Saab 9-5: Sjelden har en bil hatt mer dramatisk fødsel

GI DIN STEMME: Dette er bilen som må redde Saab.

Saab_9 5_vinter
Saab_9 5_vinter

2010 er over - og vi kikker tilbake på hva dette året ga oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010

Dagens kandidat: Saab 9-5

Sjelden har en bil hatt en mer dramatisk fødsel enn 9-5. Mange (oss inkludert) tvilte sterkt på om den noen gang ville komme på markedet. Men Saab kjørte ufortrødent på med de siste testene - selv om veldig mye tydet på at merket rett og slett ville bli nedlagt.

Til slutt kom altså nederlandske Spyker inn og reddet Saab i ellevte time. Om det er en permanent redning eller bare en utsettelse er ikke godt å si ennå. Men 9-5 fikk i alle fall komme i produksjon og debuterte i fjor som sedan. I år kommer utgaven som blir utrolig viktig for Saab - nemlig 9-5 stasjonsvogn.

LES OGSÅ: Saab-salget svikter på alle markeder

Ekte Saab?

Brooms bilekspert Benny Christensen testet 9-5 i året som gikk, nærmere bestemt en 9-5 Aero XWD. Han fant veldig mye positivt med bilen, men lot seg nesten forskrekke av prisen på testbilen:

Over 750 000 kroner er for mye for en Saab, tenker du kanskje? Det gjør jeg også - og mange med meg. En litt velutstyrt 9-5 med 160 hk dieselmotor, automatgir og forhjulstrekk er den som kommer til å bli bestselgermodellen i Norge. Vi snakker da bil til drøyt 500 000 kroner.

Det store spørsmålet både for Benny og veldig mange av de potensielle kjøperne er om dette er en fullverdig Saab - eller om slektskapet til Opel Insignia blir for tydelig:

Milevis fra Opel

... og det er gledelig å kunne konstatere at dette er en Saab. Man har klart å integrere detaljer nok til at det føles som nettopp det. Et lite eksempel på dette er den små-fikse startknappen som sitter bak girspaken der man tidligere hadde tenningslåsen. At den står på en GM-plattform får du bare prøve å glemme, selv om onde tunger sikkert stadig vil nevne ordet Insignia. Men nye 9-5 er virkelig milevis i fra Opelen om noen skulle lure på det.

Saab 9-5 er en god bil - helt på høyden og endog bedre på enkelte punkter enn flere av konkurrentene. Det er nesten vanskelig å tenke seg at denne bilen er utviklet av et selskap i dyp krise. Hadde den kommet for tre-fire år siden som planlagt, så hadde den vært helt på grensen til liten sensasjon!

Klikk her for å lese hele 9-5-testen vår:

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene:

LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?