Saab 9–3 Aero: Nå starter salget - men bare på internett

Den nye Saab-eieren går utradisjonelt ut.

Det er usikkerhet rundt Saab igjen   nå stopper produksjonen i fire uker på grunn av pengemangel.
Det er usikkerhet rundt Saab igjen nå stopper produksjonen i fire uker på grunn av pengemangel.

I forrige uke startet offisielt produksjonen av Saab 9–3 igjen – på fabrikken i Trollhättan.

Da hadde samlebåndene i praksis stått stille siden 5. april 2011. Det ble startet på det som endte med konkurs for Saab. Inn kom etter hvert selskapet NEVS som kjøpte konkursboet og har planer om å starte elbilproduksjon i stor skala.


Nesten helt identisk


Det skal skje fra neste år av, men første skal NEVS produsere en rekke eksemplarer at 9–3 Aero med bensinmotor.

Denne bilen er nesten helt identisk med 9–3 som ble produsert fram til fabrikken stoppet opp.

Den elektriske utgaven som kommer i 2014, skal imidlertid ha en omfattende oppgradering i forhold til den opprinnelige modellen.


LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Kun internett

Ifølge svenske media er planen til NEVS å eksportere en stor del av produksjonen til Kina. Det skal også gjelde de første bensindrevne eksemplarene. Men nå åpner de også opp for at øvrige kunder kan få bestille bil. Og her går den nye Saab-eieren utradisjonelt til verks.

De skal nemlig kun selge bilen via internett, ingen tradisjonelle salgskanaler. Til gjengjeld lover de å følge opp internett-kjøperne svært godt.

Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om
Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn


– Førsteklasses opplevelse


– Vi skal ha en nær dialog med kundene våre, helt fra starten av. I vår direktekontakt kan vi blant annet snappe opp synspunkter og ønsker.

– Det vil hjelpe oss i vår ambisjon om å gi kundene en førsteklasses opplevelse, sier Saabs salgssjef Jonas Hernqvist i en pressemelding.

Kundene får møte representanter fra NEVS og får omvisning på fabrikken og i bilmuseet som ble reddet fra konkursboet.


Dyr i Norge

Saab 9–3 Aero sedan er for øvrig utstyrt med en 2-liters bensinturbo på 220 hestekrefter og 350 NM.

Det er en motor som ikke akkurat passer norske avgifter veldig godt, i praksis blir nok bilen uselgelig dyr her hjemme – og da har vi ikke tatt med i betraktningen at vi altså snakker om en bilmodell som i praksis var sluttsolgt i god tid før Saab-konkursen.

Hjemme i Sverige får du den med manuell girkasse fra 279.000 kroner. For 10.000 svenske kroner ekstra, får du den med automat.

Bilen selges for øvrig med tre års fri service, og to års garanti.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)
Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt: