Rimac Concept One: Verdens raskeste elbil på Norgesbesøk

FIRE motorer sørger for at 0-100 km/t går unna på lydløse 2,8 sekunder ...

Rimac Concept One har fire motorer, over 1000 hk og er verdens raskeste elbil. Den gjør 0 100 km/t på 2,8 sekunder! Foto: Eirik Hagesæter, BA/ANB
Rimac Concept One har fire motorer, over 1000 hk og er verdens raskeste elbil. Den gjør 0 100 km/t på 2,8 sekunder! Foto: Eirik Hagesæter, BA/ANB

Verdens raskeste elbil var på besøk i Bergen på torsdag.

– Det er trolig det nærmeste du kommer opplevelsen av å sitte i et jetfly, sier gründeren bak verdens raskeste elbil, Mate Rimac, til BA.

Elbilen er nå på besøk i Bergen. Med en toppfart på litt over 300 km/t er den verdens raskeste.

Klikk her for å se video av bilen hos BA

Det er kanskje ikke helt overraskende at det er Ferdinand Motor som har fått Rimac Concept One til Norge. Forhandleren i Bergen har i en årrekke drevet med import av eksklusive biler. Foto: Eirik Hagesæter, BA/ANB
Det er kanskje ikke helt overraskende at det er Ferdinand Motor som har fått Rimac Concept One til Norge. Forhandleren i Bergen har i en årrekke drevet med import av eksklusive biler. Foto: Eirik Hagesæter, BA/ANB

Fire motorer

På 2,8 sekunder akselerer den fra null til 100 km/t. Hele 1088 hestekrefter har den under panseret. I tillegg har den fire motorer, en motor for hvert hjul.

Torsdag var den elbilen på utstilling hos Ferdinand motor i Conrad Mohrsvei. Etter at den er ferdig på utstilling i Bergen, skal den videre til Oslo lørdag.

Fordi det er en utstillingsbil har den ikke vindusviskere, men den korte stunden det var oppholdsvær fikk vi se elbilen i aksjon.

Verdens raskeste elbil i Norge
Verdens raskeste elbil i Norge

Pris

Det vil aldri bli snakk om å noen stor produksjon av denne svært spesielle bilen, men daglig leder ved Ferdinand Motor, Gunnar Birkenfeldt, fotreller til BA at prisen i Norge blir rundt 6 millioner kroner. Det er MED avgiftsfritaket som gjelder for elbiler ...

Den er med andre ord ment å bli en konkurrent til andre superbiler, som Pagani, Koenigsegg og Bugatti.

Det er ikke noe å si på linjene til konseptbilden Rimac Concept One. Under panser og hekk skjuler det seg dessuten ikke mindre enn fire motorer, en til hvert hjul. Tilsammen utvikler disse over 1000 hk.
Det er ikke noe å si på linjene til konseptbilden Rimac Concept One. Under panser og hekk skjuler det seg dessuten ikke mindre enn fire motorer, en til hvert hjul. Tilsammen utvikler disse over 1000 hk.

Hvert hjul - sin motor

Eksklusiviteten innvendig er sikret gjennom å slippe løs tidligere Pininfarina-designere. Skinnet er trukket og laget av Vilner fra Bulgaria, som står bak en masse lignende interiørprosjekter i bilverdenen.

Luksusfaktoren er skyhøy.

Mest interessant er kanskje likevel motoren – eller rettere sagt motorene. Det er altså snakk om fire stykker. Kanskje det egentlig er logisk – hvert hjul sin motor? Det virker i alle fall å være tanken her.

Avansert firehjulsdrift

Det er verdt å nevne at alle fire hjul kan drives helt uavhengig av hverandre, avhengig av hvilket kjøreprogram sjåføren har aktivert.

Litiumbatterier skal dessuten gi en rekkevidde på smått utrolige 600 km. Her har en Tesla i siktet.

Bilen skal produseres utenfor Zagreb

Det menes alvor med Rimac Concept One - og planen er at 88 biler skal legges ut for salg i 2013.
Det menes alvor med Rimac Concept One - og planen er at 88 biler skal legges ut for salg i 2013.

Det lukseriøse interiørte er preget av mye skinn, store skjermer og stemningsbelysning langs listene.
Det lukseriøse interiørte er preget av mye skinn, store skjermer og stemningsbelysning langs listene.

Les flere bil- og motorsaker i BAs motormagasin her

LES OGSÅ: Superbil med skiboks