Se Audis nye lekkerbisken

Nye A8 er lansert og her får du en liten smakebit. Se video:

a8 printscreen
a8 printscreen

Denne uken lanserte Audi sin nye A8 i Marbella. Nå kan du få være med å kjøre den nye bilen.

Audi vil ta ledelsen i heatet av luksussedaner med tredje generasjon Audi A8. Tyskere er kjent for å holde maska uansett situasjon, men styreformann i Audi AG, Rupert Stadler, virket nesten rørt da han presenterte Audis nye flaggskip i Marbella i Spania.

-Vi vil at bilen skal utstråle Audis pasjon for presisjon, sa Stadler.

Mest diesel

Selskapet hadde gjort sitt beste for å skape tysk orden på en flyplass preget av oppussing da de ønsket verdenspressen velkommen til Spania. Vi startet med å kjøre 4,2 FSI V8-utgaven av A8. Det er en bil vi kommer til å se lite av i Norge. Direktør for Audi i Norge, Vidar Eriksen, sier at diesel er blitt det foretrukne valget for de aller fleste, også i luksussedan-segmentet.

- Det er nok en og annen bensin-entusiast som vil ha den utgaven, men det er V8 og V6 diesel vi kommer til å selge defintitivt mest av, sier han.

- I år håper vi å selge mellom 40 og 50 A8 i Norge. Kundegruppen er lojal, og mange har ventet lenge på å få bytte ut forrige generasjon A8 med denne sier Eriksen.

Her kan du lese mer om den utgående A8-en

Kjenner igjen håndskrift

PS-A8-interiør
PS-A8-interiør

Det er godt med hester i bensinutgaven, 372 for å være nøyaktig, og bilen cruiser selvfølgelig uanstrengt avgårde i på motorveiene i sør-Spania. Men selv om bilen er enorm i størrelse, er det ikke en følelse av enorm plass i førersetet.

Ved hjelp av en stor midtkonsoll ,sikrer du god avstand til en eventuell pasasjer. I midtkonsollen har Audi ryddet plass til en helt ny MMI-styring. Her er den en såkalt "touch pad" som skal kunne gjenkjenne allverdens håndskrifter og gjøre det enkelt å blant annet skrive inn en ny adresse i GPS-systemet.

Selv om bilen kan leveres med eget spesialtilpasset skitrekk, er det nok flere direktørgolfere enn skibomser som kommer til å punge ut fra 1 000 069,- og oppover for bilen.

Direktørbil

- Den typiske kunden er uten tvil en mann, sier Audi-direktøren.

- Han er mellom 45-55 år og gjerne "self made" eller i en tradisjonell direktørjobb, sier Eriksen.

De første bilene kommer til landet i april. Prisen kryper over millionen for den billigste utgven av A8.

For kroner 1.069.000 får du en 3.0 TDI quattro tiptronic. Men den kommer først i september. De første bilene som kommer til Norge er Audi A8 4.2 TDI quattro tiptronic med 350 hk og 4.2 FSI quattro tiptronic med 372 hk.

Du kan gjøre et svært godt kjøp på brukt A8 - les mer i Brooms bruktbilguide

Best i klassen

4,2 TDI starter på 1.350.000 kroner mens 4.2 FSI begynner på 1.450.000 kroner. Men som regel vil de som kjøper bilen ha med en del ekstrautstyr, og da ender prisen fort på 1,8 millioner kroner.

4,2 FSI er oppgitt å ha et bensinforbruk på rundt 0,95 liter på mila, og et CO2-utslipp på 219 g/km - mens dieselen er enda mer drivstoff- og utslippsgjerrig. 4,2 TDi V8 bruker 0,76 liter på mila og har et CO2-utslipp på 199 g/km. Det skal være desidert best i luksus-sedan-klassen.

I april lanseres A8 i lang utgave på Beijing Motor Show i Kina. Markedene i Russland og Kina er svært viktige for denne typen bil. Der vil mange ha en bil som viser at de er rike - og de kjøper helst bilen for at de skal fraktes rundt i den av en sjåfør. Derfor sparer selskapet også presentasjonen av A8 V12 til bilutstillingen i Beijing.

Er Røkke klar?

Kjell Inge Røkke er en av dem som i mange år har kjørt A8. Han hadde sikkert hatt råd til både V12, sjåfør og lang utgave.

- Det er nok ikke mange av den lange utgaven som blir solgt i Norge, sier Vidar Eriksen. - Her i landet kjører folk helst selv. Men det er klart at jeg drømmer om at Røkke skal ringe og bestille nye A8 avslutter han.

Så hva bør i så fall Røkke velge av bensin eller diesel?

Etter å ha kjørt bensinutgaven, byttet vi til 4,2 TDI V8. Det er uten tvil en mye morsommere bil å kjøre. 800 Nm gir et enormt skyv, mye mer enn bensinutgaven.

Og skulle du bare ønske å lunte avgårde på motorveien, er det bare å stille inn bilen inn på Comfort og flyte behagelig avgårde.

BMW 7-serie er en av de tøffeste konkurrentene - les testen her

PS-A8-bakfra
PS-A8-bakfra