navnet GT 500 som i all sin uhyrlighet fikk publikum til å grøsse, levde også GT 350-versjonen videre.
En av 224 Hertz-biler
Bilen på bildene er altså en slik - en Ford-bygget 1968-modell GT 350 med den "opprinnelige" 289-kubikktommeren under panseret.
Hvorvidt motoren er den eksakt samme som satt i denne bilen da den var ny, noe som påvirker samlerverdien i høy grad, later ikke selgeren å være helt sikker på. Han har selv fått den overhalt, og nevner i prospektet at en god del deler kan være byttet ut.
Historikken på den forteller han heller ikke veldig mye om, bortsett fra at dette skal være verifisert av Shelby-registeret som en av de 224 1968-modellene som ble produsert til utleieselskapet Hertz, som Shelby og Ford samarbeidet med i "Rent A Racer-programmet".
Les også: Glad i å spille biljard? Her er Shelby-Mustangen for deg:
Lenket fast i huset!
Shelby-registeret har imidlertid ikke kunnet verifisere at bilen har deltatt i offisiell racing, selv om den har spor som kan tyde på det. Ikke minst gjelder det senkingen bak, samt de temmelig brutalt utvidede hjulbuene for å gi plass til gammeldagse racingdekk.
En eller annen gang etter at utleie- og den eventuelle racingkarrieren var over, har den i hvertfall endt opp uvirksom og "glemt", og da nåværende eier og selger kom over den i California i 2001 skal den ha vært lenket fast til et hus med kjettinger for å unngå tyveri!
Han frister også med at mer om bilens historie skal komme i en fremtidig utgave av biljournalisten Jerry Heasleys serie "Rare Finds" - altså kan han vite mer om bilens proveniens enn det spekulantene på eBay fikk vite.
Godt for ham at det ikke hindret dem i å by den opp til det som må være en ganske hyggelig sum for noe som tross alt er et restaureringsobjekt - og som de lærde sikkert vil strides om hvorvidt er mest verdt i autentisk, småbulket, gammeldags racing-stil - eller som topprestaurert premiesanker.
Les også: Denne Hertz-Shelbyen dukket opp i fjor - sist sett i 1974!