annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Saab har alltid hatt en evne til å gå sine egne veier, uavhengig av hva fornuften og majoriteten mente. Og uten at vi skal forsøke å oppsummere bakgrunnen for våre dagers Saab-misære, kan det se ut som at så lenge veivalgene var sære nok, var det også alltid et lite men trofast publikum som kjøpte bilene og dermed fulgte med på "ferden".

Spennende var det jo alltid å følge Saab på nye stier, om ikke annet.

Les også: Design var morsommere i rakett-alderen

Det spesielle designet på Sonetten gjorde den på alle måter til en bil for entusiastene. V4-modellen fikk et relativt spesielt panserscoop i to høyder, som skiller den fra de tidligere rundt 250 produserte Sonett II-utgavene. Foto: Privat

Hvor uforutsigbare de var viser Saab Sonett. For en sportsmodell var vel ikke det noen ventet fra en forholdsvis liten produsent av små, billige, motorsvake og forhjulsdrevne biler. Og det første forsøket på å bygge en liten roadster for å skaffe racing-PR ble da også en flopp - Sonett type I ble produsert i kun en håndfull eksemplarer midt på 50-tallet.

Sportsbil - med forhjulsdrift

All fornuft tilsa at det skulle stoppe der. Men det er Saab vi snakker om, og et tiår senere holdt folk både i Europa og USA på å vri nakken av seg da Sonett II ble introdusert.

Det gjør de fremdeles - 45 år senere. For en Saab Sonett er fremdeles noe helt utenom det vanlige, forsikrer Bård Risan fra Vøyenenga i Bærum. Han eier foreløpig bilen på bildene, en V4 fra 1968, men gjør seg klar til å ta farvel med den mest oppsiktsvekkende bilen han noen gang har hatt.

Bakfra har bilen trekk som kan minne om både kommode og komfyr. Helt klart en bil som genererer masse oppmerksomhet, konstaterer eieren. Foto: Privat

Vel å merke hvis noen vil bla opp litt i underkant av 100.000 kroner for den. Og en slik sjanse får man ikke hver dag, mener han.

Se annonsen her:

Det har aldri vært mange Sonetter i Norge. Av en håndfull som ble solgt nye var det nettopp en V4 som ble mest berømt, da kjøperen var artist-stjerneskuddet Åse Kleveland. Så vidt vi vet eier hun den fremdeles, etter å ha slitt den ned og pusset den opp i opptil flere omganger.

Ikke mange like på veien

Det finnes oss bekjent ett eller to eksemplarer av Sonett II fra 1966 og 1967 her i landet, som var V4-versjonens forgjenger. Når det gjelder V4, som ble produsert fra 1967 til 1969, anslår Risan antallet til å være rundt 10 - inklusive Klevelands og hans eget eksemplar. Og av den siste, kommersielt mest vellykkede Sonett III fra 1970 til 1974, finnes det nok flere.

Les også: Se så lystig Saab-reklamen var før i tiden

- Denne er sjelden nok til at man ikke møter maken særlig ofte. Jeg har bare truffet én annen Sonett-eier, på et sportsvogntreff på Øvrevoll, og han var nesten på gråten siden han aldri hadde opplevd det før, ler han.

Originalmontert veltebøyle ga nok et litt tøffere sportsbilpreg enn resten av bilen kunne leve opp til. Foto: Privat

Når han selv kom inn i den eksklusive klubben av Sonett-eiere var det ganske tilfeldig.

Importerte den selv

- En venn av meg, som er amerikansk, var hjemme i USA på besøk og oppdaget denne bilen til salgs i sitt nabolag et sted i California. Han sendte meg en mail og lurte på om jeg var interessert, og resten kan du tenke deg, sier han.

Risan beskriver seg som generelt bilinteressert, alltid på jakt etter noe nytt og spennende, og da var det lett å takke ja til å kjøpe noe som ikke alle andre har maken til.

Batteriet er festet bak i det lille bagasjerommet i Sonetten. Adkomsten til bagasjerommet er ikke så dårlig, selv om det loddrette bagasjeromslokket er litt uvant. Foto: Privat

- Du er kanskje Saab-mann?

