Se – her er nye VW Passat i Norge

Og vi er i gang med testen. Les førsteinntrykket:

VW_Passat_2011_Norge
VW_Passat_2011_Norge

Er det en ny bil – eller er det bare en facelift?

Det spørsmålet har mange stilt rundt "nye" VW Passat. VW kaller det selv en helt ny modell, men du skal ikke se mye på denne bilen og forgjengeren for å skjønne at her er veldig mye felles.

VW gjorde det samme da siste Golf ble lansert – og har hatt stor suksess med det. Nå gjenstår det å se om det samme grepet også vil fungere på Passat.

De første eksemplarene av 2011-modellen har nå kommet til Norge og Brooms Benny Christensen er i gang med testen:

Facelift

– Ja, aller først Benny – er det en ny bil, eller?

– He, he, du skal spørre om det du også? Jeg skjønner at det er noe jeg kommer til å svare på noen ganger i løpet av dagene som kommer. Etter min mening er dette helt klart en facelift. Det er jo vanskelig å lage en definisjon på hva en "ny" bil egentlig er, men slik jeg ser det er dette den forrige Passaten med noen endringer her og der. Altså ikke en ny bil slik de aller fleste av oss vil tolke det begrepet.

– Hvordan er førsteinntrykket ditt?

– Positivt – og veldig som forventet. Igjen har det jo mye med å gjøre at dette er en bil vi kjenner fra før. Jeg kjører en 1,6 TDI Comfortliine i BlueMotion-utgave. Startprisen er på 305 000 kroner og til den prisen får du en stor, komfortabel og solid stasjonsvogn, sier Benny.

Seig og fleksibel

– Men i kjent stil blir det vel fort veldig mye dyrere med ekstrautstyr osv.?

– Nei, ikke denne gangen. De aller fleste pressebiler er fullastet med dyrt utstyr, men denne er ganske nøktern. Sluttsummen er på 317 000 kroner, da er ting som metallic og ryggesensorer inkludert. Og den føles absolutt ikke som noen simpel bil.

– Hva med motoren?

– 1,6-liter i en såpass stor bil ville vært temmelig krise for noen år siden. Men nå kommer stadig flere produsenter med "små" dieselmotorer som fungerer imponerende bra. Det duger helt fint dette, så lenge du innstiller deg på at du ikke kjører racerbil. 105-hesteren er både seig og fleksibel. Førsteinntrykket er også at bilen har blitt litt bedre støydempet, det er med på understreke inntrykket av at dette ikke er noen "sparemodell" selv om den er relativt rimelig, sier Benny.

Duger Volvo V70 med sparemotor? Les testen her:

Vellykket?

– Endringene i designet er små, men gjør at Passat nå "passer" enda bedre inn i VW. familien. Personlig trenger jeg nok litt tid på å venne meg til det, er ikke så sikker på om jeg synes det er mer vellykket enn forgjengeren. Forfra synes jeg den ser mindre ut, kanskje også fordi vi er vant til å se Golf med denne fronten. Nesten litt rart at VW ikke har gjort større designendringer når de er såpass opptatt av å kalle dette en ny bil selv.

– Ok, takk! Nå skal vi ikke forstyrre deg mer ...

– Nei, nå trenger jeg å få kjørt litt bil! jeg kommer tilbake med full rapport i neste uke, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Dette blir Norges mest solgte bil 2010: