annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg har en tre år gammel bil som er jevnlig fulgt opp på servicer. Kjører 30.000 kilometer i året, så det blir noen turer innom for å «holde den i form». Verksted er jo dyrt i Norge, derfor har jeg tenkt å kanskje ta turen til Sverige for den neste servicen, har hørt at det er mye å spare på det. Spørsmålet er om jeg kan stole på at de gjør sammen og like god jobb som et norsk verksted. Tror du det vil ha noe å si for verdien på bilen ved videresalg hvis ett eller flere av stemplene i serviceboken er fra Sverige?

Benny svarer:

Heisann! Hvis du kjører så mye som 30.000 km i året så skal du vel – noe avhengig av biltype – ofte ha to servicer i året. En del biler skal ha et ettersyn hver 15.000 km eller en gang i året, avhengig av hva som inntreffer først.

Det er ingen grunn til å tro at våre naboer i øst utøver dårligere håndverk enn sine norske kolleger, så den biten behøver du ikke frykte for. Bruker du et svensk merkeverksted får du nok også originaldeler, slik som du gjør det på norske verksteder. Så heller ikke på den biten har du noe å frykte.

Det du imidlertid skal være OBS på er at noen biler har et annet serviceprogram i Sverige enn i Norge.

Dette har jeg selv opplevd da jeg jobbet som kundemottaker. En kunde fortalte strålende fornøyd at den forrige servicen hadde han tatt i Sverige framfor på "mitt" verksted – og han hadde naturlig nok spart MYE og var mer enn fornøyd med det.

Denne gangen valgte han å komme til meg, for nå var jeg billigst. Noe jeg stusset litt på ...

Ferrari-verksted.

Inne i serviceboka hans lå imidlertid forklaringen. Der lå serviceskjema fra det svenske verkstedet. Forrige service som han hadde tatt i Sverige, var en liten service, egentlig kun et oljeskift, mens det her hjemme var en mellomservice med skifte av både dieselfilter, luftfilter og bremsevæske.

Nå var det omvendt. Svenskene ville ta hovedservice på denne bilen, mens jeg nå ville ta en oljeskiftservice.

Det norske og det svenske serviceprogrammet var helt forskjellig i dette tilfellet. Hadde kunden fortsatt å velge det billigste alternativet, ville han faktisk bare fått utført oljeskiftservicer og ikke viktige ting som skifte av registerreim, dieselfilter etc. Den aktuelle bilen var en Hyundai.

Nå tror jeg nok riktignok at denne var et unntakstilfelle, men ikke desto mindre er det viktig å sjekke at riktige ting blir gjort - til rett tid.

Skulle det verste skje at en registerreim ryker, så er de få tusenlappene man har "spart" for ikke noe å regne ...

Det er altså grunn til å lytte med en ørliten dose skepsis når folk forteller om hvor mye de har spart. Det er også sjelden at folk trekker noe ifra når de forteller om hvor lure de er.

Når det er sagt så vet jeg at det absolutt er penger å spare på å la "søta bror" gjøre jobben. Kanskje så mye som 50 prosent.. Det skyldes i all vesentlighet lavere timepris, billigere deler og det at de innimellom fakturerer for noe kortere arbeidstid enn norske verksteder for samme jobb.

Med de norske timeprisene så blir det fort penger av det.

Om stemplene i serviceboka er fra Norge eller Sverige tror jeg har fint lite å si. Det viktigste er at de er der, i alle fall om du i tillegg kan dokumentere med serviceskjema eller lignende hva som er gjort.

Tar du med familien på en liten "harryhandel", går på et godt bakeri og kanskje får med noe kulturelt i form av et museum eller noe annet – så kan dette være et hyggelig avbrekk fra hverdagen og en morsom måte å spare penger på.

Lykke til med billig-service!

– Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk:

Stort arkiv

Les også: – Kan vi mekke på en Ferrari sjæl?

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: – Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?