Så farlig kan det være å krasje i en gammel bruktbil

Forskjellene er ubehagelig store

Nyere biler har vesentlig bedre kollisjonsbeskyttelse enn gamle   og det store skillet går rundt år 2000. Illustrasjonsfoto.
Nyere biler har vesentlig bedre kollisjonsbeskyttelse enn gamle og det store skillet går rundt år 2000. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo synes dere bør skrive mer om kollisjonssikkerhet og ikke bare på nye biler. De fleste av oss kjører rundt i brukte biler og kan bare drømme om å kjøpe helt ny bil. Etter hva jeg har skjønt går det en slags grense på rundt år 2000 mellom dårlig og bedre sikkerhet i biler. Hvorfor akkurat dette årstallet og er det kanskje også snakk om litt skremselspropaganda her fordi produsenter, importører og forhandlere gjerne vil pushe på oss nye biler??

Benny svarer:

Hei, vi skriver da ganske mye om både kollisjonssikkerhet og krasjtester her på broom, men selvfølgelig: Vi kan alltid bli bedre!

Tematikken du tar opp her er både veldig god og veldig relevant for alle som ferdes ute i trafikken. Dette med en grense rundt år 2000 er nok litt generelt og må ikke tas helt bokstavelig. Men det er et faktum at veldig mange biler ble bedre rundt dette årstallet, det har også mye å gjøre med at krasjtest-intstituttet Euro NCAP begynte å få stor innflytelse. De skal absolutt ha sin del av æren for at verdens bilprodusenter fikk mye større fokus på krasjsikkerhet i bilene sine.

Derfor kan du trygt bruke dette som et utgangpunkt – og ta med i betraktningen at de fleste bilmodellene fra 90-tallet er langt mindre kollisjonssikre enn de som kom på 2000-tallet.

Det finnes naturligvis også krasjtester fra den gangen, om enn ikke satt i samme system som det Euro NCAP har, og mye av det er ganske skremmende. Et eksempel vi har skrevet om et par ganger er tredje generasjon VW Golf som var en bestselger her hjemme og fortsatt finnes i mange eksemplarer på bruktmarkedet. En typisk nummer to- eller ungdomsbil i dag.

LES OGSÅ: Favoritt slaktes i krasjtest

1996-modellen gjør det svært dårlig i både kollisjonstester og sikkerhetsvurderinger. Ikke fordi Golfen er mye dårligere enn de fleste konkurrentene, for det er den nok ikke. Dette har rett og slett med alderen på bilen å gjøre,

Jeg skjønner godt at dette er med i vurderingen når man velger bruktbil, og jeg kan love at vi skal forsette å skrive om denne tematikken.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Se hva som skjer når lastebilen smeller inn i personbilene


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: