annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Et kupp kan være så mangt – ikke minst om en leter litt i kjølvannet av en konkurs. Eller hva sier du til en svært velholdt 2005-modell Saab 9–5 Aero. Her får du ikke bare god plass, mye utstyr og automatgir – men også 250 hestekrefter.

For knappe ti år siden var dette noe av det ypperste Saab kunne tilby – og ingen kan påstå at det er en sinke i trafikken.

Med bare 115.000 kilometer på "telleren" og god historikk bør det dessuten være rimelig safe til en prislapp på 187.000 kroner.

del med dine Facebook-venner

Kjøpe Saab 9-5? Da bør du sjekke vår bruktbilguide først!

Tøffe konkurrenter

Saab 9–5 var ment å skulle hamle opp med konkurrenter som Volvo 70, Ford Mondeo – men også yppe seg mot både Audi A6 og BMW 5-serie. Ikke noe å si på ambisjonene, med andre ord.

Problemet var imidlertid at innen 2005, hadde dette rukket å bli en ganske "gammel" bil. Mens både Audi, Volvo og BMW komme med helt nye modeller i perioden 2002-2004, måtte Saab nøye seg med facelift.

LES OGSÅ: Saab 93: Nå har dette blitt et ekte klenodium

Cockpit-aktig interiør

Men for alle del, dette er en pen bil – og den får et ytterligere forfrisket og sportslige utseendet takket være Aero-stylingen. Det er til og med stilig med knallrød lakk, som virker å være svært så velholdt opp gjennom årene.

Vi har også sansen for den cockpit-aktige løsningen på interiøret. En massiv midtkonsoll som er vendt mot sjåføren, nydelige seter og en av bilverdens kuleste koppholdere!

Saab endte i konkurs - med bilene deres lever videre på bruktmarkedet og kan der være veldig mye bil for pengene. Faksmilie fra finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen

Automatgir

Bilen vi har funnet er utstyrt med automatgir. Det gjør at du mister litt av effekten, og denne bilen er en del tregere enn de med manuell giring. Selve giringen er også mindre "tett" enn på særlig de tyske konkurrentene.

Når det kommer til utstyr får du mye – inkludert multifunksjonsratt, elektriske sportsseter i tofarget skinn, kjørecomputer, varme i setene, klimaanlegg, xenon, hengerfeste, regnsensor og cruise control er bare noe av det som er på plass.

LES OGSÅ: Her får du mye luksus og krefter til lavpris

Mye krefter på forhjulene

Kjøreegenskapene er helt klart mer fokusert på komfort enn sportslighet, også i Aero-utgaven. For noen kan det være et pluss, mens andre helst ville hatt litt mer å morofaktor i svingene.

For øvrig er det mye krefter som skal plantes i bakken, og det er ikke alltid like lett. Så du må holde godt i rattet om du skulle finne på å gi flatt jern.

LES OGSÅ: Harald sikret seg unike biler på auksjon

Smart kjøp?

Det store spørsmålet er naturligvis, er det smart å kjøpe en slik bil nå? Vi spør Brooms bilekspert, Benny Christensen:

– Smart og smart. Det er i alle fall veldig mye morsom bil for pengene. Og siden dette er en tilsynelatende svært velholdt bil, med lav kilometerstand og alt er originalt, så kan den bli en aldri så liten klassiker etter hvert.

- Deler er stort sett ikke noe problem på disse bilene – så det trenger ikke å være noe dumt kjøp. Men det er nok smart å ha litt tidshorisont på eierskapet. Dette er typisk en bil som har høyere bruksverdi enn det du får for den i markedet, mener Benny,

Aero - fire bokstaver som betyr mer moro på Saab-språket.

LES OGSÅ: Her kan du gjøre et storbilkupp