- Jeg har én annen Saab også, en gammel 96 som jeg kjøpte fra en som hadde arvet den - etter at den hadde stått på en låve siden 80-tallet. Men jeg har nok ikke hatt noe langvarig og sterkt ønske om å eie en Sonett tidligere, innrømmer Risan.

Går tom for garasjeplass

Som i tillegg til Saabene har to Porscher, en råsjelden 1970 Pontiac Trans Am og ytterligere en håndfull biler i garasjen.

- Det er nettopp det som er problemet - garasjen. Det begynner å bli trangt nå, så jeg forsøker å selge meg ned litt, forklarer han.

Førerplassen i Sonetten er ikke overdådig, ei heller sett med 60-tallsøyne. Og en medvirkende faktor til at salget ikke tok av var nok at Saab likevel priset bilene ganske heftig, tror eieren. Foto: Privat

Sonetten kom til Norge i 2009. Da bar den preg av å ha stått en stund, og Bård har gjort mye jobb på den for å få den opp i den meget presentable tilstanden den er i dag.

- Den er enkel å skru på, og teknisk er den jo stort sett identisk med 96-modellen under glassfiberskallet - på godt og vondt.

- Saab brukte jo litt markedsføringspenger på å forklare hoderistende amerikanere hvorfor det var logisk at en sportsbil skulle ha forhjulsdrift. Hvor gode er kjøreegenskapene?

Primitiv, men sjarmerende

- Hehe, de er vel ikke mye å skryte av, om man skal være ærlig. Det hopper og spretter litt, og er egentlig ganske primitivt, dette her. Og man bør ikke ha det for travelt. Men moro er det, sier han.

Les også: Magne er hekta på sjeldne Volvoer

V4 var en oppgradert versjon av salgsfloppen type II, og fikk som "opphavet" Saab 96 også Fords V4-motor på 1,5 liter og 65 hestekrefter. En voldsom forbedring fra den gamle totakteren i Sonett II, som riktignok også hadde 60 hestekrefter, men under halve volumet. Utvendig skiller først og fremst det noe spesielt utseende panserscoopet Sonett V4 fra Sonett II.

Bare 1.610 Sonetter av V4-typen skal ha blitt bygget. Ergo har Bård utvilsomt rett når han kaller dette en sjelden sjanse.

V4-motoren fra Ford er relativt lett å komme til og skru på der den ligger under den store flipp-fronten. Foto: Privat

- Hva vet du om historien til bilen?

- Ikke mye, dessverre. Men det er mye papirer som følger den, en del av det daterer seg helt tilbake til 70-tallet. Den har nok blitt tatt vare på og vært i entusiast-hender, for det er også med kvitteringer som viser at noen av de tidligere eierne har vært med i Saab-klubber og slikt helt tilbake til den gang bilen var forholdsvis ny, forteller han.

Omgitt av entusiasme - og entusiaster

Klubbmiljøet rundt Sonett og andre tidlige Saaber er stort også i dag - og ikke minst i USA, dit bortimot 90 prosent av Sonett-produksjonen ble eksportert, ifølge Bård Risan. Som vi vet var Saab et populært valg blant arkitekter og andre kreativt innrettede mennesker, og de fantes det mange av der borte.

Den gamle Saab-logoen viste båndene tilbake til flyproduksjonen hos Svenska Aeroplan AB. Og bilene ble voldsomt populære blant piloter, forteller Bård Risan. Foto: Privat

- Dessuten var de veldig populære blant piloter og andre med tilknytning til flybransjen. Saabs røtter i Svenska Aeroplan AB var jo velkjent, sier den stolte eier, og henleder oppmerksomheten på Saab-logoen med flyvinger og tydelige motorer.

Del med Facebook-vennene dine!

Slektskap betød mer enn sammenlignbare ressurser den gang. I det hele tatt var det nok morsommere på 60-tallet enn i dag - noe et raskt blikk på Bård Risans Sonett bekrefter.

Les også: Er verden moden for en ny retro-Sonett?