Saab: Nå gjør de comeback etter konkursen

Gammel Saab prøver igjen.

I helgen er det sannsynligvis full aktivitet i Saab fabrikken i Trollhättan. Mandag formiddag skal nemlig det første 'nye' eksemplarer av 9 3 rulle av samlebåndet. her. (Foto: Nevs)
I helgen er det sannsynligvis full aktivitet i Saab fabrikken i Trollhättan. Mandag formiddag skal nemlig det første "nye" eksemplarer av 9 3 rulle av samlebåndet. her. (Foto: Nevs)

5. april 2011 var en trist dag på Saab-fabrikken i svenske Trollhättan. Da stoppet samlebåndet opp, det ble stille i de store fabrikkhallene - og de som fryktet det verste for Saabs framtid skulle få bekreftet sine antagelser.

Saab-kassen var tom. De hadde ikke lenger penger til å betale underleverandørene sine. Og uten deler - ingen nye biler.

Svensk-kinesisk selskap

19. desember samme år var konkursen et faktum. Da hadde nederlandske Victor Muller som overtok Saab fra General Motors, kjørt et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger.

Konkursboet ble til slutt plukket opp av et svensk-kinesisk selskap som heter Nevs.

Deres plan er å produsere elbiler – og bruke Saab-navnet og en del av teknologien som Saab eide da de gikk konkurs.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn

Ren testbil

Tidligere i høst kjørte de sin første nybil ut fra fabrikken i Trollhättan, som et ledd i testing og forberedelse av produksjonen.

Mandag 2. desember er det så klart for vanlig produksjon igjen. Da skal nemlig den aller første "nye" Saaben rullet ut fra samlebåndet.

Dette skal være en 9-3 Aero Sedan, og etter opplysninger i svenske presse skal den eksporteres til Kina.

Den kinesisiske staten skal angivelig ha reservert et betydelig antall biler, men eksakt antall er ikke kjent.

Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om
Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Vesentlig oppgradering

Men - dette er ikke en elbil. Nevs har nemlig planer om å produsere endel biler med bensinmotor først - før de får i gang produksjonen av elektriske biler.

De første bilene later til å være ganske identiske med 9–3 som kom helt tilbake i 2002, bortsett fra at Nevs har måttet bytte ut en del komponenter som den tidligere Saab-eieren General Motors (GM) nekter dem å bruke. Dette gjelder blant annet motorer.

Elbil-satsingen skal etter planen starte neste år. Når elbil-Saaben kommer, skal den være en vesentlig oppgradering av 9-3-modellen Saab produserte før konkursen.

Ambisiøse mål

Her skal Nevs bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til Nevs går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Det er ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

Samtidig kommer stadig flere store bilprodusenter med helt nyutviklede elbiler, mens Nevs altså må ta utgangspunkt i en bil som allerede er 11 år gammel.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)
Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt: