Så mye skal annerledes-SUV-en koste

Nissan Juke er bilen som tør skille seg ut. Nå kan du bestille.

Nissan Juke skrått forfra
Nissan Juke skrått forfra

Qashqai har vært en kjempesuksess for Nissan og målet er at det også skal smitte over på lillebror Juke som nå nærmer seg lansering. Navnet er ikke like kronglete som på Qashqai, men på utseendet har Nissan-designerne virkelig gått lettere amok.

Dette er en bil som kommer til å skille seg ut i trafikken. Fra høsten av vil du kunne se den på norske veier.

Frustrerte kunder

Nå er prisene klare. Juke vil starte på 227 500 kroner i rimeligste Visia-versjon. Billigste Acenta starter på 238 500 kroner, mens du får Tekna-utgavene fra 256 500 kroner. Men det er absolutt fullt mulig å bruke mye mer penger på denne lille kompakt-SUV-en.

- Kundeleveransene vil begynne i oktober og vil gi småbilkjøperne et forfriskende og originalt alternativ til de tradisjonelle og fantasiløse hatchbackene som for tiden dominerer B-segmentet i Europa. Alt i alt vil ikke Juke ha noen konkurrenter i sin samtid med tanke på design og posisjonering i markedet – og Nissans kundeundersøkelser viser at kundene er frustrert over mangelen på originalitet i småbilsegmentet, en frustrasjon Juke virkelig svarer på, skriver Nissan-importøren ganske så friskt i sin pressemelding.

LES DUELLEN: Qashqai mot Skoda Yeti - klikk her

Kompakte mål

Nettopp denne oppskriften har Qashqai hatt stor suksess med etter at den avløste både Almera og Primera. Nå gjenstår det å se om Nissan klarer å gjøre det samme en klasse under.

Med utvendige mål på 4,13 meter blir dette en av de mest kompakte små-SUV-ene på markedet. I praksis er dette en bil i Golf-klassen, men altså mer høybygget. Den kommer med både to- og firehjulstrekk.

Den dramatiske fronten kombinerer klart definerte, runde lys som er trukket inn, mens det er montert slanke lys øverst på skjermene, praktisk talt over forhjulene. Baklysene er inspirert av sportscoupeen 370Z.

Sportsbil til halv pris - les mer her

MC-inspirasjon

Også innvendig har designerne fått lov til å boltre seg. Midtkonsollen skal være inspirert av bensintanken på en motorsykkel og instrumentene med den hetteliknende buen er også inspirert av instrumentene på en motorsykkel.

Juke kommer med en helt ny turboladet bensinmotor med direkteinnsprøyting på 1,6 liter, 190 HK og som har et dreiemoment på 240 Nm. En vanlig 1,6 liters bensinmotor (117 HK og 158m) og en 1,5 liters dCi (110 HK og 240 Nm) motor leveres også.

Kjøpe på nettet

Den kraftige bensinmotoren leveres med Nissans ALL MODE 4x4-i system for firehjulsdrift. Teknologien gir økt stabilitet og kraft. I følge Nissan blir dreiemomentet sendt til det ”ytre” bakhjulet under kjøring i kurver, noe som gir mulighet til å kjøre med høyere fart takket være redusert understyring.

Forhandlerne begynner å ta imot bestillinger fra siste del av juni. Og er du blant de som liker å kjøpe bil usett, kan du faktisk også registrere din interessse på Nissans nettside.

BMW X1 blir en av konkurrentene - les testen her

PS-juke-interiør
PS-juke-interiør