Rundkjøring: Pass på – her smeller det fort

Piggfrie dekk har gjort dem ekstra skumle.

Det blir fort såpeglatt i rundkjøringene på vinteren   da gjelder det å avpasse farten og ikke minst bremse ned i god tid.
Det blir fort såpeglatt i rundkjøringene på vinteren da gjelder det å avpasse farten og ikke minst bremse ned i god tid.

Antallet rundkjøringer på norske veier har eksplodert de siste årene.

Stadig flere tradisjonelle kryss har blitt bygget om til rundkjøring – og med det fått bedre trafikkflyt.

Men på vinteren kan rundkjøringene være en ekstra utfordring for bilistene.

Livsfarlig glatt

Glatte veier, der snø og is effektivt fjerner all veimarkering er et dårlig utgangspunkt. I tillegg kommer noe vi har sett mer og mer av de siste årene – nemlig at veioverflaten blir nærmest polert foran – og i rundkjøringene.

Det er rett og slett livsfarlig glatt. Og da er det fort gjort at det smeller.

Påstår at rundkjøringene sliter ut dekkene

Færre med piggdekk

– Andelen bilister som kjører med piggfrie dekk har økt kraftig de siste årene.

Når en bil med piggdekk bremser hardt på en snødekt overflate, blir underlaget "revet opp".

Den effekten får vi ikke med piggfrie dekk. Tvert imot. De piggfrie dekkene er med på å gjøre overflaten stadig hardere og glattere. Og det skjer særlig foran kryss, der mange bremser opp, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Lurer du også på hva som er best av pigg eller piggfritt?

Bremse i god tid

– Problemet her er at mange ikke avpasser farten – og ikke tar høyde for hvor glatt det er. Dessuten kan rundkjøringene være lumske, på den måten at ikke alle vet hvordan de skal oppføre seg og kjøre i disse. Her gjelder det å være forberedt på uventet atferd, sier Benny og legger til:

– Det kan også være veldig glatt inne i rundkjøringene. Det går som regel fint hvis du skal rett fram, men hvis du skal svinge til venstre eller høyre, kan du fort få en ubehagelig opplevelse hvis farten er for stor. Mitt råd er derfor å bremse ned i god tid og passe på å holde lav fart inn og gjennom rundkjøringene.

Kostbar skade

Hvis det smeller, kan det bli en svært kostbar sak.

Det hører også med til saken at mange ulykker i rundkjøringer ender i skylddeling, fordi det kan være vanskelig å fastslå hvem som egentlig har ansvaret for krasjen. Dermed må man betale skaden selv, eller bruke forsikringen med påfølgende bonustap.

Tall fra forsikringsselskapet If fra noen år tilbake, viste at snittskaden i rundkjøringer lå på rundt 25.000 kroner – og hadde økt kraftig.

Hjelp – forsikringen er dyrere enn bilen

Kjører fortere

Dette ble forklart med at bilene har blitt dyrere å reparere – men også farten i rundkjøringene har økt kraftig.

– Vi får flere og flere rundkjøringer, og etter hvert som folk blir kjent med dem kan det være fristende å la være å senke farten. Det blir derfor vanskeligere for andre som skal inn i rundkjøringen å beregne fart og avstand. Man tror det er tid nok til å komme seg inn før bilen fra venstre, og så smeller det, sier fagsjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring.

Se også: Han tar rundkjøringen på ytter'n!