Saab 9-3 elbil har virkelig power under panseret

De ligger ikke på latsiden hos söta bror.

Vil Saab 9 3 ePower kunne bli en velfungerende, elektrisk familiebil? Foto: Saab
Vil Saab 9 3 ePower kunne bli en velfungerende, elektrisk familiebil? Foto: Saab

Her der den elektrisek versjonen av 9-3 stasjonsvogn.

Bilen vises på bilutstillingen i Paris og utviklingen av bilen skal være kommet så langt at et testflåte på 70 eksemplarer vil bli plassert hos utvalgte familier allerede neste år.

Spør Benny om Saab her;

Bra med gamp

Saab 9-3 ePower er altså ingen hybridløsning, men en hundre prosent eldrevet, rommelig familiebil.

Under panseret finnes en elmotor på hele 184 hestekrefter. Den får energi fra litiumion-batterier som er plassert mellom hjulakslene – der eksosanlegg og bensintank vanligvis sitter.

Saab hevder at plasseringen av batteriene gjør at vektfordeling og kjøreegenskaper blir omtrent som for en vanlig 9-3. Kollisjonssikkerhet har vært et annet argument for å plassere strømkilden akkurat der.

Batteriene som er konstruert for å fungere med full kraft ned til minus 30 grader, gir bilen en beregnet rekkevidde på 200 kilometer. Det må sies å være bra – bilens størrelse og motorkraft tatt i beregning.

Nissan Leaf var en revolusjon - da den ble lansert

GTI-akselerasjon

I motsetning til andre produsenter har Saab valgt å gjøre batteriene lufkjølte og ikke væskekjølte. Det bidrar til å holde vekten nede. Batteriene er konstruert for en levetid på ti år.

Saab 9-3 ePower skal kunne lades i vanlig stikkontakt på tre til seks timer, avhengig av hvor mye reststrøm det er i batteriene.

Etter at Mitsubishi viste fram den første "normale" elektriske bilen med sin e-MiEV, har stadig flere produsenter vist fram sine enda mer "normale" elbiler. Og hvis Saab 9-3 ePower vil fungere like bra som spesifikasjonene tilsier, ser dette lovende ut.

Denne elbilen blir rett og slett en morsom familiebil som vil gjøre 0-100 på 8,5 sekunder og ha en potensiell toppfart på 150 km/t.

Innen 2015

Men enn så lenge er den et konsept. Saab sier ikke noe om når den eventuelt kommer i produksjon, men Saab-direktør Jan Åke Jonsson understreker at de vil jobbe hardt i årene som kommer:

– I 2015 regner man med at det globale salget av elbiler vil passere 500 000 eksemplarer, og vi er fast bestemt på å være representert i dette voksende segmentet, sier Jonsson.

Nye motorer

Saab har forresten nye motorer på gang også. 9-3 kommer med en ny 1,9-liters dieselmotor i tre versjoner. 130, 160 og 180 hestekrefter. Alle versjonene av 9-3 for 2011 går ned i pris, mellom 10.000 og 40.000 kroner.

I 9-5 kommer en ny og sterkere 2- liters dieselmotor på 190 hestekrefter. Denne kan kombineres med firehjulsdrift, og blir første diesel-Saab med denne kombinasjonen.

I tillegg skal Saab kjøpe en 1,6-liters bensinturbo fra BMW.

Les våre tester av Saab her

Hva mener du? Ser 9-3 ePower lovende ut? Kunne du tenkt deg å ha den som familiebil? Bruk debattfeltet under