Saab Sonett II: Her har den unike sportsbilen stått i 15 år

Bare produsert i 1607 eksemplarer - og med tøff historie.

Her har den rå sjeldne racerbilen stått i 15 år nå. Det er på tide at noen forbarmer seg over den. (Foto: eBay)
Her har den rå sjeldne racerbilen stått i 15 år nå. Det er på tide at noen forbarmer seg over den. (Foto: eBay)

Høye smale hjul, motor foran og forhjulstrekk.

Dette var ett av suksesskriteriene for Saabs racinghistorie om vi skrur klokka noen tiår tilbake.

Vi snakker selvfølgelig Erik Carlson "på taket" og hissige totaktere og mengder med blårøyk, men også Saab V4 og Stig Blomquist og ikke for å glemme senere Saab 99 Turbo. Billegender alle sammen.

Stig Blomquist i Saab 99 turbo
Stig Blomquist i Saab 99 turbo
Erik Carlson i Rallye Monta Carlo
Erik Carlson i Rallye Monta Carlo

(Klikk på bildene for høyere oppløsning)

Det er både biler og førere som satte den litt merkelige bilen fra Trollhättan på verdenskartet.

Topp 5: De kuleste Saabene

Rå-sjelden Saabracer selges

Fra lykkelig dager på isen som framgangsrik racerbil.
Fra lykkelig dager på isen som framgangsrik racerbil.

Kanskje er det også grunnen til at bilen på bildene har en spennende racinghistorie helt på andre siden av jordkloden også?

Bilen en Saab Sonett II med V4-motor – er også mildt sagt spesiell.

Bare 1607 eksemplarer ble produsert og kombinert med kjent og dokumentert historie, kan ikke dette sies å være noe annet enn et scoop, enten man er Sabb-interessert eller ei.

Den er på toppen av det hele til salgs. Regelrett for småpenger på den amerikanske auksjonssiden eBay.

Scoop?

Høner er sikkert ålreite dyr, men Saaben fortjener bedre selskap
  enn som så (Foto: eBay)
Høner er sikkert ålreite dyr, men Saaben fortjener bedre selskap enn som så (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Apropos prisen. 970 dollar eller beste bud er det beskjedne beløpet selgeren i Minnesota, USA ber om. Det er under 6000 kroner det ...

Saab 900 limousine: Bilen Saab aldri bygget

Liten, tøff og lett

Saab Sonett II kom i 1966 og som navnet røper er dette andre generasjon av Saabs lille sportsbil. Motoren var en liten tresylindret totakter på 841 ccm og 60 hk.

V4-utgaven av Sonett kom i 1967 og ble kun lagd i to år. Her hadde Saab hentet V4 motorer fra Ford Taunus, nærmere bestemt en 1,5-liter på 65 hk.

Det høres ikke så voldsomt ut, men bilen var liten. Bare 3,8 meter lang og med glassfiberkarosseri veier den bare 660 kg.

Trimmet motor – så kart!

Dette eksemplaret er ikke overraskende trimmet. Her har en 1,7-liter V4 funnet veien under panseret.

"Suppe" får den gjennom en to-ports Weber-forgasser og en hvassere kamaksel og bearbeidede topplokk sørger for at henholdsvis bensin og eksos kommer ut og inn ...

Liten tvil om racinganene innvendig også. Men bilen krever mye
  jobb for å oppnå fordums glans. (Foto: eBay)
Liten tvil om racinganene innvendig også. Men bilen krever mye jobb for å oppnå fordums glans. (Foto: eBay)

Saab Sonett V4: Dette er sportsbilen for deg som har god tid!

Bøttesetene var nok standard i Saaben, men veltebøylen, et høytmontert bremselys på taket, stor oljelampe på dashbordet og ikke minst startnummer på døra gjør at man nesten kjenner lukten av varm racingolje ...

Suksess på isbanen

Bilen har definitivt sett bedre dager og må betegnes som et objekt. Karosseriet bærer forsiktig preg av litt nærkontakt. Slett ikke vanlig innen israce – som denne bilen har blitt brukt til – det.

Føreren het Danny Side og han gjorde det godt med Sonetten i International Ice Racing Association serien. Ryktene sier at den godeste Side og Sonetten rasket med seg en betydelig mengde pokaler fra premiebordene på 80-tallet.

Sonetten ble senere solgt, men bilen gikk et par løp så sent som på 90-tallet.

Stått i 15 år

Men nå har den lille tassen stått i 15 år. Det er derfor på høy tid at noen forbarmer seg over den sjarmerende, lille doningen.

Det følger for øvrig med en mengde deler. Blant annet to motorer samt mye deler fra en delebil.

Saab Sonett II (Foto: Saab)
Saab Sonett II (Foto: Saab)

Saab: Se, så lystige de var en gang i tiden ...

Kanskje det å fikse den opp til Challenge-bil eller til Historisk Racing hadde vært noe?

Uansett. Den fortjener definitivt en bedre skjebne enn å stå i hønsegården hvor den nå står. Vil håper inderlig at noen forbarmer seg over den morsomme Sonetten.

Les også: Dette er Broom-guttas beste Saab minner